W ciągu trzech kwartałów 2024 roku Grupa Wittchen osiągnęła 321,1 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, głównie z powodu nasilającej się konkurencji cenowej oraz mniejszego popytu na kluczowych rynkach Europy Zachodniej. Te czynniki, w połączeniu z utrzymującą się presją kosztową, sprawiły, że EBITDA Grupy za dziewięć miesięcy tego roku wyniosła 57,9 mln zł (-21% r/r), a wynik netto 25,4 mln zł (-38% r/r). Celem Zarządu jest odwrócenie negatywnego trendu w czwartym kwartale tego roku.
W samym trzecim kwartale 2024 roku przychody Grupy WTN (WITTCHEN) wyniosły 115,3 mln zł i były o 10% niższe niż w tym samym okresie 2023 roku, choć wolumen sprzedanych produktów wzrósł o 8% r/r. Jest to efekt nasilającej się konkurencji cenowej, w tym ze strony azjatyckich platform internetowych. Presja cenowa odczuwalna jest w szczególności w segmencie walizek, wiodącej kategorii produktowej Grupy Wittchen.
Sprzedaż w sklepach stacjonarnych w minionym kwartale wzrosła o blisko 3% r/r, m.in. za sprawą otwarcia nowych salonów za granicą, przy stabilnej sprzedaży w ujęciu LFL (dla tej samej liczby placówek). Znacząco spadła natomiast sprzedaż online oraz w kanale B2B, zwłaszcza na zagranicznych platformach marketplace.
Spadek sprzedaży zagranicznej (łącznie o 28% r/r) to m.in. efekt utrzymującej się dekoniunktury w Niemczech – najważniejszym rynku zagranicznym dla Grupy Wittchen – oraz umocnienia się złotego wobec euro, które miało negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie.
Jednocześnie, Grupa Wittchen mierzyła się w trzecim kwartale z presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami, związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i wyższymi kosztami frachtu. Niższa sprzedaż w połączeniu z wyższymi kosztami przełożyły się na spadek rentowności operacyjnej oraz netto. W trzecim kwartale tego roku zysk EBITDA wyniósł 19,3 mln zł (-37% r/r), a zysk netto 8,7 mln zł (-50% r/r).
– Wyniki trzeciego kwartału tego roku były znacząco poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz Spółki. Widzimy utrzymującą się od dłuższego czasu ostrożność polskich konsumentów w wydawaniu pieniędzy. Częściej szukają oni okazji do zakupów tańszych produktów, czekają na promocje. W Polsce – na naszym rodzimym rynku – na tle całego sektora radzimy sobie relatywnie dobrze. Wyraźnie odczuwamy natomiast spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech. Jednocześnie musimy stawiać czoła nasilającej się konkurencji ze strony azjatyckich platform handlowych – komentuje Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen S.A.
– Naszą odpowiedzią jest m.in. poszerzenie portfolio produktów Grupy Wittchen, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. Zostały one bardzo dobrze przyjęte przez klientów. Wyciągnęliśmy też wnioski z dotychczasowej współpracy z czołowymi platformami marketplace i poprawiamy zasady tej kooperacji. Chcemy dostarczać szerszą gamę produktów, jednocześnie zoptymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczyć koszty z tym związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. Przed nami najbardziej intensywny okres w roku, w tym „black week” i sezon zakupów przedświątecznych. Naszym celem jest poprawa dynamiki sprzedaży i w efekcie pozostałych wyników, począwszy już od czwartego kwartału tego roku – zapowiada Jędrzej Wittchen.
Grupa Wittchen konsekwentnie realizuje trzyetapową strategię wchodzenia na rynki zagraniczne. Obejmuje ona w pierwszej kolejności sprzedaż poprzez platformy marketplace, następnie uruchomienie własnego lokalnego e-sklepu, a w trzecim kroku otwieranie salonów w kluczowych lokalizacjach. Od początku tego roku Grupa uruchomiła swój pierwszy sklep stacjonarny w Niemczech, dwa salony w Austrii oraz kolejne dwa w Rumunii (łącznie na tym rynku funkcjonują już trzy salony marki Wittchen).
Wybrane wyniki finansowe Grupy Wittchen
(mln zł) |
3Q 2024 |
3Q 2023 |
Zmiana r/r |
9M 2024 |
9M 2023 |
Zmiana r/r |
---|---|---|---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży |
115,3 |
128,1 |
-10,0% |
321,1 |
334,8 |
-4,1% |
Zysk brutto na sprzedaży |
69,2 |
79,8 |
-13,3% |
198,6 |
210,7 |
-5,7% |
Marża brutto na sprzedaży |
60,1% |
62,3% |
-2,2 p.p. |
61,9% |
62,9% |
-1,0 p.p. |
Zysk z działalności operacyjnej |
11,5 |
23,7 |
-51,2% |
35,0 |
51,9 |
-32,6% |
EBITDA |
19,3 |
30,5 |
-36,6% |
57,9 |
72,8 |
-20,6% |
Zysk netto |
8,7 |
17,4 |
-49,8% |
25,4 |
40,6 |
-37,5% |