Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

PZU podsumowuje kwartał i zapowiada nową strategię

Udostępnij

Po trzech kwartałach tego roku Grupa PZU zwiększyła przychody brutto z ubezpieczeń do 21,8 mld zł. Wypracowała w tym okresie zysk netto w wysokości blisko 3,7 mld zł, przy wysokim skorygowanym wskaźniku rentowności kapitałów własnych na poziomie 16,8%. Wzmocnienie fundamentów biznesu ubezpieczeniowego pozwoliło Grupie PZU sprawnie uporać się z obsługą zwiększonych wypłat odszkodowań i świadczeń po nadzwyczajnych szkodach pogodowych, w tym powodziowych.

  • Wzrost przychodów z ubezpieczeń o 1,9 mld zł (+9,4% r/r)
  • Akcja obsługi szkód powodziowych na finiszu
  • Istotna kontrybucja działalności bankowej
  • Efektywniejszy model operacyjny
  • Prezentacja nowej strategii Grupy PZU 2 grudnia

Po trzech kwartałach br. narastająco przychody brutto z ubezpieczeń Grupy PZU wyniosły 21,8 mld zł i były wyższe o 1,9 mld zł w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (+ 9,4% rok do roku). W samym trzecim kwartale przychody wzrosły do ponad 7,5 mld zł (+ 8,6% r/r). Zysk netto, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, po trzech kwartałach wyniósł prawie 3,7 mld zł, a w samym III kw. ponad 1,21 mld zł. Skorygowany wskaźnik zwrotu na kapitale (aROE) w ujęciu narastającym sięgnął 16,8%, a w III kw. 17,2%.

Na wynik i rentowność oddziaływały zwiększone koszty odszkodowań i świadczeń po licznych szkodach pogodowych, jakie wystąpiły w Polsce w kwartałach drugim i trzecim. Wyłączenie negatywnego wpływu tych zdarzeń na rentowność ubezpieczeń rolnych oraz pozakomunikacyjnych (bez mała 450 mln zł netto na udziale własnym PZU) oznaczałoby, że zysk netto po dziewięciu miesiącach tego roku byłby na porównywalnym poziomie w ujęciu rok do roku. W przypadku samej powodzi w południowo-zachodniej Polsce, na koniec września PZU prognozował docelową wartość odszkodowań powodziowych na ok. 500 mln zł brutto, w tym 275 mln zł brutto na udziale własnym (pozostała część po stronie reasekuratorów).

Dzięki bardzo dużej sile kapitałowej oraz dobrym programom reasekuracyjnym potrafimy sprawnie radzić sobie z tak dużymi wyzwaniami, jakimi były szkody w uprawach rolnych wiosną czy wielka powódź we wrześniu. Najważniejsze jest to, że ubezpieczenia spełniły swą rolę i pokazaliśmy Polakom, że PZU jest partnerem godnym zaufania w chwili próby. Już wypłaciliśmy naszym klientom poszkodowanym w powodzi prawie 400 mln zł zaliczek i odszkodowań. To pieniądze, które realnie trafiły do powodzian, pomagając im podnieść się po tragedii i rozpocząć sprzątanie i odbudowę lub remonty przed zimą – podkreśla Artur Olech, prezes PZU.

Pozytywnie na wypracowany wynik i rentowność Grupy PZU po trzech kwartałach br. wpłynęły wynik z działalności inwestycyjnej (bez działalności bankowej) w wysokości 2,1 mld zł (w samym III kw. było to 667 mln zł) oraz wynik z działalności bankowej. Kontrybucja Banku Pekao i Alior Banku do wyniku netto Grupy PZU, przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniosła po dziewięciu miesiącach 1,6 mld zł (+6,3% r/r), a w samym trzecim kwartale 589 mln zł (+10,9% r/r).

W tle wyników finansowych jest ogromna praca, jaką wszyscy wykonaliśmy od kwietnia i kontynuujemy, by wzmocnić Grupę PZU kadrowo i kompetencyjnie, uprościć jej nadmiernie skomplikowaną strukturę, ograniczyć wewnętrzne procedury, a więcej czasu poświęcić potrzebom klientów i rozwijaniu biznesu. Wdrażamy nowy model operacyjny oparty na tzw. business unitach, wprowadziliśmy nowe produkty i usługi w wielu segmentach, wzmacniamy naszą sieć sprzedaży i współpracę z pośrednikami, budujemy relacje z klientami korporacyjnymi. Przez ten czas intensywnie pracowaliśmy też nad założeniami rozwoju Grupy PZU na lata 2025-2027. Nową strategię przedstawimy już wkrótce, 2 grudnia. Jesteśmy podekscytowani przyszłością, która nas czeka i którą chcemy jako Grupa PZU współtworzyć – mówi Artur Olech.

PZU razem z powodzianami

Od 12 września do 20 listopada br. PZU przyjął od klientów ponad 48 tys. zgłoszeń szkód powodziowych i wydał decyzje w przypadku już ponad 46 tys. z nich, wypłacając poszkodowanym w tym okresie prawie 400 mln zł.

Zmobilizowaliśmy wszystkie siły i byliśmy gotowi do pomocy ubezpieczonym u nas jeszcze przed wystąpieniem powodzi. Ostrzegaliśmy klientów, wdrożyliśmy procedurę preobsługi i tzw. szybką ścieżkę obsługi szkód, wysłaliśmy na miejsce mobilne biura PZU Pomoc i mobilnych ekspertów PZU, zaangażowaliśmy w działania związane ze wsparciem dla powodzian w sumie ponad 700 pracowników. Mamy kompleksowy i bardzo sprawny system reagowania na tego rodzaju klęski żywiołowe, który przy niedawnej powodzi potwierdził swoją skuteczność. Wydaliśmy już decyzje w aż ponad 96% zgłoszonych dotąd do PZU szkód powodziowych – wskazuje prezes PZU. 

Niezależnie od obsługi poszkodowanych przez powódź klientów, Grupa PZU przeznaczyła na wsparcie samorządów, służb i organizacji zaangażowanych w walkę z powodzią 26 mln zł. Zasadnicza cześć środków pochodziła z funduszu prewencyjnego PZU i PZU Życie - z tej puli na zakup nowego lub uzupełnienie zużytego w toku akcji powodziowej sprzętu, wyposażenia i różnych materiałów przeznaczono 5,9 mln zł dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej, 1,6 mln zł dla innych służb uczestniczących w akcji powodziowej, w tym Państwowej Straży Pożarnej i Policji, a 3,5 mln zł dla samorządów gmin i miast dotkniętych powodzią.

Ubezpieczenia majątkowe

Przychody Grupy PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim po trzech kwartałach 2024 r. wzrosły o 10,8% r/r - do 13,2 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na poziomie 94,7%.

Najmocniej po trzech kwartałach br. wzrosła sprzedaż w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych (innych niż ubezpieczenia komunikacyjnego OC lub casco) - o 15,2% r/r. Największą dynamikę w tej grupie produktów osiągnęły ubezpieczenia korporacyjne, gdzie po dziewięciu miesiącach przychody wzrosły o 23,3%, a wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się o 4,5% (do 326 mln zł) w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Sprzedaż napędzały tu m.in. ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i assistance.

W ubezpieczeniach komunikacyjnych na koniec września br. utrzymano dwucyfrowy wzrost sprzedaży w segmencie autocasco – o 11% r/r (do blisko 3,5 mld zł). W przypadku komunikacyjnego OC przychody wzrosły w tym okresie o 4,3% r/r. Największym wyzwaniem pozostaje właśnie segment obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Według raportu KNF, po pierwszym półroczu tego roku wszyscy ubezpieczyciele w Polsce zanotowali w przypadku tych ubezpieczeń łączną stratę techniczną na działalności bezpośredniej w wysokości 164 mln zł. Pozytywną oznaką jest, że dynamika wzrostu średnich cen OC na rynku zwiększała się już kolejny kwartał, ale to wzrosty po wielu latach spadków i zastoju. Jednocześnie rosła częstość wypadków i kolizji drogowych, podobnie jak koszty napraw (części zamiennych, robocizny w warsztatach).

W ciągu trzech kwartałów br. PZU wprowadził wiele nowych produktów i usług wspierających sprzedaż w najszybciej rozwijających się segmentach, m.in. Platformę Cargo jako pierwszy z elementów tworzonego samoobsługowego serwisu dla przedsiębiorców mojaFirma.pzu.pl, kompleksowe pakietowe ubezpieczenie dla rolników PZU Gospodarstwo Rolne Plus czy nowe usługi assistance w ofercie PZU Auto Pomoc w Drodze.

Ubezpieczenia na życie

Przychody PZU Życie na polskim rynku po trzech kwartałach br. wzrosły o 7% r/r - do blisko 6,5 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 26,2%. Przychody z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, które odpowiadają za ponad 90% przychodów PZU Życie, na koniec września wzrosły o 6,1% r/r – do 5,8 mld zł. Marża w tej grupie produktowej zwiększyła się do niemal 24%, na co wpłynął głównie spadek śmiertelności i szkodowości. W przypadku ubezpieczeń indywidualnych na życie przychody po trzech kwartałach wzrosły do 551 mln zł, czyli o 17,5% r/r.

Wyszliśmy ze stagnacji, która w poprzednich latach była problemem ubezpieczeń na życie. Dzięki modernizacji oferty, nowym produktom, również intensywnym kampaniom marketingowym i prewencyjnym, konsekwentnie zwiększamy nie tylko sprzedaż, ale co ważniejsze rentowność i tym samym wynik operacyjny. Po trzech kwartałach tego roku wynik z ubezpieczeń na życie ogółem wzrósł rok do roku o 16,6%, do niemal 1,7 mld zł, a w przypadku ubezpieczeń indywidulanych czy inwestycyjnych jego dynamika była nawet dwukrotnie większa – mówi Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie.

Dzięki dobrej koniunkturze na rynku bankowym, m.in. rosnącej sprzedaży pożyczek gotówkowych i kredytów hipotecznych, wzrosła sprzedaż powiązanych z tymi produktami bankowymi ubezpieczeń, zwłaszcza życiowych. Po trzech kwartałach Grupa PZU pozyskała we współpracy ze wszystkimi bankami ponad 1,5 mld zł składki ubezpieczeniowej brutto (+40,8% r/r), a w samym III kw. prawie 0,6 mld zł (+47,5% r/r). W przypadku tylko banków wchodzących w skład Grupy – Pekao i Aliora – było to odpowiednio ponad 1,1 mld zł (+35,1% r/r) po trzech kwartałach oraz blisko 0,46 mld zł (+ 61% r/r) w samym III kw. br.

Filar zdrowia

Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU konsekwentnie rośnie i na koniec września 2024 r. sięgnęła 3,5 mln. Wpływa na to głównie sprzedaż dodatków do ubezpieczeń ochronnych na życie (związanych m.in. z dostępem do lekarzy specjalistów, rehabilitacji ambulatoryjnej czy wybranych badań i zabiegów).

Przychody w całym filarze zdrowia po trzech kwartałach br. wyniosły blisko 1,4 mld zł i były wyższe o niemal 19% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2023. Przychody generowane przez placówki wciąż rozwijanej sieci PZU Zdrowie wzrosły w tym czasie o 17,1% r/r (do 595 mln zł), a przychody z ubezpieczeń oraz abonamentów medycznych o 20,3% r/r (do 792 mln zł).

Jedynymi z najważniejszych trendów w obszarze zdrowia, wpływających korzystnie na sprzedaż i rentowność, są stały wzrost liczby placówek własnych PZU Zdrowie w relacji do liczby placówek partnerskich i wzrost ich udziału w świadczonych usługach oraz postępująca digitalizacja. Już prawie 39% wizyt pacjenci PZU Zdrowie umawiają za pośrednictwem platformy samoobsługowej lub aplikacji mobilnej mojePZU. Utrzymuje się też wysoki poziom konsultacji telemedycznych (ponad 31% wszystkich udzielonych konsultacji). 

Filar zarządzania aktywami

Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły po trzech kwartałach 2024 r. o blisko 34% r/r – do 64,2 mld zł. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 29,9% r/r - do 31,1 mld zł.

Na koniec września br. TFI PZU zarządzało aktywami zgromadzonymi w Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) o wartości 6,2 mld zł, co oznacza ich wzrost o 64,6% w ciągu ostatnich 12 miesięcy i o 35,8% od początku 2024 r. TFI PZU pod względem wartości zarządzanych aktywów PPK jest wiceliderem rynku, mając w nim udział na poziomie 21,6%.

Siła kapitałowa

Na koniec III kw. tego roku wartość aktywów całej Grupy PZU sięgnęła blisko 494 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 27,3 mld zł. Wskaźnik Wypłacalność II jest na poziomie 233%, co wyraźnie przekracza średnią dla europejskich ubezpieczycieli.

W ostatnim raporcie, opublikowanym 28 maja br., agencja S&P Global Ratings podtrzymała ocenę ratingową Grupy PZU na poziomie A-, jednocześnie zmieniając perspektywę ze stabilnej na pozytywną. Analitycy S&P uzasadnili rewizję perspektywy m.in. kontynuacją dobrych wyników w 2024 r. Podkreślili także mocną pozycję kapitałową Grupy, pomimo regularnych wypłat wysokich dywidend. W październiku tego roku akcjonariusze PZU SA otrzymali z tytułu podziału zysku netto za rok 2023 i 2022 w sumie ponad 3,75 mld zł dywidendy, tj. po 4,34 zł na akcję. Dało to bardzo wysoką, 9-procentową stopę dywidendy.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus