Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wojciech Gątkiewicz, Ferro: Trudniejszą sytuację na rynku wykorzystujemy do realizacji szeregu inicjatyw strategicznych

Udostępnij
  • zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w 1-3Q 2024 wyższy o 18% r/r: 60,5 mln zł, EBITDA wyższa o 7% r/r: 94,1 mln zł i przychody Grupy na poziomie 584,6 mln zł (wobec 602,7 mln zł przed rokiem) – kontynuacja koncentracji na efektywności operacyjnej
  • w samym 3Q 2024 zysku netto dla akcjonariuszy j.d. wyższy o 29% r/r: 27,2 mln zł, EBITDA wyższa o 9% r/r: 38,1 mln zł i przychody w wysokości 205,3 mln (wobec 212,6 mln zł w 3Q 2023)
  • wysoki poziom cash flow operacyjnego +82,2 mln zł, z przełożeniem na przejściowe znaczne obniżenie zadłużenia finansowego, dług netto obejmujący kredyty i leasingi/EBITDA na poziomie 0,23x
  • udział sprzedaży zagranicznej w przychodach utrzymujący się na poziomie ponad 59% dzięki mocnej pozycji rynkowej Grupy, dywersyfikacji oraz sprawności operacyjnej
  • 10 października br. wypłacona dywidenda z zysku za rok 2023 w łącznej wysokości 67,1 mln zł, tj. 3,16 zł na akcję

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wypracowała w 1-3Q 2024 r. zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 60,5 mln zł, co oznacza wzrost o 18% r/r. EBITDA w 1-3Q 2024 wyniosła 94,1 mln zł i była wyższa w ujęciu r/r o 7%, a skonsolidowane przychody sięgnęły 584,6 mln zł wobec 602,7 mln zł rok wcześniej. W samym 3Q 2024 roku Grupa osiągnęła 27,2 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy j.d., co oznacza wzrost o 29% r/r. EBITDA zwiększyła się o 9% r/r i wyniosła 38,1 mln zł, a przychody sięgnęły 205,3 mln zł wobec 212,6 mln zł przed rokiem.

Wartość sprzedaży zagranicznej Grupy w 1-3Q 2024 sięgnęła 346,4 mln zł (udział ponad 59% w przychodach ogółem; widoczny negatywny wpływ przeliczenia walut lokalnych na PLN). Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 238,2 mln zł. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w 1-3Q 2024 roku 282,9 mln zł i była nieznacznie niższa w ujęciu r/r. Sprzedaż segmentu armatury instalacyjnej wyniosła 191,7 mln zł (wobec 209,2 mln zł rok wcześniej), a segmentu źródeł ciepła była wyższa o 3% r/r i wyniosła 95,7 mln zł. W wynikach 1-3Q 2024 widoczny był wpływ dużej dyscypliny kosztowej w Grupie, wynikający z bardzo dobrej efektywności biznesu w połączeniu z pewną stabilizacją cen niektórych surowców i transportu przy nadal utrzymującej się w regionie wymagającej sytuacji popytowej.

- Biorąc pod uwagę wymagającą sytuację popytową w regionie – za nami bardzo dobre pod kątem osiągniętych wyników 9 miesięcy br. Przeważnie mieliśmy do czynienia z kontynuacją głównych trendów rynkowych w zakresie nie najlepszych danych makro czy nastrojów konsumenckich. Sytuacja na poszczególnych rynkach geograficznych i w poszczególnych segmentach naszej działalności jest zróżnicowana, dlatego też niezmiennie bardzo istotna jest zwinność i czujność biznesowa, połączona z dywersyfikacją i dyscypliną kosztową. Takie podejście do prowadzenia działalności pozwala nam na osiąganie satysfakcjonujących wyników pomimo nadal nieco niższej r/r sprzedaży - mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

Trudniejszą sytuację na rynku wykorzystujemy do realizacji szeregu inicjatyw strategicznych, które dobrze przygotują nas do powrotu koniunktury. Poszerzamy ofertę, zaczynamy coraz mocniej wychodzić z rozwiązaniami systemowymi w zakresie źródeł ciepła na rynki zagraniczne, dywersyfikujemy działalność - m.in.  poprzez inwestycję w nową linię produkcyjną baterii w Czechach, której uruchomienie planujemy w połowie przyszłego roku. Analizujemy pod kątem sprzedaży nowe kierunki geograficzne – np. w Europie Południowo-Zachodniej – i stale patrzymy na to, co dzieje się na rynku, mając na uwadze potencjalne okazje biznesowe w obszarze M&A. Konsekwentnie robimy swoje, dbając przy tym o bezpieczną sytuację finansową Grupy, dzięki której możemy kontynuować nasze kluczowe projekty strategiczne i realizować atrakcyjną politykę dywidendową – podsumowuje Wojciech Gątkiewicz.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus