Słabe nastroje konsumenckie obniżyły wyniki Grupy AMBRA. W pierwszym kwartale 2024/2025 r. sprzedaż Grupy AMBRA spadła o 0,4% w ujęciu ilościowym, a przychody ze sprzedaży zmniejszyły się o 2,7%. Dynamicznie natomiast rosła sprzedaż w Rumunii oraz w kategorii win bezalkoholowych.
Przychody na największym rynku Grupy, czyli w Polsce spadły w kwartale o 2,6%. Najlepiej w tym okresie rozwijała się sprzedaż win bezalkoholowych CIN&CIN Free. W segmencie tym Grupa AMBRA jest liderem rynku i nadal rozbudowuje swój asortyment w odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów. Dynamicznie rosła również sprzedaż brandy PLISKA, która umocniła swoją pozycję wolumenowego lidera rynku. Sprzedaż najważniejszych kategorii produktowych - win spokojnych i win musujących spadała, co współgrało ze zmianą konsumpcji w tym okresie.
Na rynkach w Czechach i na Słowacji sprzedaż liczona w walutach lokalnych spadła o 9,3%. Na tych rynkach szczególnie wysoka była wrażliwość cenowa konsumentów na wprowadzone we wcześniejszych okresach wzrosty cen. W odpowiedzi na te wyzwania Grupa AMBRA dostosowuje swój asortyment sprzedaży i zwiększa aktywność promocyjną.
Zdecydowanie najlepsze wyniki sprzedażowe zostały osiągnięte na rynku rumuńskim, gdzie przychody ze sprzedaży wzrosły o 9,9% (w walucie lokalnej). Liderami wzrostów na tym rynku były wina musujące ZAREA i wina spokojne PELIN CARPATIN.
Koszty działalności operacyjnej AMB (AMBRA) (wynagrodzenia, amortyzacja, pozostałe) wzrosły o 9,7% głównie z powodu niesłabnącej presji płacowej i wzrostu wynagrodzeń minimalnych oraz inflacyjnego wzrostu pozostałych kosztów, w tym kosztów usług obcych. W powiązaniu z niższym poziomem sprzedaży przełożyło się to na spadek zysku operacyjnego EBIT o 17,0%, a zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 48,9%.
„Pomimo spowolnienia konsumpcji nasza pozycja rynkowa i sytuacja finansowa pozostają stabilne. Rozwijamy nasz asortyment produktów o wysokiej wartości dla konsumenta, do których należą m.in. WINIARNIA ZAMOJSKA czy CIN&CIN Free. Jednocześnie kontynuujemy inwestycje oraz regularnie wypłacamy dywidendę. Dywidenda za ostatni rok obrotowy w wysokości 1,10 zł na akcję trafi do naszych akcjonariuszy już w dniu 13 listopada 2024 r.”
- podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.
(w mln zł) | I kwartał 2024/2025 | I kwartał 2023/2024 | Zmiana % |
---|---|---|---|
Sprzedaż ilościowo (w mln średnich butelek 0,75 l) | 20,5 | 20,6 | -0,4 |
Przychody ze sprzedaży netto (pomniejszone o akcyzę i opłaty handlowe) | 192,9 | 198,3 | -2,7 |
EBIT | 14,6 | 17,6 | -17 |
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 5 | 9,8 | -48,9 |