Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Krzysztof Kaczmarczyk, Mabion: Wymagający okres braku istotnych przychodów

Udostępnij
  • Mabion opublikował wyniki finansowe za 3Q 2024, które cechuje wysoka dyscyplina kosztowa oraz niższe wpływy z Novavax w konsekwencji zakończonego w maju br. okresu gwarantowanego
  • Z tytułu świadczonych w 3Q 2024 usług CDMO (ang. Contract Development and Manufacturing Organization), Mabion wypracował 0,5 mln PLN przychodów, głównie z usług analitycznych i logistycznych w ramach realizowanych z Novavax SOW (Specyfikacji Warunków Zleceń)
  • Istotnej redukcji uległy należności od Novavax, co w połączeniu z niższymi kosztami OPEX o 15% kw/kw oraz poziomem CAPEX dostosowanym do aktualnych potrzeb, wygenerowało -3,2 mln PLN przepływów pieniężnych netto i pozwoliło utrzymać wysoki poziom gotówki 47 mln PLN na koniec 3Q 2024
  • W sierpniu 2024 roku Mabion pozyskał i realizuje od września zlecenia CDMO dla nowego klienta z Wielkiej Brytanii o wartości ok. 5,5 mln PLN – potwierdzając wysokie kompetencje i jakość swoich usług
  • W fazie negocjacji znajduje się kolejny kontrakt na usługi CDMO w wartości przewyższającej pozyskane w sierpniu zlecenia i w typie oraz skali usług zgodnej ze strategicznym kierunkiem Mabion – obecnie nie ma pewności czy dojdzie do podpisania umowy ponieważ kluczowe warunki są negocjowane
  • Postępuje intensyfikacja działań z zakresu business development, która mierzona wartością aktywnych ofert wynosi 320 mln USD na dzień 29 października 2024 roku, Mabion ma otwartych 20 procesów sprzedażowych na różnym etapie rozmów
  • W okresie wrzesień-październik Mabion był obecny na kilku międzynarodowych konferencjach branżowych, w tym kluczowym CPHI w Mediolanie podczas którego Spółka odbyła ponad 150 spotkań biznesowych, przyciągając do swojego stoiska ponad 1000 osób zainteresowanych usługami CDMO
  • Strategia 2023-2027 jest kontynuowana, z koncentracją na osiągnięciu dywersyfikacji przychodów w ramach rosnącej puli zleceń na usługi CDMO oferowane przez Mabion

„Wyniki MAB (MABION) w trzecim kwartale 2024 roku odzwierciedlają wpływ zakończonego w maju br. okresu gwarantowanego z Novavax. Przychody od nowego, pozyskanego przez nas w sierpniu klienta biotechnologicznego z Wielkiej Brytanii, nie są jeszcze rozpoznane w naszym P&L pomimo rozpoczęcia we wrześniu, zgodnie z planem, świadczenia ustalonych usług CDMO. Prezentując nasze wyniki pragnę przede wszystkim podkreślić kolejny z rzędu kwartał widocznej po stronie naszych kosztów dyscypliny i sprawności operacyjnej, dzięki której utrzymaliśmy, w wymagającym okresie braku istotnych przychodów, wysoki poziom gotówki wynoszący 47 mln PLN na koniec września br. względem 50 mln PLN opublikowanych na koniec czerwca. To oznacza, że utworzyliśmy maksymalny bufor czasu na jaki mogliśmy sobie pozwolić do zbudowania zdywersyfikowanych przychodów z wieloma klientami, a nasz aktualny pipeline 20 otwartych procesów sprzedażowych o łącznej wartości 320 mln USD, napawa nas optymizmem. Negocjujemy już kolejny kontrakt z nową firmą w zakresie świadczenia usług CDMO, który może być o skali wyższej niż zawarty z klientem z Wielkiej Brytanii, niemniej znacząco niższy niż kontrakt z Novavaxem. Obecnie nie ma pewności czy dojdzie do podpisania umowy ponieważ kluczowe warunki są nadal negocjowane” – komentuje Krzysztof Kaczmarczyk, Prezes Zarządu Mabion S.A.

Wyniki i perspektywa finansowa po 3Q 2024

Mabion na poziomie głównych pozycji finansowych wygenerował w 3Q 2024: 0,5 mln PLN przychodów (uwzględnia 0,2 mln PLN kosztów zakupu materiałów), -15,1 mln PLN straty operacyjnej, -12,9 mln PLN EBITDA i -16,3 mln PLN straty netto. W ujęciu narastającym po trzech kwartałach br. Mabion osiągnął przychody w wysokości 64,3 mln PLN, zysk operacyjny na poziomie 9,0 mln PLN, EBITDA 15,5 mln PLN i 11,5 mln PLN zysku netto.

Poziom przychodów z tytułu wysokomarżowych usług kontraktowych w 3Q 2024 wynika z aktualnej przerwy między kontraktowej w efekcie zakończonego w maju br. okresu gwarantowanego z Novavax, będącym istotnym składnikiem przychodów Spółki w poprzednich kwartałach 2024 roku. Mabion świadczy obecnie dla Novavax zlecenia dodatkowe w obszarze wykonywania analityki i usług logistycznych, które cechują się wysokim poziomem marży, ale niższym poziomem przychodów.

We wrześniu 2024 roku Mabion rozszerzył z Novavax zakres prac analitycznych i przeprowadzi transfer, walidację i weryfikację wybranych metod analitycznych z wykorzystaniem aktualnych wariantów białka SARS-CoV2 rS oraz wykona badania stabilności obejmujące przechowywanie i testy analityczne. Zlecenie obejmie również regularną analitykę prób DS (substancja czynna) i DP (produkt gotowy) produktu Novavax w standardzie GMP (Dobra Praktyka Wytwarzania), a także badania wspierające kwalifikację standardu referencyjnego i testy MVS (ang. Master VIrus Seed). Realizacja prac transferowych zaplanowana jest na 4Q 2024 roku, a prace związane z rutynową analityką i badaniami stabilności mają charakter ciągły, ze startem przewidzianym na 1Q 2025 roku. Wartość powyższych zleceń wynosi ok. 400 tys. USD.

„Trzeci kwartał 2024 roku odznaczał się przede wszystkim wysoką dyscypliną kosztową, która pomimo wymagającego otoczenia biznesowego, w którym firmy zmagają się z inflacją i wzrostem kosztów pracowniczych, pozwoliła nam ograniczyć koszty o 2,9 mln zł kw/kw. Po trzech kwartałach br. wygenerowaliśmy mocny cash flow z przepływami operacyjnymi w wysokości 48,1 mln PLN, w efekcie utrzymując wysoki poziom środków pieniężnych na koniec września, który wyniósł 47,0 mln PLN i zmniejszył się o 3,2 mln kw/kw. Kontynuujemy zatem wdrażanie Strategii 2023-2027, ze szczególnym uwzględnieniem intensyfikacji działań z zakresu business development” – komentuje Grzegorz Grabowicz, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mabion S.A.

„Od września br. rozpoczęliśmy realizację zleceń CDMO dla klienta z Wielkiej Brytanii, na obecnym etapie nie rozpoznawaliśmy w prezentowanych wynikach przychodów z tego tytułu. Otrzymujemy sukcesywnie, zgodnie z podpisaną umową płatności stanowiące zaliczki na poczet realizowanych zleceń i spodziewamy się, że przychody będą ujmowane w kolejnych okresach, po realizacji zleceń w ramach zakończonej pracy dla danego SOW (Specyfikacji Warunków Zleceń)” – dodaje Grzegorz Grabowicz.

Realizacja zleceń CDMO

Ważnym osiągnięciem w trzecim kwartale br. było podpisanie 16 sierpnia ze spółką biotechnologiczną z siedzibą w Wielkiej Brytanii trzech zleceń na wykonanie prac określonych w ramach SOW (ang. Statement of Work), które obejmują usługi transferu procesu, wytwarzania i zwolnienia produktu do celów klinicznych, transfer, walidację i rozwój metod analitycznych wraz z badaniem stabilności oraz rozlew produktu gotowego, jego pakowanie, etykietowanie i przechowywanie. Z tytułu realizacji zleceń Mabion otrzyma ok. 5,5 mln PLN (po przeliczeniu wg kursu USD z dnia podpisania zleceń), a także dodatkowe płatności za zakup niezbędnych surowców i materiałów. Płatności będą regulowane systematycznie w okresie 10 miesięcy. Po dacie bilansowej, w dniu 21 października 2024 roku Mabion podpisał dodatkowo umowę ramową z kontrahentem z Wielkiej Brytanii, która reguluje zakres świadczonych usług. Okres obowiązywania Umowy ramowej wynosi 5 lat od daty jej zawarcia, a w przypadku realizacji SOW z terminem wykraczającym poza ten okres, Umowa ramowa zostanie przedłużona do momentu zakończenia SOW. Pozyskane zlecenia posiadają potencjał ich rozszerzenia o inne usługi w przyszłości.

Mabion zgodnie z planem rozpoczął we wrześniu br. realizację zleceń dla klienta z Wielkiej Brytanii, których zakończenie planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. Obecnie w ramach poszczególnych zleceń Mabion zakończył prace w zakresie transferu dokumentacji, opracowania listy materiałów i odczynników oraz złożone zostały kluczowe zamówienia niezbędne do rozpoczęcia realizacji projektu. Opracowany został także ramowy harmonogram prac i przygotowano dokumentację analityczną umożliwiającą rozpoczęcie prac w laboratoriach.

„Pozyskaliśmy w ostatnim czasie ważne zlecenia na usługi CDMO od firmy biotechnologicznej z Wielkiej Brytanii o wartości ok. 5,5 mln PLN, które walidują naszą Strategię i potwierdzają wysoki poziom kompetencji. Realizacja tego projektu, opartego o cząsteczkę przeciwciała bispecyficznego, stanowi ważny krok w rozwoju innowacyjnych terapii biologicznych i otwiera Spółce nowe możliwości kontraktowego wspierania rozwoju produktów tej klasy. Obecnie negocjujemy kluczowe warunki kolejnego kontraktu, większego od zleceń pozyskanych w sierpniu br. i jednocześnie zgodnego ze skalą usług oraz typem klienta z naszych strategicznych kierunków rozwoju. Dodatkowo dążymy do zrealizowania go w formule partnerstwa z renomowaną firmą biotechnologiczną, gdzie Mabion mógłby być generalnym wykonawcą kontraktu, a partner mógłby wykonać zakres usług, w realizacji których ma doskonałe kompetencje. Dzięki temu możliwe byłoby obsłużenie kontraktu o większej skali i zakresie bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów inwestycyjnych. Na obecnym etapie negocjacji nie mamy jeszcze pewności czy dojdzie do podpisania tej umowy” – mówi dr n. med. Julita Balcerek, Członek Zarządu ds. Operacyjnych w Mabion S.A.

„Wierzymy, że wkrótce pozyskiwanie nowych klientów będzie systematycznym i regularnym elementem naszych sprawozdań, przyczyniając się do dywersyfikacji przychodów i budując powtarzalny, przewidywalny dla inwestorów biznes. Łączna wartość wszystkich aktywnych ofert Mabion, które są obecnie w trakcie rozstrzygania, wynosi 320 mln USD. Prowadzimy 20 otwartych procesów sprzedażowych na różnych etapach rozmów, a od początku roku złożyliśmy łącznie 31 ofert na usługi CDMO, znacząco więcej niż 18 ofert z ubiegłego roku” – dodaje Adam Pietruszkiewicz, Członek Zarządu ds. Rozwoju Biznesu w Mabion S.A.

Działania business development

Ważnym elementem intensyfikacji działań z zakresu business development jest aktywny udział Mabion w targach i konferencjach branżowych, ponieważ umożliwia nawiązywanie bezpośrednich relacji z potencjalnymi klientami, a także możliwość prezentacji szerokiego zakresu usług CDMO, jakim dysponuje Spółka. W tym roku przedstawiciele Mabion byli obecni na najważniejszych eventach, w tym m.in. Biotech Showcase i JP Morgan Healthcare Conference, odbywających się w San Francisco, DCAT w Nowym Jorku, BIO Europe Spring i Bioprocessing Summit Europe w Barcelonie, American Biomanufacturing Summit w San Francisco i CPHI North America w Filadelfii, BIO International w San Diego czy CPHI w Mediolanie. Do końca 2024 roku Mabion będzie obecny jeszcze na konferencji BIO Europe w Sztokholmie.

„Na podkreślenie zasługują wnioski z październikowego CPHI w Mediolanie, która to konferencja jest dla nas, obok BIO International w USA, kluczowym wydarzeniem branżowym. W tym roku, w odpowiedzi na duże zainteresowanie i liczbę umówionych z wyprzedzeniem spotkań, nasz zespół liczył rekordowe 14 osób. Wcześniejsze działania marketingowe oraz znakomite położenie stoiska na targach w Mediolanie przyczyniły się do wzmożonego zainteresowania naszą firmą w trakcie wydarzenia. Mabion na CPHI odwiedziło ponad 1000 osób, a nasz zespół odbył ponad 150 spotkań biznesowych. To generuje kolejne szanse sprzedażowe nad którymi aktualne pracujemy, kontynuując rozpoczęte w Mediolanie rozmowy. Szczególną uwagę zwraca jakość spotkań z potencjalnymi klientami, którzy w większości znają już Mabion, naszą ofertę i pozycję na rynku CDMO w Europie. Powszechna świadomość o atrakcyjności naszej oferty jest dla nas bardzo budująca i motywująca do dalszej wytężonej pracy. Spodziewamy się, że efekty naszych działań business development przyniosą wkrótce efekty w postaci kolejnych zleceń i kontraktów na usługi CDMO” – komentuje Adam Pietruszkiewicz.

Tabela 1. Wyniki finansowe Mabion S.A. w ujęciu kwartalnym

Dane w mln PLN

1Q 22

2Q 22

3Q 22

4Q 22

1Q 23

2Q 23

3Q 23

4Q 23

1Q 24

2Q 24

3Q 24

Przychody razem (w tym)

38,6

43,9

38,5

42,9

39,5

36,0

29,6

46,5

34,0

29,8

0,5

     Przychody ze sprzedaży

22,3

17,5

14,1

36,7

38,2

34,3

28,0

39,9

32,2

29,2

0,7

     Przychody z tytułu leasingu

1,8

1,4

1,3

1,1

1,2

1,1

0,0

0,3

0,9

0,6

-

     Przychody z zakupu materiałów

14,5

25,0

23,1

5,1

0,2

0,6

1,6

6,3

0,9

-

-0,2

Koszt własny sprzedaży
i zakupionych materiałów

-21,8

-33,3

-29,9

-13,0

-9,1

-8,6

-6,4

-13,0

-7,5

-3,4

-0,1

Zysk brutto na sprzedaży

16,8

10,7

8,6

29,9

30,5

27,4

23,2

33,5

26,4

26,4

0,4

Marża brutto na sprzedaży

43,5%

24,3%

22,3%

69,7%

77,0%

76,1%

78,3%

72,1%

77,8%

88,6%

77,1%

Koszty R&D i ogólnego zarządu

-9,7

-8,0

-14,3

-11,8

-12,5

-10,2

-12,3

-11,5

-12,5

-15,6

-15,8

Odpis z tyt. utraty wart. rzecz. aktywów trwałych

-

-

-

-

-

-

-

-12,2

-

-

-

EBITDA

9,6

5,6

(4,4)

26,4

19,8

19,2

12,8

10,4

15,5

12,9

-12,9

Marża EBITDA

24,9%

12,8%

n/a

61,4%

50,1%

53,3%

43,4%

22,4%

45,6%

43,2%

-

Amortyzacja

2,5

2,5

2,0

1,9

1,8

1,7

2,0

1,7

2,0

2,2

2,2

EBIT

7,1

3,1

(6,4)

24,5

18,0

17,5

10,9

8,7

13,5

10,6

-15,1

Marża EBIT

18,4%

7,0%

n/a

56,9%

45,6%

48,5%

36,7%

18,7%

39,8%

35,6%

-

Zysk/strata brutto

7,4

5,1

(5,1)

14,5

16,5

15,2

10,9

7,3

17,5

10,3

-16,3

Podatek dochodowy

-

-

-

1,2

-

-

-

(8,6)

-

-

-

Zysk/strata netto

7,4

5,1

(5,1)

15,7

16,5

15,2

10,9

(1,3)

17,5

10,3

-16,3

 

Tabela 2. Wyniki finansowe Mabion S.A. w ujęciu narastającym

Dane w mln PLN

1-3Q 2021

1-3Q 2022

1-3Q 2023

1-3Q 2024

Przychody razem (w tym)

1,6

121,0

105,2

64,3

     Przychody ze sprzedaży

-

53,9

100,4

62,1

     Przychody z tytułu leasingu

-

4,6

2,3

1,5

     Przychody z zakupu materiałów

-

62,6

2,4

0,7

    Przychody z tytułu usług R&D

1,6

-

-

-

Koszt własny sprzedaży i zakupionych materiałów

-

-85,0

-24,1

-11,1

Zysk brutto na sprzedaży

1,6

36,0

81,1

53,2

Marża brutto na sprzedaży

100%

29,8%

77,1%

82,8%

Koszty R&D i ogólnego zarządu

-36,7

-32,0

-34,9

-43,9

EBITDA

(28,4)

10,8

51,9

15,5

Marża EBITDA

n/a

8,9%

49,3%

24,1%

Amortyzacja

6,4

7,1

5,5

6,4

EBIT

(34,8)

3,8

46,4

9,0

Marża EBIT

n/a

3,1%

44,1%

14,0%

Zysk/strata brutto

(35,2)

7,5

42,6

11,5

Zysk/strata netto

(35,2)

7,5

42,6

11,5

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus