Bank Millennium ogłosił nową strategię na lata 2025-2028. „Strategia 2028 - Wartość i Wzrost” zakłada dynamiczny rozwój w segmentach bankowości korporacyjnej i detalicznej.
Głównymi celami do 2028 roku są: podwojenie portfela kredytowego w segmencie bankowości korporacyjnej do poziomu powyżej 25 mld złotych, zwiększenie liczby klientów detalicznych do 3,7 mln oraz osiągnięcie zwrotu z kapitału (tj. ROE) na poziomie ok. 18%. Bank planuje osiągnąć te cele dzięki realizacji szeregu inicjatyw biznesowych wspartych dalszą digitalizacją i wdrażaniem innowacji technologicznych, poprawie efektywności operacyjnej i udoskonaleniu doświadczenia klienta, wszystko to przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej. Bank Millennium ma ambicję być bankiem pierwszego wyboru, oferując klientom najwyższą jakość usług i innowacyjne rozwiązania.
- Bank wchodzi w nowy cykl strategiczny z silną pozycją w bankowości detalicznej, ma ponad 3 miliony aktywnych klientów, rentowny model biznesowy i solidną pozycję kapitałową.
- Bank przewiduje poprawę sytuacji makroekonomicznej – prognozuje stabilny wzrost PKB, niskie bezrobocie, wzrost dochodów rozporządzalnych i spadek stóp procentowych.
- W segmencie bankowości korporacyjnej celem jest podwojenie portfela kredytów (do ponad 25 mld zł) i zwiększenie liczby klientów do powyżej 50 tys., dzięki ulepszonemu modelowi obsługi i wsparcia klientów biznesowych, rozwojowi oferty produktów kredytowych (np. kredytów inwestycyjnych, leasingu, factoringu), usprawnieniu procesu wnioskowania i uzyskania kredytów.
- W segmencie bankowości detalicznej bank planuje zwiększyć liczbę klientów do 3,7 mln i dla 70% z nich być bankiem pierwszego wyboru. Zrobi to przez udoskonalenie obsługi klienta (NPS), rozbudowę oferty produktowej (szczególnie produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych) i dalszą digitalizację.
- Bank zamierza osiągnąć zwrot z kapitału na poziomie ok. 18% w 2028 roku przy utrzymaniu dyscypliny kosztowej (wskaźnik kosztów-do-dochodów na poziomie ok. 37%) i niskiego poziomu kredytów zagrożonych poniżej 4%. Przywrócenie wypłaty dywidendy planowane jest od 2027 roku, pod warunkiem sprzyjającego otoczenia regulacyjnego.
Wchodzimy w nowy cykl strategiczny z silnej pozycji gotowi otworzyć kolejny rozdział dynamicznego wzrostu i innowacji. Naszym celem jest być bankiem pierwszego wyboru dla klientów indywidualnych i firm w Polsce. Kreujemy innowacje, oferując coraz więcej usług cyfrowo, nie zapominając przy tym o potrzebie rozwijania procesów omnikanałowych na najwyższym poziomie. Strategia „Wartość i Wzrost” podkreśla nasze zaangażowanie w tworzenie wartości poprzez rozwój biznesu. Motto odzwierciedla również klientocentryczne podejście w działaniach na rzecz konsumentów. Każdego dnia dostarczamy wartościowe usługi, wspierając rozwój i aspiracje klientów, nie tylko biznesowe, ale również osobiste. Jako organizacja promująca rozwój zawodowy pracowników i skupiająca się na kluczowych celach biznesowych, jesteśmy dobrze przygotowani do osiągania znaczących sukcesów oraz generowania wzrostu i wartości dla akcjonariuszy — mówi Joao Bras Jorge, Prezes Zarządu Banku Millennium.
Wejście w nowy cykl strategiczny
Strategia opiera się na dotychczasowych osiągnięciach i koncentruje się na dalszym dynamicznym rozwoju banku oraz zwiększeniu jego wartości. W ciągu ostatnich kilku lat, Bank Millennium skutecznie stawiał czoła licznym wyzwaniom, takim jak napięcia geopolityczne, inflacja, wakacje kredytowe oraz negatywne skutki kredytów walutowych. Pomimo tego osiągnął cele założone w poprzedniej strategii, wiele z nich znacznie przed zakładanym czasem, co potwierdza jego zdolność do realizacji ambitnych planów.
Bank MIL (MILLENNIUM) wchodzi w nowy cykl strategiczny z silną pozycją w bankowości detalicznej. Obsługuje ponad 3 miliony aktywnych klientów, ma rentowny model biznesowy oraz stabilną pozycję kapitałową. Zamierza dalej korzystać z wypracowanych przewag konkurencyjnych, takich jak sprawdzony model pozyskiwania klientów, wysoka jakość obsługi i zaawansowane technologie cyfrowe, aby przyspieszyć wzrost.
Oczekiwane zmiany makroekonomiczne i ich wpływ na sektor bankowy
Prognozy biura makroekonomicznego Banku Millennium dla polskiej gospodarki na lata 2024-2028 są optymistyczne – oczekiwany jest stabilny wzrost PKB, niskie bezrobocie, wzrost dochodów rozporządzalnych i ustabilizowanie stóp procentowych na poziomie ok. 3.5%. Sektor bankowy charakteryzuje się silnymi wskaźnikami kapitałowymi i wysoką płynnością. W okresie strategicznym bank spodziewa się wysokich wzrostów wolumenów rynkowych w segmencie bankowości detalicznej i bankowości korporacyjnej, w szczególności w obszarze kredytów korporacyjnych. Bank Millennium jest doskonale przygotowany, by wykorzystać nowe możliwości rozwoju.
Ambicje na 2028 rok
Dzięki rozwojowi w dwóch głównych segmentach, bank planuje zwiększyć rentowność ze zwrotem z kapitału na poziomie ok. 18% i wskaźnikiem kosztów do dochodów na poziomie ok. 37%. Zamierza to osiągnąć aktywnie zarządzając ryzykiem, utrzymując niski poziom kredytów zagrożonych, poniżej 4%. Zamierza także wzmocnić pozycję kapitałową i wznowić wypłatę dywidend od 2027 roku (uwarunkowane otoczeniem regulacyjnym).
Cele w segmencie bankowości przedsiębiorstw
W ramach nowej strategii bank zamierza wzmocnić swoją pozycję w segmencie średnich i dużych przedsiębiorstw. Celem jest zwiększenie bazy klientów z ok. 9 tysięcy do 17 tysięcy poprzez m.in. oferowanie im dopasowanych produktów kredytowych (leasing, factoring i kredyty inwestycyjne). Ponadto, bank zamierza zwiększyć liczbę klientów korporacyjnych, dla których jest głównym bankiem. Osiągnie to poprzez dalsze doskonalenie doświadczenia klienta (utrzymanie pozycji w pierwszej trójce najlepszych banków w rankingach NPS), digitalizację oraz wykorzystanie zaawansowanej analityki danych w procesach decyzyjnych. Dodatkowo wprowadzi ulepszony model sprzedaży i obsługi oraz uproszczenie procesu wnioskowania i uzyskania kredytów. Bank zamierza także skuteczniej wspierać rozwój małych firm i zwiększyć ich liczbę w swoim portfelu klientów z 21 tysięcy do ponad 33 tysięcy, udostępniając im bardziej elastyczne i dopasowane do ich potrzeb rozwiązania oraz zmieniając model ich obsługi.
Cele w segmencie bankowości detalicznej
Strategia bankowości detalicznej zakłada dynamiczny wzrost i zwiększenie liczby klientów detalicznych z 3 mln do 3,7 mln. Bank chce mieć powyżej 95% klientów aktywnych cyfrowo oraz być głównym bankiem dla 70% klientów. Cele zostaną osiągnięte poprzez zachowanie wiodącej pozycji pod względem jakości obsługi klientów (umocnienie pozycji w pierwszej trójce najlepszych banków w rankingach NPS) oraz przez dalszą digitalizację i wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych (np. zaawansowaną hiperpersonalizację oferty). Ponadto bank planuje rozwój oferty, szczególnie w zakresie produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych, oraz skupić się na potrzebach poszczególnych grup klientów, w tym klientów zamożnych i SOHO (jednoosobowe działalności gospodarcze).
Kluczowe czynniki wspierające dalszy wzrost
Nowa strategia wzrostu wspierana jest pięcioma kluczowymi elementami. Inwestowanie w nowe technologie, czyli wzmocnienie istniejących systemów zgodnie z priorytetami strategicznymi, rozwój sztucznej inteligencji i technologii chmurowych. Poprawa modelu operacyjnego i efektywności, czyli automatyzacja procesów i szybsze dostarczanie produktów i usług. Zgodność i zarządzanie ryzykiem, czyli stałe minimalizowanie ryzyk prawnych i kredytowych. Wykorzystując fundamenty zbudowane w obecnej strategii planujemy dalszą realizację naszych celów zrównoważonego rozwoju, takich jak neutralność klimatyczna do 2030 roku i zerowa emisja netto do 2050 roku, zaangażowanie społeczne, oraz wsparcie zielonej transformacji u naszych klientów przez zapewnienie 5 miliardów złotych na finansowanie zrównoważonych projektów.
Strategia HR Banku Millennium skupia się na rozwoju talentów, wspierając kluczowe kierunki strategii biznesowej, zwiększaniu atrakcyjności banku jako miejsca pracy (dalsze umacnianie pozycji „Top Employer”) oraz zachowaniu konkurencyjnej polityki wynagrodzeń. Ważne będzie także dostosowanie kultury organizacyjnej do wprowadzanych nową strategią zmian oraz dalsza cyfryzacja procesów HR w celu poprawy doświadczeń pracowników.
Bank gotowy na nową erę wzrostu i innowacji
Bank Millennium udowodnił, że potrafi funkcjonować w trudnych warunkach. Teraz jest gotowy na kolejny rozdział dynamicznego wzrostu i innowacji. Perspektywy gospodarcze Polski tworzą atrakcyjne tło do dalszej ekspansji. Bank Millennium chce wykorzystać możliwości, jakie oferuje zmieniające się otoczenie, i wzmocnić swoją pozycję zarówno w segmencie bankowości detalicznej, jak i bankowości korporacyjnej. Koncentracja na innowacjach, transformacji cyfrowej oraz doświadczeniu klienta będzie napędzać rozwój. Dążąc do ekspansji, bank będzie utrzymywał silną dyscyplinę kosztową oraz koncentrował się na zarządzaniu ryzykiem i utrzymaniu stabilności kapitałowej, co zapewni solidne fundamenty finansowe i pozwoli na znaczący wzrost rentowności