Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Budimex wybuduje drogę na potrzeby budowy ‎Elektrowni Jądrowej w Choczewie

Udostępnij

BDX (BUDIMEX) rozpoczął realizację projektu budowy drogi technicznej do nowo projektowanej Elektrowni Jądrowej w gminie Choczewo. Prace obejmą zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz – po skorzystaniu z prawa opcji – budowę i oddanie do użytkowania drogi o długości około 900 metrów, która zapewni obsługę komunikacyjną konstrukcji MOLF wspierającej budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.

Dzięki konstrukcji MOLF, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadgabarytowych, takich jak zbiornik reaktora, generator pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Droga techniczna będzie wykorzystywana głównie dla realizacji dostaw na potrzeby budowy. Ruch odbywać się będzie w początkowej fazie dwukierunkowo, z intensywnym natężeniem oraz z przewagą ruchu pojazdów ciężarowych i ponadnormatywnych. Po wybudowaniu elektrowni może ona przyjąć charakter drogi ogólnodostępnej.

Projekt budowy drogi obejmuje szeroki zakres działań, w tym wykonanie pełnej dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych oraz pozwolenia na budowę. W ramach projektu przewidziano m.in. prace geodezyjne i geotechniczne, budowę systemu odwodnienia oraz kanalizacji deszczowej, a także realizację robót towarzyszących, takich jak budowa obiektu inżynierskiego oraz budowa zjazdów. 

– Budowa drogi technicznej do nowo projektowanej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo to dla nas istotne przedsięwzięcie, które wpisuje się w strategię wspierania rozwoju infrastruktury energetycznej w Polsce. Realizacja tej inwestycji nie tylko umożliwi sprawną obsługę logistyczną budowy elektrowni, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tak ważnym projekcie, który wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.

 Budowa tej drogi to jedno z bardzo wielu naszych działań przygotowawczych do budowy elektrowni. Takie ładunki ponadnormatywne jak wytwornica pary, zbiornik ciśnieniowy czy inne części modułowe dotrą do Polski morzem, a zakontraktowana przez nas właśnie droga techniczna będzie ostatnim odcinkiem ich trasy na plac budowy. To rozwiązanie pozwoli nam odciążyć lokalne i regionalne drogi – wyjaśnił prezes PEJ Leszek Juchniewicz.

Droga o szerokości 15 metrów będzie mieć nawierzchnię z betonu cementowego, obustronne jedno-metrowe pobocza betonowe oraz dodatkowo obustronne pobocza z  kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Odwodnienie zostanie zapewnione przez rowy drogowe, z odprowadzaniem wody do odbiorników. Prace budowlane będą prowadzone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska.

W trakcie realizacji inwestycji Budimex zobowiązany jest do przeprowadzenia licznych uzgodnień z interesariuszami, właścicielami dróg oraz organami administracyjnymi. Złożoność projektu wymaga także zapewnienia odpowiednich nadzorów specjalistycznych, m.in. przyrodniczego, archeologicznego, geotechnicznego
i saperskiego.

Budimex, jako lider w branży budowlanej, ma duże doświadczenie w realizacji złożonych projektów infrastrukturalnych. Budowa drogi technicznej w gminie Choczewo stanowi kluczowy element rozwoju infrastruktury dla pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz rozwoju gospodarczego regionu.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus