- 15% wzrost przychodów do 1 165,4 mln zł w I pół. 2024 r.,
- 137,4 mln zł EBITDA, 61,6 mln zł wyniku operacyjnego, -24,2 mln zł wyniku netto
- -35,4 mln zł ujemnych różnic kursowych w I pół. 2024 r., różnice prezentacyjne r/r wynikające jedynie z formatu MSSF16 to -107,9 mln zł
- Pięć nowych samolotów we flocie – łącznie w sezonie letnim operacje na 43 samolotach
(31 własnych maszyn, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4) - Ponad 2 mld zł szacunkowej wartości umów w obecnym sezonie z największymi touroperatorami w Polsce, rozpoczęcie przyszłorocznej kontraktacji
- 77,2 mln zł wypłaconej w sierpniu dywidendy tj. 4,40 zł/akcję, po wcześniejszej całkowitej spłacie pożyczek udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju
– Bardzo dobre pierwsze półrocze tego roku wynika głównie z dużej intensywności programu handlowego, dającej solidną utylizację floty. Okres ten oceniamy także bardzo pozytywnie z perspektywy kończącego się właśnie rekordowo długiego i bardzo dobrego zarówno pod względem operacyjnym i finansowym sezonu letniego. 1 kwartał to przede wszystkim kumulacja przeglądów technicznych i przygotowanie do przyjęcia dodatkowych pięciu samolotów w 2 kwartale. Należy pamiętać, że rzeczywisty wynik liczony w gotówce jest dużo lepszy od raportowanego, ze względu na wymogi MSSF16, który narzuca obowiązek raportowania równego rozkładu kosztów w każdym miesiącu, pomimo tego, że w miesiącach zimowych raty leasingowe są w przypadku wielu samolotów dwukrotnie niższe niż w lecie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu ENT (ENTER) – Podpisaliśmy rekordowe kontrakty i dzięki zaplanowaniu optymalnej siatki, zarówno pod względem różnorodności destynacji jak i marżowości oraz efektywnego wykorzystania całej naszej floty, osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii. Ponadto pod koniec wakacji zawarliśmy już pierwszą umowę na kolejny sezon, co pokazuje utrzymywanie się bardzo wysokiego popytu także w przyszłości. Wciąż trwający sezon letni potwierdził, że chęć do podróżowania i zagranicznych wyjazdów jest wśród polskich turystów bardzo duża, a decyzje są też silnie stymulowane przez bardzo wysokie koszty wypoczynku w kraju i relatywnie mocną złotówkę – dodaje Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I półroczu 2024 r.:
|
I półrocze 2024 r. |
I półrocze 2023 r. |
zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody (mln zł) |
1 165,4 |
1 011,4 |
+15,2% |
Wynik operacyjny (mln zł) |
61,6 |
62,4 |
(1,2%) |
Marża operacyjna |
5,3% |
6,2% |
(0,9pp) |
EBITDA (mln zł)* |
137,4 |
233,8 |
(41,2%) |
Marża EBITDA |
11,8% |
23,1% |
(11,3pp) |
Wynik netto (mln zł) |
(24,2) |
73,5 |
- |
Marża netto |
(2,1%) |
7,3% |
(9,4pp) |
Wyniki z pominięciem różnic kursowych |
|||
EBITDA (mln zł)* |
172,8 |
161,3 |
+7,2% |
Marża EBITDA |
14,8% |
15,9% |
(1,1pp) |
Wynik netto (mln zł) |
11,2 |
1,0 |
- |
Marża netto |
1,0% |
0,1% |
+0,9pp |
*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji.
Przychody Enter Air w I poł. 2024 r. wyniosły 1 165,4 mln zł, co oznacza 15% wzrost w porównaniu do I pół. 2023 r. Podobną dynamiką charakteryzowała się liczba wykonanych operacji lotniczych, która zwiększyła się r/r o około 15%.
W analizowanym okresie Enter Air miał 61,6 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 137,4 mln zł w porównaniu do odpowiednio 62,4 mln zł i 233,8 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Wynik netto ukształtował się na poziomie -24,2 mln zł, wobec 73,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I pół. 2024 r. -35,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -107,9 mln zł (w I pół. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +72,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 172,8 mln zł EBITDA oraz 11,2 mln zł zysku netto.
Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów. W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć maszyn – jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Dwie spośród z wymienionych maszyn dotarły z opóźnieniem niezawinionym przez przewoźnika, już w tkacie sezonu letniego – w lipcu i sierpniu. W szczytowych momentach wakacji operacje były wykonywane z wykorzystaniem łącznie 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Enter Air posiada 51% udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i świadczy usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz innych przewoźników lotniczych.
W ostatnich miesiącach Enter Air rozpoczął już planowanie kolejnego sezonu i zawarł umowy z ITAKA FLY na sezon Lato 2025 i Zima 2025/2026 o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł). Wcześniej, Enter Air w pierwszej połowie 2024 r. w ramach odnowienia współpracy z innymi kluczowymi partnerami zawarł kontrakty na sezon Lato 2024 – Zima 2024/2025 których wartość przekroczyła 2 mld PLN. Wartość aktualnie obowiązujących umów to: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).
– Mamy bardzo dobrą pozycje gotówkową i z dużą satysfakcją powróciliśmy też do wypłaty dywidendy akcjonariuszom, co przez kilka lat uniemożliwiała nam najpierw pandemia i kryzys na rynku, a potem zobowiązania wobec PFR. Enter Air dalej się rozwija, staramy się mądrze dysponować naszą flotą i eksplorować możliwości rozpoczęcia działalności na nowych rynkach i nowych destynacjach wakacyjnych. Nasz model biznesowy polega na ciągłej optymalizacji procesów i dążeniu do poprawy efektywności i na razie widać, że taki system zdaje egzamin, bez względu na to czy na rynku panuje hossa czy recesja – zaznacza Polaniecki.
W sierpniu 2024 r. Enter Air spłacił pożyczki otrzymane w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm” i tym samym spełnił warunek umożliwiający wypłatę dywidendy w kwocie 77,2 mln zł czyli 4,40 zł na jedną akcję. Dywidenda została wypłacona 28 sierpnia 2024 r.