Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy oraz wybrane wyniki Grupy Wielton za 1H2024 r.

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 1H2024 1H2023 dynamika
Przychody ze sprzedaży 1 136 965 1 701 186 -33,2%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej -22 803 70 144  
Zysk (strata) przed opodatkowaniem -40 841 68 856  
Zysk (strata) netto -40 591 53 460  
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego -37 950 54 190  
Zysk (strata) na akcję (PLN) -0,63 0,9  
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej -53 678 105 465  
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -45 885 -69 445  
Środki pieniężne netto z działalności finansowej 84 071 -52 558  
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów -15 492 -16 538  
  30.06.2024 31.12.2023  
Aktywa 1 985 539 2 002 354 -0,8%
Zobowiązania długoterminowe 156 484 268 580 -41,7%
Zobowiązania krótkoterminowe 1 239 228 1 106 469 12,0%
Kapitał własny 589 827 627 305 -6,0%
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 584 727 619 472 -5,6%

 

Szanowni Akcjonariusze,

Przedstawiam Państwu Śródroczny rozszerzony raport okresowy z działalności Grupy Kapitałowej Wielton. Liczne wyzwania z którymi od 2023 roku zmaga się branża transportowa w Europie, w tym dynamiczne zmiany geopolityczne, gospodarcze i technologiczne stały się przyczyną perturbacji rynkowych, które wymagały od przedsiębiorców aktywnej adaptacji do aktualnej sytuacji. Skutki tych zmian odczuwalne były dla wielu sektorów gospodarki i mają znaczny wpływ na potrzeby przewoźników oraz prowadzone przez Grupę działania.

Schłodzenie zapotrzebowania na naczepy i przyczepy w raportowanym okresie jest odczuwalne w niemal całej Europie. W krajach, gdzie zlokalizowane są spółki wchodzące w skład Grupy Wielton odnotowano znaczące spadki rynku. Kolejno: w Niemczech -8,8 proc. rdr., -14 proc. rdr. we Francji i we Włoszech, ponad -30 proc. rdr. w Polsce, aż do około -47 proc. rdr. w Wielkiej Brytanii. Wyjątkiem jest Hiszpania, gdzie rynek wzrósł o ponad 5 proc. rdr. Ponadto, w drugiej połowie maja br. mierzyliśmy się także ze skutkami ataku hakerskiego przeprowadzonego na spółki Wielton oraz Fruehauf. Atak ten wpłynął na czasowe utrudnienie ich funkcjonowania. Warto podkreślić, że w tych trudnych warunkach Grupa utrzymała pozycje rynkowe na większości kluczowych rynków europejskich.

W tym niesprzyjającym otoczeniu rynkowym w pierwszym półroczu br. Grupa Wielton sprzedała łącznie 7 877 sztuk pojazdów wobec 10 762 szt. rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 1 137,0 mln zł, malejąc o ponad 33 proc. rdr. Grupa wypracowała 20,2 mln zł EBITDA, przy marży EBITDA na poziomie 1,8 proc. Na koniec pierwszego półrocza 2024 roku wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 4,49.

Spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego z udziałami na poziomie 16,2 proc. We Francji Grupa sprzedała 1431 sztuk pojazdów (spadek o niemal 34 proc. rdr.) oraz osiągnęła niższy o ponad 39 proc rdr. poziom przychodów na poziomie 223,1 mln zł. Na rynku polskim, spółki Wielton oraz Langendorf uplasowały się na drugiej pozycji z łącznymi udziałami na poziomie 13,0 proc. W Polsce przy spadku rynku o ponad 30 proc. rdr. Grupa Wielton zbyła 1810 sztuk pojazdów, czyli o niemal 34 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Tym samym osiągnęła 249,9 mln zł przychodu (spadek o ponad 38 proc, rdr.). Ze względu na dalszy brak dostępnych danych rejestracyjnych z rynku brytyjskiego, przy uwzględnieniu sytuacji branży w Wielkiej Brytanii, Grupa szacuje, że spółka Lawrence David zajęła 2 pozycję na rynku z udziałami na poziomie 9,4 proc, a sam rynek brytyjski skurczył się o około 47 proc. rdr. W Wielkiej Brytanii, w pierwszym kwartale 2024 r. przychody Grupy Wielton zmniejszyły się rdr. o 50 proc. do poziomu 156,6 mln zł, natomiast sprzedaż wyniosła 1203 produktów wobec 1 947 przed rokiem.

Po pierwszych sześciu miesiącach br. siódmą pozycję, na mniejszym o niemal 9 proc. rdr. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,4 proc. utrzymały spółki Langendorf i Wielton GmbH. Grupa Wielton sprzedając łącznie 721 sztuk produktów wobec 701 przed rokiem, osiągnęła ponad 7 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży ogółem na poziomie 127,6 mln zł w porównaniu do 119,0 mln zł rok wcześniej. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej Grupa Wielton umocniła się na piątej pozycji w rynku ze wzrostem udziałów do 6,6 proc. Na zmniejszonym o prawie 22 proc. rdr. rynku CEE sprzedano o ponad 10 proc. mniej pojazdów Grupy Wielton (841 szt.) wobec 942 w pierwszym półroczu 2023 roku. Pozwoliło to na osiągnięcie 99,5 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 129,2 mln zł przed rokiem. Na rynku włoskim z piątej na czwartą pozycję awansowały spółki Viberti oraz Fruehauf z udziałami na poziomie 9,1 proc. W pierwszych sześciu miesiącach br. we Włoszech Grupa Wielton sprzedała 580 pojazdów, wobec 646 szt. rok wcześniej, osiągając przychód ze sprzedaży ogółem na poziomie 61,1 mln zł (spadek o ponad 33 proc rdr.). W Hiszpanii Grupa sprzedała 216 pojazdów w pierwszym półroczu 2024 roku wobec 187 sztuk rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem Grupy na rynek hiszpański wyniosły 28,9 mln zł. wobec 35,3 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén uplasowała się z na siódmej pozycji na rynku hiszpańskim z udziałami na poziomie 2,6 proc, wobec 2,2 rok wcześniej.

Będąc pod presją silnego spadku rynku, koncentrujemy się na dalszym udoskonalaniu naszych pojazdów oraz generowaniu pozytywnej marży. Stale prowadzimy działania mające na celu redukcję kosztów i dostosowanie organizacji, w tym struktury zatrudnienia, do potrzeb produkcyjnych oraz wyzwań stojących przed Grupą. Zdajemy sobie sprawę, że również druga połowa bieżącego roku upływać będzie pod znakiem licznych wyzwań i wymagać będzie dalszych implementacji rozwiązań optymalizujących struktury organizacyjne Grupy. Zakładamy, że rynek będąc na bardzo niskim poziomie nie będzie już dalej się pogarszał, a jego odbicia spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku.

Chciałbym podkreślić, że priorytetem jest dla nas zapewnienie kapitału obrotowego Grupy na poziomie, który wesprze optymalizację kosztów produkcji przy utrzymaniu pełnej dostępności produktów do sprzedaży w konkurencyjnych terminach rynkowych. W tym celu 24 września ustanowiony został Plan Emisji Obligacji w ramach którego wyemitowano obligacje o wartości 20 mln PLN. Stała współpraca z bankami finansującymi, które są doskonale zorientowane w sytuacji i wspierają naszą działalność w czasie tak znacznego schłodzenia popytu, pozwala zakładać, że pozyskanie dodatkowego finansowania bankowego będzie możliwe w najbliższej przyszłości. Dokładamy wszelkich starań, by prowadzone działania przyniosły pozytywne rezultaty w jak najkrótszej perspektywie czasowej.

Zapraszam do lektury raportu.

Z wyrazami szacunku

Paweł Szataniak

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus