Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki IMS za pierwsze półrocze 2024 r. wraz z komentarzem spółki

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 1H2024 1H2023 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży 29 754 30 460 -2,3%
EBIT 5 903 5 955 -0,9%
EBITDA (Wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja) 8 683 9 732 -10,8%
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej 4 872 4 015 21,3%
Zysk na akcję przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej (gr na akcję) 14 12 16,7%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 9 726 8 836 10,1%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -4 041 -3 714  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -11 660 -4 373  
Przepływy pieniężne netto razem -5 975 749  
  30.06.2024 31.12.2023  
Wartości niematerialne 23 865 20 576 16,0%
Rzeczowe aktywa trwałe 9 882 8 833 11,9%
Należności krótkoterminowe 13 802 17 828 -22,6%
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty 1 841 7 816 -76,4%
Kapitał własny 40 127 44 379 -9,6%
Zobowiązania długoterminowe 12 514 14 052 -10,9%
Zobowiązania krótkoterminowe 31 783 30 138 5,5%

 

W I półroczu 2024 roku Grupa IMS osiągnęła przychody i zysk operacyjny na poziomie I półrocza 2023 roku. Wyraźny wzrost odnotowany został na poziomie zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (+21%). Osiągnięty w I półroczu 2024 roku zysk netto bliski 4,9 mln PLN jest najwyższym w historii Grupy IMS odnotowanym za pierwsze sześć miesięcy roku. Istotny wpływ na wyniki I półrocza 2024 roku miał rozwijany projekt Closer Music (w jego skład wchodzą spółki Closer Music Sp. z o.o. („CM”) oraz Closer Music Corporation („CMC”)). W I półroczu 2024 roku poniesione zostały znaczące wydatki na zwiększenie zasobów ludzkich w projekcie (zatrudnienie osób głównie do sprzedaży, marketingu i IT), ponoszone zostały wydatki związane z pozyskiwaniem userów (głównie w tradycyjnych kanałach sprzedażowych) oraz rozbudowywane były biblioteki muzyczne. Jednocześnie, w I półroczu 2023 roku rozliczone zostały tantiemy z ZAiKS za okres 2020 – 2022. Wpływ opisanych zdarzeń na dane finansowe za I półrocze 2024 roku i I półrocze 2023 roku zaprezentowany został w tabeli poniżej.

W II półroczu 2024 roku, po stronie przychodów w projekcie Closer Music, Emitent spodziewa się wpływów ze strony organizacji zbiorowego zarządzania oraz płatności ze strony userów korzystających z bibliotek CM na poziomie istotnie wyższym niż w II półroczu 2023 roku. Jednocześnie, ponoszone będą wydatki na działania promocyjno – marketingowe związane z platformą e-commerce oraz wydatki na rozbudowę narzędzi AI dających w opinii Emitenta przewagą konkurencyjną nad dwiema pozostałymi firmami z branży. W tradycyjnych segmentach sprzedażowych Grupy IMS (usługi abonamentowe audio, aroma, video oraz sprzedaż usług reklamowych), w II półroczu 2024 roku Emitent także spodziewa się wyższych przychodów niż w II półroczu 2023 roku.

Struktura przychodów netto ze sprzedaży według kategorii sprzedaży w pierwszym półroczu 2024 r. (w tys. PLN)
Struktura przychodów netto ze sprzedaży według kategorii sprzedaży w drugim kwartale 2024 r. (w tys. PLN)

Lokalizacje abonamentowe

Grupa IMS jest liderem rynku marketingu sensorycznego w Polsce, coraz skuteczniej również rozwija także swoje usługi w innych krajach. Na koniec czerwca 2024 roku Grupa dostarczała swoje usługi do 36.313 lokalizacji abonamentowych na terenie Polski i poza granicami (lokalizacja = pojedyncze urządzenie audio, wideo lub aromabox, za które pobierana jest opłata abonamentowa; jeżeli za urządzenie pobierana jest więcej niż jedna opłata abonamentowa, wówczas liczba lokalizacji odpowiada liczbie opłat abonamentowych). Usługi abonamentowe oparte są w większości o długoterminowe, kilkuletnie kontrakty. W pierwszym półroczu 2024 roku przychody abonamentowe stanowiły 64% wszystkich przychodów Grupy.

W samym I półroczu 2024 r. Grupa pozyskała 1.072 lokalizacje abonamentowe, z czego zdecydowaną większość w II kwartale br. Wszystkie te lokalizacje pracują na przychody i wynik już od przełomu II i III kwartału 2024. Istotne również jest, że prawie wszystkie pozyskane w I półroczu 2024 r. lokalizacje audio to abonamenty premium. Ponadto, w lipcu i sierpniu br. Grupa IMS pozyskała dodatkowo 547 sztuk lokalizacji, co daje łącznie wzrost o 1.619 lokalizacji w stosunku do końca ubiegłego roku.

Wzrost liczby lokalizacji abonamentowych w Grupie Kapitałowej w okresie 2000 – 30.06.2024

Grupa IMS działa w dwóch strategicznych obszarach rynku: na rynku usług wsparcia sprzedaży głównie dla sektora retail (rynku detalicznego) oraz na rynku mediowym jako kanał reklamy. W tym drugim przypadku przychody Grupy są ściśle powiązane z sytuacją i trendami w branży reklamowej. Wraz z włączeniem do Grupy Kapitałowej IMS spółek APR i Audio Marketing, Grupa mocno rozszerzyła swoją działalność w segmencie ekonomicznym usług abonamentowych audio

Poniżej przestawiono różnice pomiędzy segmentami premium (usługi w ramach tego segmentu dostarczane są głównie przez IMS S.A.) oraz segmentem ekonomicznym (usługi w tym segmencie świadczone są przez APR Sp. z o.o., Audio Marketing Sp. z o.o. oraz Mood Factory Sp. z o.o.)

Dywersyfikacja sprzedaży

Grupa IMS posiada zdywersyfikowany portfel odbiorców. W okresie 01.01.2024 r. – 30.06.2024 r. Grupa nie dokonała sprzedaży na rzecz jakiegokolwiek odbiorcy, której wartość przekroczyłaby w ciągu tego okresu 10% ogółu wartości sprzedaży Grupy. Mocno zdywersyfikowany jest także portfel dostawców. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa IMS nie zawierała transakcji z jakimkolwiek dostawcą, z którym wartość zakupów przekroczyłaby 10% ogółu zakupów dokonywanych w tym okresie przez Grupę.

Koszty działalności

Koszty działalności operacyjnej w pierwszym półroczu 2024 r. (w tys. PLN) wraz z danymi porównawczymi

Analiza wskaźnikowa

Emitent przy opisie sytuacji finansowej Grupy Kapitałowej stosuje alternatywne pomiary wyników (wskaźniki APM). Zdaniem Zarządu Emitenta wybrane wskaźniki APM, są źródłem dodatkowych (oprócz danych prezentowanych w sprawozdaniach finansowych), wartościowych informacji o sytuacji finansowej i operacyjnej, jak również ułatwiają analizę i ocenę osiąganych przez Grupę wyników finansowych na przestrzeni poszczególnych okresów sprawozdawczych. Grupa prezentuje alternatywne pomiary wyników, ponieważ stanowią one standardowe miary i wskaźniki powszechnie stosowane w analizie finansowej, jednakże wskaźniki te mogą być różnie wyliczane i prezentowane przez różne spółki. Dlatego też Emitent poniżej podaje dokładne definicje stosowane przez Grupę w procesie raportowania. Dobór alternatywnych pomiarów wyników został poprzedzony analizą ich przydatności pod kątem dostarczenia inwestorom przydatnych informacji na temat sytuacji finansowej, przepływów pieniężnych i efektywności finansowej i w opinii Spółki pozwala na optymalną ocenę osiąganych wyników finansowych.

Wskaźniki APM zaprezentowane przez Grupę IMS wyliczono według następujących formuł:

  • EBITDA = wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja
  • Rentowność EBITDA = EBITDA / przychody netto ze sprzedaży
  • Rentowność netto = zysk netto Grupy IMS przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej / przychody netto ze sprzedaży
  • Dług netto = dług oprocentowany powiększony o zobowiązania z tytułu umów inwestycyjnych minus środki pieniężne

Inwestycje

Grupa świadczy swoje usługi na urządzeniach produkowanych przez IMS S.A. i Revo DOOH Sp. z o.o. (dawniej IMS r&d sp. o.o.) (mediaboxy i wideoboxy, lokalizatory, rabatomaty) oraz na urządzeniach zakupywanych od firm zewnętrznych: audioboxy i aromaboxy oraz monitory do usługi Digital Signage. Urządzenia w trakcie eksploatacji oraz w związku ze zmianami technologicznymi muszą podlegać sukcesywnej wymianie. Grupa ponosi w związku z tym nakłady inwestycyjne wynikające nie tylko ze wzrostu liczby lokalizacji, w których świadczone są usługi, ale związane również z wymianą sprzętu.

Poza informacjami opisanymi w niniejszym punkcie oraz w pozostałych częściach raportu, nie występują inne informacje istotne dla oceny sytuacji kadrowej, majątkowej, finansowej, oceny wyniku finansowego oraz możliwości realizacji zobowiązań przez Emitenta i Grupę Emitenta.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus