WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 1H2024 | 1H2023 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży | 29 754 | 30 460 | -2,3% |
EBIT | 5 903 | 5 955 | -0,9% |
EBITDA (Wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja) | 8 683 | 9 732 | -10,8% |
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej | 4 872 | 4 015 | 21,3% |
Zysk na akcję przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej (gr na akcję) | 14 | 12 | 16,7% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 9 726 | 8 836 | 10,1% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -4 041 | -3 714 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -11 660 | -4 373 | |
Przepływy pieniężne netto razem | -5 975 | 749 | |
30.06.2024 | 31.12.2023 | ||
Wartości niematerialne | 23 865 | 20 576 | 16,0% |
Rzeczowe aktywa trwałe | 9 882 | 8 833 | 11,9% |
Należności krótkoterminowe | 13 802 | 17 828 | -22,6% |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty | 1 841 | 7 816 | -76,4% |
Kapitał własny | 40 127 | 44 379 | -9,6% |
Zobowiązania długoterminowe | 12 514 | 14 052 | -10,9% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 31 783 | 30 138 | 5,5% |
W I półroczu 2024 roku Grupa IMS osiągnęła przychody i zysk operacyjny na poziomie I półrocza 2023 roku. Wyraźny wzrost odnotowany został na poziomie zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (+21%). Osiągnięty w I półroczu 2024 roku zysk netto bliski 4,9 mln PLN jest najwyższym w historii Grupy IMS odnotowanym za pierwsze sześć miesięcy roku. Istotny wpływ na wyniki I półrocza 2024 roku miał rozwijany projekt Closer Music (w jego skład wchodzą spółki Closer Music Sp. z o.o. („CM”) oraz Closer Music Corporation („CMC”)). W I półroczu 2024 roku poniesione zostały znaczące wydatki na zwiększenie zasobów ludzkich w projekcie (zatrudnienie osób głównie do sprzedaży, marketingu i IT), ponoszone zostały wydatki związane z pozyskiwaniem userów (głównie w tradycyjnych kanałach sprzedażowych) oraz rozbudowywane były biblioteki muzyczne. Jednocześnie, w I półroczu 2023 roku rozliczone zostały tantiemy z ZAiKS za okres 2020 – 2022. Wpływ opisanych zdarzeń na dane finansowe za I półrocze 2024 roku i I półrocze 2023 roku zaprezentowany został w tabeli poniżej.
W II półroczu 2024 roku, po stronie przychodów w projekcie Closer Music, Emitent spodziewa się wpływów ze strony organizacji zbiorowego zarządzania oraz płatności ze strony userów korzystających z bibliotek CM na poziomie istotnie wyższym niż w II półroczu 2023 roku. Jednocześnie, ponoszone będą wydatki na działania promocyjno – marketingowe związane z platformą e-commerce oraz wydatki na rozbudowę narzędzi AI dających w opinii Emitenta przewagą konkurencyjną nad dwiema pozostałymi firmami z branży. W tradycyjnych segmentach sprzedażowych Grupy IMS (usługi abonamentowe audio, aroma, video oraz sprzedaż usług reklamowych), w II półroczu 2024 roku Emitent także spodziewa się wyższych przychodów niż w II półroczu 2023 roku.
Lokalizacje abonamentowe
Grupa IMS jest liderem rynku marketingu sensorycznego w Polsce, coraz skuteczniej również rozwija także swoje usługi w innych krajach. Na koniec czerwca 2024 roku Grupa dostarczała swoje usługi do 36.313 lokalizacji abonamentowych na terenie Polski i poza granicami (lokalizacja = pojedyncze urządzenie audio, wideo lub aromabox, za które pobierana jest opłata abonamentowa; jeżeli za urządzenie pobierana jest więcej niż jedna opłata abonamentowa, wówczas liczba lokalizacji odpowiada liczbie opłat abonamentowych). Usługi abonamentowe oparte są w większości o długoterminowe, kilkuletnie kontrakty. W pierwszym półroczu 2024 roku przychody abonamentowe stanowiły 64% wszystkich przychodów Grupy.
W samym I półroczu 2024 r. Grupa pozyskała 1.072 lokalizacje abonamentowe, z czego zdecydowaną większość w II kwartale br. Wszystkie te lokalizacje pracują na przychody i wynik już od przełomu II i III kwartału 2024. Istotne również jest, że prawie wszystkie pozyskane w I półroczu 2024 r. lokalizacje audio to abonamenty premium. Ponadto, w lipcu i sierpniu br. Grupa IMS pozyskała dodatkowo 547 sztuk lokalizacji, co daje łącznie wzrost o 1.619 lokalizacji w stosunku do końca ubiegłego roku.
Grupa IMS działa w dwóch strategicznych obszarach rynku: na rynku usług wsparcia sprzedaży głównie dla sektora retail (rynku detalicznego) oraz na rynku mediowym jako kanał reklamy. W tym drugim przypadku przychody Grupy są ściśle powiązane z sytuacją i trendami w branży reklamowej. Wraz z włączeniem do Grupy Kapitałowej IMS spółek APR i Audio Marketing, Grupa mocno rozszerzyła swoją działalność w segmencie ekonomicznym usług abonamentowych audio
Poniżej przestawiono różnice pomiędzy segmentami premium (usługi w ramach tego segmentu dostarczane są głównie przez IMS S.A.) oraz segmentem ekonomicznym (usługi w tym segmencie świadczone są przez APR Sp. z o.o., Audio Marketing Sp. z o.o. oraz Mood Factory Sp. z o.o.)
Dywersyfikacja sprzedaży
Grupa IMS posiada zdywersyfikowany portfel odbiorców. W okresie 01.01.2024 r. – 30.06.2024 r. Grupa nie dokonała sprzedaży na rzecz jakiegokolwiek odbiorcy, której wartość przekroczyłaby w ciągu tego okresu 10% ogółu wartości sprzedaży Grupy. Mocno zdywersyfikowany jest także portfel dostawców. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa IMS nie zawierała transakcji z jakimkolwiek dostawcą, z którym wartość zakupów przekroczyłaby 10% ogółu zakupów dokonywanych w tym okresie przez Grupę.
Koszty działalności
Analiza wskaźnikowa
Emitent przy opisie sytuacji finansowej Grupy Kapitałowej stosuje alternatywne pomiary wyników (wskaźniki APM). Zdaniem Zarządu Emitenta wybrane wskaźniki APM, są źródłem dodatkowych (oprócz danych prezentowanych w sprawozdaniach finansowych), wartościowych informacji o sytuacji finansowej i operacyjnej, jak również ułatwiają analizę i ocenę osiąganych przez Grupę wyników finansowych na przestrzeni poszczególnych okresów sprawozdawczych. Grupa prezentuje alternatywne pomiary wyników, ponieważ stanowią one standardowe miary i wskaźniki powszechnie stosowane w analizie finansowej, jednakże wskaźniki te mogą być różnie wyliczane i prezentowane przez różne spółki. Dlatego też Emitent poniżej podaje dokładne definicje stosowane przez Grupę w procesie raportowania. Dobór alternatywnych pomiarów wyników został poprzedzony analizą ich przydatności pod kątem dostarczenia inwestorom przydatnych informacji na temat sytuacji finansowej, przepływów pieniężnych i efektywności finansowej i w opinii Spółki pozwala na optymalną ocenę osiąganych wyników finansowych.
Wskaźniki APM zaprezentowane przez Grupę IMS wyliczono według następujących formuł:
- EBITDA = wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja
- Rentowność EBITDA = EBITDA / przychody netto ze sprzedaży
- Rentowność netto = zysk netto Grupy IMS przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej / przychody netto ze sprzedaży
- Dług netto = dług oprocentowany powiększony o zobowiązania z tytułu umów inwestycyjnych minus środki pieniężne
Inwestycje
Grupa świadczy swoje usługi na urządzeniach produkowanych przez IMS S.A. i Revo DOOH Sp. z o.o. (dawniej IMS r&d sp. o.o.) (mediaboxy i wideoboxy, lokalizatory, rabatomaty) oraz na urządzeniach zakupywanych od firm zewnętrznych: audioboxy i aromaboxy oraz monitory do usługi Digital Signage. Urządzenia w trakcie eksploatacji oraz w związku ze zmianami technologicznymi muszą podlegać sukcesywnej wymianie. Grupa ponosi w związku z tym nakłady inwestycyjne wynikające nie tylko ze wzrostu liczby lokalizacji, w których świadczone są usługi, ale związane również z wymianą sprzętu.
Poza informacjami opisanymi w niniejszym punkcie oraz w pozostałych częściach raportu, nie występują inne informacje istotne dla oceny sytuacji kadrowej, majątkowej, finansowej, oceny wyniku finansowego oraz możliwości realizacji zobowiązań przez Emitenta i Grupę Emitenta.