Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

AmRest ponownie ze stratą

Udostępnij
  • Najwyższe w historii skonsolidowane przychody kwartalne w wysokości 638,9 mln EUR w drugim kwartale 2024 roku, wzrost o 5,3 % rok do roku. 
  • Przychody za pierwszą połowę roku na poziomie 1 231,5 mln EUR, o 5,3% więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku.        
  • Najwyższa w historii Grupy wartość nominalna EBITDA w wysokości 112,8 mln EUR w drugim kwartale 2024 roku.  EBIDTA za pierwsze półrocze na poziomie 193,9 mln EUR, wzrost o 12,7% wobec pierwszego półrocza 2023 roku. 
  • 22 nowe restauracje oraz 110 renowacji dotychczasowych lokali w drugim kwartale 2024 roku.       

Grupa EAT (AMREST), wiodący Europejski multibrandowy operator restauracji, podtrzymała trend wzrostowy w drugim kwartale roku, osiągając nowy rekord sprzedaży za kwartał na poziomie 638,9 mln Euro, co stanowi wzrost o 5,3% rok do roku. Z kolei skonsolidowane przychody za pierwszą połowę roku wyniosły 1 231,5 mln EUR, o 5,3% więcej niż w porównywalnym okresie 2023 roku.

W pierwszej połowie roku, podczas gdy inflacja ulegała stabilizacji, główne rynki europejskie wykazały stosunkowo słaby wzrost gospodarczy. Kwartalny rekord przychodów uzyskany przez AmRest jest więc tym bardziej istotny, zwłaszcza kiedy wydatki konsumenckie były stonowane. Jak pokazały poprzednie lata, sukces strategii AmRest polega na jej zdolności do dostosowania się do bardziej wrażliwego na ceny i poszukującego wartości klienta.

W rezultacie, EBITDA za drugi kwartał 2023 wyniosła 112,8 mln EUR, ze wzrostem 11,2% rok do roku, osiągając najwyższą nominalną wartość w historii Grupy. Pomimo dużej konkurencji na niektórych rynkach, mniejsza presja inflacyjna przyczyniła się także do odbudowy marży. W efekcie marża EBITDA wzrosła o 1 p.p. do poziomu 17,7%.

W drugim kwartale 2024 roku, zysk operacyjny Grupy (EBIT) wyniósł 4,9 mln EUR po uwzględnieniu odpisów aktualizujących na kwotę 44 mln EUR, z czego 41,1 mln EUR dotyczy korekty wartości odnoszącej się do biznesu Sushi Shop, co jednocześnie nie wpływa płynność i generowanie środków pieniężnych Grupy. Marża EBIT w drugim kwartale osiągnęła 0,8%. Wyłączając wartość odpisów, skorygowany zysk operacyjny wyniósł 46 mln EUR z marżą na poziomie 7,2% wobec 6,1% w porównywalnym okresie 2023 roku. Z kolei wynik EBIT za pierwszą połowę 2024 roku zanotowano na poziomie 23,5 mln EUR przy marży 1,9%.

Profil ryzyka finansowego firmy pozostał praktycznie niezmienny. Podobnie jak w poprzednim kwartale, wskaźnik dźwigni finansowej wyniósł 2,0x, pomimo znaczącego zwiększenia nakładów (CAPEX) do poziomu 47,1 mln EUR (wzrost 61,9% w ujęciu kwartalnym i 38,5% rok do roku). 

Płynność finansowa AmRest odpowiadała wartości 136,4 mln EUR na koniec kwartału. Ponadto, dodatkowe zasoby w wysokości 255,4 mln EUR utrzymywane są na liniach kredytowych. Poziom płynności, łącznie z dodatkowymi liniami kredytowymi, jest uważany za efektywny biorąc pod uwagę potrzeby Grupy.

Nowe restauracje i renowacje   

Na koniec drugiego kwartału 2024 roku liczba restauracji zarządzanych przez AmRest wyniosła 2177. W tym czasie Spółka otworzyła 22 nowe lokale, a zamknęła 14. Ponadto, aż 110 restauracji przeszło renowację, czyli o dwa razy więcej niż w roku ubiegłym. 

Według Eduardo Zamarripa, dyrektora finansowego AmRest Holdings SE „ wyniki jakie dziś prezentujemy, są świadectwem potwierdzającym skuteczność naszego modelu biznesowego: zdolnego do adaptacji w trudnych warunkach i jednocześnie wykorzystującego możliwości istniejące w branży gastronomicznej. Jesteśmy w pełni zdeterminowani do dalszego wzmacniania naszej kultury skoncentrowanej na kliencie, oferując wysokiej jakości innowacyjne produkty, przygotowane przez pełnych pasji pracowników.”

Solidne wyniki w poszczególnych regionach       

Spośród wszystkich regionów, w których Spółka prowadzi działalność, najlepszym wynikiem w drugim kwartale 2024 roku wyróżniła się Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie zanotowano przychody w wysokości 368,8 mln EUR, o 10,3% więcej niż w porównywalnym okresie 2023 roku.  EBITDA wyniosła 73,8 mln EUR, z marżą na poziomie 20% i wzrostem 7,7% rok do roku. Przychody w pierwszej połowie zwiększyły się o 10,3% sięgając 704,1 mln EUR, zaś EBITDA wyniosła 132,6 mln EUR, co daje marżę na poziomie 18,8% i wzrost o 14%.

W Europie Zachodniej, przychody za drugi kwartał 2023 roku zanotowano w wysokość 223,8 mln EUR, przy zauważalnym wzroście sprzedaży w Hiszpanii o 7,3%. W sumie, sprzedaż w regionie pozostała praktycznie na podobnym poziomie wobec porównywalnego okresu z 2023 roku. EBITDA wyniosła 36,7 mln EUR z marżą 16,4% i wzrostem 16.3%. Z kolei półroczna sprzedaż sięgnęła 442,6 mln EUR o 1,2% więcej niż rok wcześniej, a EBITDA ukształtowała się na poziomie 64,4 mln EUR, co daję marżę 14,6% i wzrost o 16,3%

W przypadku Chin, sprzedaż w walucie EUR spadła o 6,2% dając kwotę 25,1 mln, natomiast w lokalnej walucie efekt spadku sprzedaży został zredukowany do poziomu 4,3%. Wpływ na wynik miała sytuacja makroekonomiczna regionu, jak również globalne osłabienie konsumpcji. Pomimo szeregu wyzwań, dzięki podjętym działaniom sprzedażowym zaobserwowano wzrost aktywności w biznesie wraz z upływem czasu. To znacząco wpłynęło na poprawę marży oraz wzrost nominalnego poziomu EBITDA, który wyniósł 6 mln EUR z marżą 23,9% wobec 20,6% w porównywalnym okresie 2023 roku. Z kolei w pierwszej połowie 2024 roku sprzedaż w regionie zanotowano na poziomie 46,7 mln EUR, spadek o 9,4% (w stałych Euro spadek o 6,1%). EBITDA sięgnęła 10,1 mln EUR z marżą na poziomie 21,6%.

 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus