WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 1H2024 | 1H2023 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 13 914 254 | 12 092 972 | 15,1% |
Zysk z działalności operacyjnej | 819 255 | 857 806 | -4,5% |
Zysk brutto | 757 380 | 781 701 | -3,1% |
Zysk netto | 643 351 | 632 847 | 1,7% |
Liczba akcji (w szt.) | 98 040 000 | 98 040 000 | 0,0% |
Podstawowy / rozwodniony zysk na akcję | 6,56 | 6,45 | 1,7% |
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej | 962 715 | 890 651 | 8,1% |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | -734 950 | -563 846 | |
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej | -30 766 | -230 355 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | 196 999 | 96 450 | 104,2% |
30.06.2024 | 31.12.2023 | ||
Aktywa razem | 11 026 285 | 10 377 715 | 6,2% |
Aktywa trwałe razem | 7 827 615 | 7 124 550 | 9,9% |
Aktywa obrotowe razem | 3 198 670 | 3 253 165 | -1,7% |
Kapitał własny | 6 231 707 | 5 605 311 | 11,2% |
Kapitał podstawowy | 9 804 | 9 804 | 0,0% |
Zobowiązania długoterminowe | 1 006 196 | 893 111 | 12,7% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 3 788 382 | 3 879 293 | -2,3% |
W I półroczu 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 13 914,3 mln PLN i były o 1 821,3 mln PLN, czyli o 15,1% wyższe niż w I pół. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 15,5% do 10 734,2 mln PLN. W II kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 7 243,0 mln PLN i były o 694,3 mln PLN, czyli o 10,6% wyższe niż w II kw. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 10,1% do 5 602,5 mln PLN.
W I półroczu 2024 r. wynik EBITDA obniżył się rok do roku o 1,6% do 1 012,7 mln PLN. Marża EBITDA wyniosła 7,28%, podczas gdy w I półroczu 2023 r. było to 8,51%. W II kw. 2024 r. wynik EBITDA wyniósł 520,6 mln PLN, a marża EBITDA wyniosła 7,19%. Spadek marży EBITDA wynikał z większej dynamiki wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu niż przychodów ze sprzedaży. Na wysokie tempo wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu wpłynął przede wszystkim znaczący wzrost kosztów pracowniczych. Wolniejsze tempo wzrostu przychodów jest z kolei następstwem spadku cen (deflacji) towarów oferowany w sklepach Dino, a w drugim kwartale dodatkowo wynikało z przesunięcia świąt Wielkiej Nocy z II kw. w 2023 r. do I kw. w 2024 r. Ponadto Dino skupia się na zapewnianiu atrakcyjnej oferty cenowej swoich sklepów, co w obliczu dużej konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce, wywiera presję na poziom zysku brutto na sprzedaży.
Przychody ze sprzedaży
Poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów DNP (DINOPL) o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejących sklepach (like for like, LfL)1. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I półroczu 2024 r. 6,4%. W II kw. 2024 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 1,8%. Istotnym czynnikiem kształtującym dynamikę sprzedaży LfL w I półroczu 2024 r. był wysoki poziom sprzedaży w okresie porównawczym. W I półroczu 2023 r. sprzedaż LfL wzrosła o 23,3%, w ślad za inflacją żywności, która wyniosła 20,8%.
Świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 39,5% sprzedaży w sklepach Dino w II kw. 2024 r. i za 40,3% w pierwszym półroczu 2024 r.
Rozwój sieci marketów Dino
W II kw. 2024 r. uruchomionych zostało 66 nowych sklepów Dino. Łącznie w I półroczu 2024 r. otwartych zostało 98 nowych sklepów w stosunku do 116 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 czerwca 2024 r. sieć Dino liczyła 2504 markety, o 232 więcej niż przed rokiem.
Koszt własny sprzedaży
Koszt własny sprzedaży stanowił odpowiednio 77,1% i 76,9% przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2024 r. i I półroczu 2023 r. Koszt własny sprzedaży wzrósł o 1 438,6 mln PLN, czyli o 15,5%, do 10 734,2 mln PLN w I półroczu 2024 r., przy odpowiednim 15,1-procentowym wzroście przychodów ze sprzedaży. Wzrost ten był spowodowany głównie wzrostem skali działalności Grupy Dino w związku z ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejącej sieci sklepów (LfL).
Koszty sprzedaży i marketingu
Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 393,4 mln PLN, czyli o 21,1%, do 2 262,2 mln PLN w I pół. 2024 r. w stosunku do I pół. 2023 r. Wzrost ten był spowodowany głównie wzrostem kosztów wynagrodzeń, wzrostem skali działalności Grupy Dino i związaną z tym ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejących sklepach (LfL), co wiązało się z koniecznością ponoszenia większych kosztów związanych z utrzymaniem sklepów, przechowywaniem towarów i marketingiem.
Koszty ogólnego zarządu
Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 27,0 mln PLN, czyli o 36,9%, do 100,3 mln PLN w I pół. 2024 r. w stosunku do I pół. 2023 r. Było to spowodowane głównie wzrostem kosztów wynagrodzeń oraz ekspansją sieci sklepów Dino (niektóre funkcje administracyjne rosły wraz z ekspansją sieci sklepów Dino).
Łączne koszty według rodzaju wzrosły w I pół. 2024 r. o 1 868,1 mln PLN, czyli o 16,6%, do 13 109,5 mln PLN w porównaniu z 11 241,5 mln PLN w I pół. 2023 r., głównie w rezultacie wzrostu: (i) wartości sprzedanych towarów i materiałów (o 1 264,9 mln PLN), (ii) kosztu świadczeń pracowniczych (o 406,9 mln PLN), (iii) kosztu usług obcych (o 122,5 mln PLN).
Koszty świadczeń pracowniczych wzrosły o 406,9 mln PLN, czyli o 30,6%, do 1 735,8 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 1 329,0 mln PLN w I pół. 2023 r. Wzrost ten wynikał ze wzrostu liczby pracowników Grupy Dino z 39 427 na dzień 30 czerwca 2023 r. do 45 274 na dzień 30 czerwca 2024 r., w związku ze zwiększeniem skali działalności Grupy Dino i związaną z tym ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejących sklepach (LfL) oraz ze wzrostu średniego wynagrodzenia w Grupie Dino.
Koszty zużytych materiałów i energii wzrosły o 7,5 mln PLN, czyli o 0,6%, do 1 191,2 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 1 183,7 mln PLN w I pół. 2023 r. Wolniejsze tempo wzrostu tej pozycji w stosunku do tempa rozwoju sieci wynikało ze spadku cen materiałów i energii elektrycznej.
Usługi obce, które obejmowały w szczególności usługi transportowe, usługi najmu i dzierżawy oraz usługi serwisowe, wzrosły o 122,5 mln PLN, czyli o 41,6%, do 416,8 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 294,3 mln PLN w I pół. 2023 r. Wzrost był spowodowany głównie wzrostem cen poszczególnych usług oraz rosnącym zapotrzebowaniem na te usługi w związku z rozwojem sieci sklepów Dino.
Koszty finansowe
Koszty finansowe Grupy Dino spadły o 16,2 mln PLN, tj. o 20,0%, do 64,7 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 80,9 mln PLN w I pół. 2024 r. Spadek ten wynikał z niższego poziomu zadłużenia w I półroczu 2024 r. niż przed rokiem.