Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki Dino Polska w pierwszym półroczu oraz komentarz spółki

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 1H2024 1H2023 dynamika
Przychody ze sprzedaży 13 914 254 12 092 972 15,1%
Zysk z działalności operacyjnej 819 255 857 806 -4,5%
Zysk brutto 757 380 781 701 -3,1%
Zysk netto 643 351 632 847 1,7%
Liczba akcji (w szt.) 98 040 000 98 040 000 0,0%
Podstawowy / rozwodniony zysk na akcję  6,56 6,45 1,7%
       
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej 962 715 890 651 8,1%
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej -734 950 -563 846  
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej -30 766 -230 355  
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów 196 999 96 450 104,2%
  30.06.2024 31.12.2023  
Aktywa razem 11 026 285 10 377 715 6,2%
Aktywa trwałe razem 7 827 615 7 124 550 9,9%
Aktywa obrotowe razem 3 198 670 3 253 165 -1,7%
Kapitał własny 6 231 707 5 605 311 11,2%
Kapitał podstawowy 9 804 9 804 0,0%
Zobowiązania długoterminowe 1 006 196 893 111 12,7%
Zobowiązania krótkoterminowe 3 788 382 3 879 293 -2,3%

 

W I półroczu 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 13 914,3 mln PLN i były o 1 821,3 mln PLN, czyli o 15,1% wyższe niż w I pół. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 15,5% do 10 734,2 mln PLN. W II kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 7 243,0 mln PLN i były o 694,3 mln PLN, czyli o 10,6% wyższe niż w II kw. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 10,1% do 5 602,5 mln PLN.

W I półroczu 2024 r. wynik EBITDA obniżył się rok do roku o 1,6% do 1 012,7 mln PLN. Marża EBITDA wyniosła 7,28%, podczas gdy w I półroczu 2023 r. było to 8,51%. W II kw. 2024 r. wynik EBITDA wyniósł 520,6 mln PLN, a marża EBITDA wyniosła 7,19%. Spadek marży EBITDA wynikał z większej dynamiki wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu niż przychodów ze sprzedaży. Na wysokie tempo wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu wpłynął przede wszystkim znaczący wzrost kosztów pracowniczych. Wolniejsze tempo wzrostu przychodów jest z kolei następstwem spadku cen (deflacji) towarów oferowany w sklepach Dino, a w drugim kwartale dodatkowo wynikało z przesunięcia świąt Wielkiej Nocy z II kw. w 2023 r. do I kw. w 2024 r. Ponadto Dino skupia się na zapewnianiu atrakcyjnej oferty cenowej swoich sklepów, co w obliczu dużej konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce, wywiera presję na poziom zysku brutto na sprzedaży.

Przychody ze sprzedaży

Poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów DNP (DINOPL) o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejących sklepach (like for like, LfL)1. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I półroczu 2024 r. 6,4%. W II kw. 2024 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 1,8%. Istotnym czynnikiem kształtującym dynamikę sprzedaży LfL w I półroczu 2024 r. był wysoki poziom sprzedaży w okresie porównawczym. W I półroczu 2023 r. sprzedaż LfL wzrosła o 23,3%, w ślad za inflacją żywności, która wyniosła 20,8%.

Świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 39,5% sprzedaży w sklepach Dino w II kw. 2024 r. i za 40,3% w pierwszym półroczu 2024 r.

Rozwój sieci marketów Dino

W II kw. 2024 r. uruchomionych zostało 66 nowych sklepów Dino. Łącznie w I półroczu 2024 r. otwartych zostało 98 nowych sklepów w stosunku do 116 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 czerwca 2024 r. sieć Dino liczyła 2504 markety, o 232 więcej niż przed rokiem.

Koszt własny sprzedaży

Koszt własny sprzedaży stanowił odpowiednio 77,1% i 76,9% przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2024 r. i I półroczu 2023 r. Koszt własny sprzedaży wzrósł o 1 438,6 mln PLN, czyli o 15,5%, do 10 734,2 mln PLN w I półroczu 2024 r., przy odpowiednim 15,1-procentowym wzroście przychodów ze sprzedaży. Wzrost ten był spowodowany głównie wzrostem skali działalności Grupy Dino w związku z ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejącej sieci sklepów (LfL).

Koszty sprzedaży i marketingu

Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 393,4 mln PLN, czyli o 21,1%, do 2 262,2 mln PLN w I pół. 2024 r. w stosunku do I pół. 2023 r. Wzrost ten był spowodowany głównie wzrostem kosztów wynagrodzeń, wzrostem skali działalności Grupy Dino i związaną z tym ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejących sklepach (LfL), co wiązało się z koniecznością ponoszenia większych kosztów związanych z utrzymaniem sklepów, przechowywaniem towarów i marketingiem.

Koszty ogólnego zarządu

Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 27,0 mln PLN, czyli o 36,9%, do 100,3 mln PLN w I pół. 2024 r. w stosunku do I pół. 2023 r. Było to spowodowane głównie wzrostem kosztów wynagrodzeń oraz ekspansją sieci sklepów Dino (niektóre funkcje administracyjne rosły wraz z ekspansją sieci sklepów Dino).

Łączne koszty według rodzaju wzrosły w I pół. 2024 r. o 1 868,1 mln PLN, czyli o 16,6%, do 13 109,5 mln PLN w porównaniu z 11 241,5 mln PLN w I pół. 2023 r., głównie w rezultacie wzrostu: (i) wartości sprzedanych towarów i materiałów (o 1 264,9 mln PLN), (ii) kosztu świadczeń pracowniczych (o 406,9 mln PLN), (iii) kosztu usług obcych (o 122,5 mln PLN).

Koszty świadczeń pracowniczych wzrosły o 406,9 mln PLN, czyli o 30,6%, do 1 735,8 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 1 329,0 mln PLN w I pół. 2023 r. Wzrost ten wynikał ze wzrostu liczby pracowników Grupy Dino z 39 427 na dzień 30 czerwca 2023 r. do 45 274 na dzień 30 czerwca 2024 r., w związku ze zwiększeniem skali działalności Grupy Dino i związaną z tym ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejących sklepach (LfL) oraz ze wzrostu średniego wynagrodzenia w Grupie Dino.

Koszty zużytych materiałów i energii wzrosły o 7,5 mln PLN, czyli o 0,6%, do 1 191,2 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 1 183,7 mln PLN w I pół. 2023 r. Wolniejsze tempo wzrostu tej pozycji w stosunku do tempa rozwoju sieci wynikało ze spadku cen materiałów i energii elektrycznej.

Usługi obce, które obejmowały w szczególności usługi transportowe, usługi najmu i dzierżawy oraz usługi serwisowe, wzrosły o 122,5 mln PLN, czyli o 41,6%, do 416,8 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 294,3 mln PLN w I pół. 2023 r. Wzrost był spowodowany głównie wzrostem cen poszczególnych usług oraz rosnącym zapotrzebowaniem na te usługi w związku z rozwojem sieci sklepów Dino.

Koszty finansowe

Koszty finansowe Grupy Dino spadły o 16,2 mln PLN, tj. o 20,0%, do 64,7 mln PLN w I pół. 2024 r. w porównaniu z 80,9 mln PLN w I pół. 2024 r. Spadek ten wynikał z niższego poziomu zadłużenia w I półroczu 2024 r. niż przed rokiem.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus