MakoLab utrzymał dodatnie wskaźniki rentowności w Q2 i narastająco w 2024 r. pomimo niższych przychodów. W pierwszej połowie roku osiągnął przychody w wysokości 35,6 mln zł, EBITDA w wysokości 2,9 mln zł i zysk netto w wysokości 1,9 mln zł. W tym okresie firma wdrożyła komercyjnie swój pierwszy projekt z wykorzystaniem dużych modeli językowych (LLM).
W opublikowanym raporcie za drugi kwartał 2024 r. MLB (MAKOLAB) odnotował sprzedaż na poziomie 18,4 mln zł , co daje łącznie 35,6 mln zł za pierwsze półrocze. Oznacza to spadek przychodów o 8% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. W strukturze przychodów nadal dominuje eksport usług, stanowiący 74% przychodów osiągniętych od początku roku. Podobnie jak w poprzednim kwartale, spółka osiągnęła niższą sprzedaż w obszarze rozwiązań dla connected vehicle, natomiast wzrosły przychody z projektów w segmencie sprzedaży i finansowania samochodów oraz usług centrów danych.
Łącznie MakoLab osiągnął 2,6 mln zł zysku ze sprzedaży, 2,9 mln zł EBITDA i 1,9 mln zł zysku netto od początku roku. Pierwsze dwa wskaźniki są niższe niż w 2023 r., a zysk netto jest o 6% wyższy ze względu na dodatni wynik z działalności finansowej.
Wyniki osiągnięte w drugim kwartale i od początku roku są niezadowalające i stanowią dla nas wyzwanie. Nie jesteśmy zadowoleni z wartości sprzedaży osiągniętej w okresie sprawozdawczym. Wystąpił efekt „wysokiej bazy”; pierwsze kwartały ubiegłego roku były wyjątkowo dobre. Rynek usług, które świadczymy, jest teraz trudniejszy niż rok temu. Jednak pomimo tych zewnętrznych warunków nie akceptujemy trwałego spadku przychodów. Musimy zwiększyć efektywność marketingu i sprzedaży, co jest teraz naszym priorytetem. Z drugiej strony jestem zadowolony z operacji, które dostosowują koszty do bieżącej sprzedaży. Pozwala nam to utrzymać rentowność
- mówi Wojciech Zieliński, Prezes Zarządu Makolab S.A.
Raport zawiera również informację o komercyjnym wdrożeniu dedykowanego asystenta wykorzystującego duże modele językowe dla jednego ze swoich klientów. Projekt jest elementem planu włączenia zaawansowanych usług wykorzystujących metody i narzędzia sztucznej inteligencji do oferty MakoLab.
Cieszę się, że dotrzymaliśmy obietnicy złożonej w podsumowaniu poprzedniego raportu i że nasz dedykowany asystent korzystający z LLM został wdrożony komercyjnie dla pierwszego klienta. To tylko jedna z zaawansowanych usług AI, nad którymi pracujemy - ocenia Wojciech Zieliński.
(tłumaczenie z j. angielskiego)