Zarząd PKP CARGO wspólnie z przedstawicielami wszystkich działających w Spółce Związków Zawodowych apelują do Premiera i Ministra Aktywów Państwowych o pilną wypłatę rekompensaty za tzw. decyzję węglową. To może pomóc uratować Spółkę.
Zarząd PKP (PKPCARGO) zwrócił się do Ministra Aktywów Państwowych o pilną wypłatę rekompensaty dla Spółki za realizację tzw. decyzji węglowej.
W 2022 roku ówczesny Zarząd PKP CARGO S.A. zrealizował dwie decyzje Premiera Mateusza Morawieckiego dotyczące transportu węgla z nadbałtyckich portów. Decyzje te stanowiły ingerencję w wolność działalności gospodarczej – PKP CARGO S.A. jest Spółką notowaną na giełdzie, a Skarb Państwa, poprzez PKP S.A., ma w niej jedynie 33,01% udziałów. Już w sierpniu 2022 roku, po pierwszej z tzw. decyzji węglowych Premiera Morawieckiego, PKP CARGO S.A. informowało Ministra Aktywów Państwowych, że jej realizacja wiąże się nie tylko z koniecznością poniesienia kosztów transportu, ale także m.in. rezygnacją z zakontraktowanych zleceń.
Wspólny apel Zarządu i Związków Zawodowych
Realizacja decyzji węglowej mocno pogorszyła już złą sytuację Spółki. Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, wraz z przedstawicielami Związków Zawodowych, zaapelowali w listach do Premiera oraz Ministra Aktywów Państwowych o wypłatę należnej Spółce rekompensaty. Pisma w tej sprawie podpisały, wraz z Zarządem, wszystkie organizacje związkowe działające w PKP CARGO.
Zarówno władze jak i strona społeczna podkreślają, że sytuacja finansowa Spółki jest bardzo zła. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji zmuszone zostało do złożenia wniosku o sanację (postępowanie uzdrowieniowe), a także ogłoszenia zwolnień grupowych. Warunkiem przeprowadzenia z sukcesem procesu sanacji jest regulowanie przez Spółkę bieżących zobowiązań. Ponadto ewentualny brak wpłat składek na ubezpieczenia społeczne i podatki wykluczy Spółkę z przetargów.
– Po 8 latach rządów nominatów PiS Spółka jest zadłużona na 5,2 mld zł. Nie regulujemy części zobowiązań, nie płacimy części faktur, ale jeszcze zachowujemy płynność finansową. Z miesiąca na miesiąc, wraz z Prezes Moniką Starecką, gromadzimy środki na wypłatę wynagrodzeń. Naszym celem jest naprawienie sytuacji – w obszarze finansowym, rynkowym, taborowym i organizacyjnym. Jesteśmy na dobrej drodze, ale bez pieniędzy może się to nie udać, a tych w Spółce brakuje - dr Marcin Wojewódka p.o. Prezesa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
W sprawie tzw. decyzji węglowej toczy się śledztwo
Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie tzw. decyzji węglowej. Dotyczy ono niedopełnienia ciążących obowiązków i nadużycia udzielonych uprawnień przez osoby zarządzające Spółką w okresie od 25 lipca 2022 do 31 lipca 2023 roku. Jednym z wątków śledztwa jest wykonanie dwóch decyzji ówczesnego Premiera Rady Ministrów bez uprzedniego zawarcia porozumienia z Ministrem Aktywów Państwowych. Wskutek błędnych decyzji wyrządzono szkodę majątkową wielkiej wartości w postaci utraty przychodów z wykonywanych umów z innymi podmiotami i utraty spodziewanych korzyści, tj. o przestępstwo z art. 296 § 1 i 3 k.k.
W roku 2022 Zarząd PKP CARGO S.A. ze szkodą dla Spółki wykonał tzw. decyzję węglową Premiera Morawieckiego. Węglarki PKP CARGO S.A. skierowano do nadbałtyckich portów, gdzie czekały aż przypłynie węgiel. Odbyło się to kosztem porzucenia innych, komercyjnych i rentownych zleceń. Finansowe i biznesowe skutki tej decyzji, utratę części klientów i ich zaufania do Spółki, odczuwamy do dziś - dr Marcin Wojewódkap.o. Prezesa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji