Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Lipcowa dziesiątka, czyli inwestycyjne typy BNP Paribas BM

Udostępnij

Czerwiec przyniósł kolejny solidny wzrost wartości portfela przygotowanego przez specjalistów z BNP Paribas BM. Bo tak pewnie należy ocenić +6% w porównaniu do wzrostu WIG o +2,7%. Sytuacja wygląda jeszcze bardziej korzystnie, gdy weźmiemy pod uwagę niewielki spadek wartości indeksu mWIG40.

Siłą tego portfela w czerwcu były MRB (MIRBUD), CMR (COMARCH) oraz RBW (RAINBOW), których notowania wzrosły w dwucyfrowym zakresie. Jednocześnie straty odnotowały tylko dwie pozycje: kurs DVL (DEVELIA) spadło -8%, a CBF (CYBERFLKS) o -3,8%. Osiem pozycji w zysku dobrze świadczy o selekcji, dzięki której wynik portfela nie jest oparty na pojedynczych „strzałach”. Nic więc dziwnego, że decyzja analityków jest taka, by nie zmieniać zaproponowanego zestawu również w lipcu.

Poniżej szczegółowe oczekiwania odnośnie każdego ze składników portfela, którego losy można śledzić na bieżąco w tym miejscu.

 

Komentarz Zmiana
APR (AUTOPARTN)

Perspektywy dystrybutorów części samochodowych na 2024 rok pozostają nadal mocne. Długoterminowe trendy pozostają niezmienne i sprzyjają sprzedaży (m.in. wysoki średni wiek aut w PL oraz CEE), a oczekiwane ożywienie gospodarcze z silnym konsumentem na czele powinno wspierać popyt na naprawy i serwis. Wsparciem dla takiego scenariusza pozostaje zwiększona dynamika rejestracji nowych aut oraz z importu, którą obserwowaliśmy w drugiej połowie ubiegłego roku. Z kolei trend elektryfikacji chociaż przyspiesza, w krótkim terminie pozostaje mniej istotny. Efekt dźwigni operacyjnej (powrót do otwarć kilku fili rocznie począwszy od 2024 r.) oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50% przychodów (w 2025 r. otwarcie nowego centrum logistycznego nakierowanego na eksport) powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników. Wyniki 1H24 mogą być przejściowo słabsze pod względem rentowności (umocnienie złotego), jednak w średnim i dłuższym terminie podtrzymujemy pozytywną ocenę perspektyw Auto Partner.

CMR (COMARCH)

Znaczny wzrost kursu akcji w ostatnich miesiącach sugeruje, że zmiana na fotelu prezesa została pozytywnie odebrana przez inwestorów. Nowa CEO - Anna Pruska sugeruje, że chce się skupić na wynikach finansowych spółki oraz wycenie akcji. Potencjalnego pola do optymalizacji kosztowej upatruje się w sprzedaży klubu piłkarskiego Cracovia oraz normalizacji wynagrodzenia kadry kierowniczej. Pozytywnym zwiastunem zmian była likwidacja kosztownego projektu wszystko.pl, czy sprzedaż prywatnego samolotu. Wzrostu wskaźników przychodowości do oczekiwanych poziomów upatrywać można w powrocie do marż brutto sprzed 2022r. oraz utrzymywaniu reżimu kosztowego w kategorii kosztów sprzedaży, kosztów ogólnych i administracyjnych. Wyniki za 1Q24 oceniamy neutralnie. Były one wsparte sprzedażą aktywów oraz obciążone stratą wygenerowaną przez klub piłkarski Cracovia. Spółce udało się wypracować pozycję gotówkową o 24% wyższą r/r.

CBF (CYBERFLKS)

Spółka dostarczyła solidne wyniki za 1Q24 na poziomie oczekiwań, z przychodami rosnącymi o 30% y/y. Marża EBITDA w segmencie hostingowym utrzymała się na rekordowym poziomie 44,7%. Zysk netto było ok. 10% wyższy od oczekiwań rynkowych. Spółce udało się utrzymać koszty finansowe poniżej oczekiwań rynkowych. W segmencie hostingowym CBF zdołał wygenerować wyższe przychody na użytkownika, jednak widoczny był spadek liczby klientów. Spółka aktywnie poszukuje celów do przejęcia, a po sprzedaży Profitroom, potencjał do działań M&A się zwiększył. Budżet na zakup kolejnych podmiotów na koniec tego roku jest szacowany na ok. 1 mld PLN. Nowy produkt _Now wychodzi właśnie z fazy beta i obserwowany jest szybki przyrost bazy klientów (szybszy niż w przypadku _Stores), spółka na tym etapie nie ujawnia jednak potencjału przychodowego.

DVL (DEVELIA)

Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci stopniowego wyjścia z segmentu komercyjnego przy jednoczesnym zwiększeniu ekspozycji na rynek nieruchomości mieszkalnych (przejęcie Nexity - atrakcyjny zakup projektów w budowie oraz banku gruntów, zwiększenie ekspozycji na główne miasta). W 1Q24 sprzedaż wyniosła 1025 lokali (+92% r/r oraz +67% k/k), tym samym cel roczny na poziomie 3000 lokali wydaje się mocno konserwatywny. Ostatnie tygodnie to schłodzenie popytu z jednej strony na bazie oczekiwań na start programu „Mieszkanie na Start”, a z drugiej w oczekiwaniu na spadek cen lokali w scenariuszu braku programu. Jednak w naszej ocenie portfolio projektów grupy oraz mix geograficzny wspiera sprzedaż w obu scenariuszach. Spółka zaprezentowała ambitną strategię – w horyzoncie do 2028 r. roczna sprzedaż mieszkań ma wynieść ponad 4500 lokali, co ma być możliwe dzięki dywersyfikacji działalności w kierunku projektów pod wynajem (PRS) i akademików. Jednocześnie w tym horyzoncie zarząd chce dokończyć procesy sprzedaży aktywów komercyjnych, co powinno pozwolić na wypłatę skumulowanej dywidendy na poziomie ok. 1,35 mld PLN w omawianym okresie.

KRU (KRUK)

Grupa wypracowała w 1Q24 zysk netto na poziomie 338 mln zł (wobec 235 mln zł rok wcześniej). Wyniki oceniamy lekko pozytywnie, bowiem gotówkowa EBITDA wyniosła 604 mln zł i była zbliżona do oczekiwań. Kruk dostrzega potencjał na rynku francuskim, gdzie już w grudniu dokonał zakupu portfela i prawdopodobnie dokona kolejnego zakupu w tym roku. Spółka kontynuuje także transformacje technologiczną. Zarząd Kruka ocenia, że perspektywy wzrostu zysku netto w 2024 r. są lepsze niż wcześniej zakładano. Wpływ na to mają dokonane w poprzednich latach inwestycje. Pozytywnie oceniamy długoterminowe perspektywy jak i fundamenty Kruka (dobra kondycja finansowa na tle konkurencji) i widzimy dalszy potencjał do wzrostu notowań.

MRB (MIRBUD)

Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w szczególności zwiększenie ekspozycji na kontrakty infrastrukturalne, co nie tylko zwiększyło skalę działalności, ale również przyniosło poprawę rentowności. Bieżący rok pod względem rentowności nie powinien być gorszy z uwagi na stabilne koszty materiałów i podwykonawców, waloryzację kontraktów oraz korzystną kalkulację przy składaniu ostatnich ofert. Spółka znacząco zwiększyła w ostatnim czasie portfel zamówień (backlog blisko 6 mld PLN + blisko 3 mld PLN w tzw. poczekalni), co wraz ze zwiększającym się potencjałem przekazań mieszkań w JHM powinno zabezpieczyć wzrost wyników w najbliższych latach. Spółka planuje wejść w segment kolejowy. Dotychczas spółka zakupiła 5% udziałów w Torpolu a dalsze zaangażowanie będzie zależało od wyklarowania się planów co do CPK. W alternatywnym scenariuszu Mirbud zamierza przejmować pakiety kontrolujące w mniejszych spółkach z branży kolejowej ze środków z planowanej emisji akcji. Finalny napływ do Polski środków z UE będzie wspierał inwestycje infrastrukturalne w kolejnych latach. Finalny negatywny wpływ pożaru hali na Marywilskiej na wyniki 2Q24 powinien być niższy od oczekiwań, a z kolei szacowany koszt odbudowy hali powinien zostać w pełni pokryty z wpływów z ubezpieczenia. Mimo ostatnich wzrostów notowań, spółka pozostaje atrakcyjnie wyceniania.

PEO (PEKAO)

W 1Q24 Pekao wypracował 1,51 mld zł wyniku netto wobec 1,44 mld zł rok wcześniej. Rezultaty oceniamy neutralnie, bowiem zysk był o 3% powyżej konsensusu. Główną przyczyną lepszego od oczekiwań zysku netto były niższe koszty ryzyka. Zysk netto wzrósł w ujęciu rocznym, ale był niższy w ujęciu kwartalnym. Pozytywna dynamika zysku netto w ujęciu rok do roku wynikała przede wszystkim ze wzrostu wyniku odsetkowego, z kolei nieco wyższe niż w pierwszym kwartale 2023 były obciążenia regulacyjne i koszty operacyjne. Zwracamy uwagę na wysoki wskaźnik ROE, który sięgnął na koniec marca 19,6%. W 1Q2 wskaźnik NPL banku spadł do 6% z 6,4% rok wcześniej. Zgodnie z wytycznymi KNF wskaźnik NPL poniżej 5% potencjalnie umożliwiłby bankowi wypłacanie dywidendy na poziomie 75 proc. Zarząd ocenia, że jest duża szansa na to, że NPL spadnie poniżej 5% już w 2024 r. Ponadto naszym zdaniem Pekao od czasu wyborów parlamentarnych w Polsce jest w kręgu zainteresowania zagranicznych inwestorów i ta tendencja będzie się utrzymywała. Pekao często wymieniane jest w raportach dużych zagranicznych instytucji, co może wpływać na dalsze napływy kapitału w akcje tej spółki.

RBW (RAINBOW)

Spółka zaprezentowała świetne wyniki w zeszłym roku, które były wspierane zarówno przez silny popyt na wyjazdy turystyczne, co umożliwiło podnoszenie cen, umocnienie złotego względem USD i EUR (koszty paliwa lotniczego i hoteli) oraz wzrost udziały sprzedaży w kanałach własnych. Obserwujemy kontynuację opisanych korzystnych trendów także w obecnym sezonie, co powinno pozwolić na dalszą poprawę rezultatów. Pozytywnym sygnałem są wyniki I kwartału, kiedy spółka zwiększyła przychody o 30% r/r, a wynik operacyjny o 90% r/r. Zwracamy także uwagę na wysoki poziom zaliczek od klientów (+40% r/r), które spółka wykazała na koniec 1Q’24 oraz na dobre dane sprzedażowe za kwiecień (+19% r/r) i maj (+43% r/r). Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje możliwej dalszej poprawy koniunktury konsumenckiej w 2024 r., co powinno wspierać sektor turystyczny.

SNT (SYNEKTIK)

Spółka pokazała lekko pozytywne wyniki za 1Q24. Przychody wzrosły o 34% r/r, jednak zauważalne jest spowolnienie w ujęciu q/q (-(68%).  EBITDA  wzrosła o 201% r/r, a zysk netto 204% r/r. W 2024 spółka nadal oczekuje sprzedaży na wysokim poziomie, jednak dynamika wzrostu popytu może zacząć się normalizować w drugiej połowie roku. Wśród ostatnich kontrahentów można wymienić: szpital we Wrocławiu (11,7 mln PLN), szpital w Szczecinie (13,9 mln PLN), Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. prof. Adama Grucy CMPK w Otwocku (8,8 mln PLN), czy szpital w Krakowie (13,5 mln PLN). W styczniu spółka otrzymała patent od Japońskiego Urzędu Patentowego dla kardioznacznika na okres 20 lat. W marcu FDA zarejestrowało piątą generację robotów chirurgicznych daVinci. SNT podpisało w kwietniu umowę na dystrybucję programu Qure.ai do diagnostyki zdjęć rentgenowskich, co jest dalszym poszerzeniem świadczonych usług.

VOX (VOXEL)

Spółka działa w obszarze diagnostyki obrazowej w Polsce i oferuje kompleksowy zakres usług i produktów związanych z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technologicznych w medycynie. W ramach grupy Voxel działają trzy podmioty gospodarcze: Voxel S.A., CDO Jelenia Góra oraz Alteris S.A. Wyniki za 1Q24 okazały się lekko pozytywne, wyższe od konsensusu na wszystkich liniach wynikowych. Przychody wzrosły o 12 w ujęciu r/r. Zarząd podtrzymał outlook wzrostu EBITDA na ok. 15-20% w 2024r. Sytuacja spółki powinna być wspierana wzrostami wolumenów sprzedaży i wzrost cen, a także solidny backlog w Alteris. Wyniki Voxel będą także wspierane przez otoczenie regulacyjne (rozszerzenie zakresu refundowanych badań CT i MRI oraz dalsze zwiększenia refundacji procedur).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus