Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki LPP za pierwszy kwartał 2024 r. oraz kluczowe czynniki mające na nie wpływ

Udostępnij

PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY

W I kwartale 2024 Grupa LPP osiągnęła przychody na poziomie 4,3 mld PLN co jest wynikiem wyższym r/r o 18,3% (w walutach stałych o 25,5%).

Wzrost przychodów Grupy został uzyskany dzięki wzrostom sprzedaży w obu kanałach tj. internetowym i tradycyjnym.

Wyższe r/r sprzedaże online tj. 23,3% zostały osiągnięte dzięki rozwojowi aplikacji mobilnych i  szerszej ofercie produktowej dedykowanej sklepom internetowym. Jednocześnie sprzedaż kanału online w I kwartale 2024 stanowiła ok. 27% całości sprzedaży Grupy (stabilnie r/r). Wysokie dynamiki sprzedaży w  sklepach stacjonarnych tj. +21,5% r/r Grupa uzyskała dzięki wzrostom r/r powierzchni handlowej (otwarto 112 nowych sklepów) oraz pozytywnym LFL prawie wszystkich marek (+7,5% na Grupie).

Największe przychody w I kwartale 2024 w ujęciu nominalnym i jednocześnie pod względem dynamiki uzyskała marka Sinsay tj. 2,1 mld PLN, wzrost 54,1% r/r. Intensywne otwarcia nowych sklepów stacjonarnych Sinsay, atrakcyjne ceny zaoferowane przez markę oraz sytuacja ekonomiczna sprzyjająca popularności zakupów w  segmencie value-for-money, do którego marka należy, to czynniki które przyczyniły się do wzrostu jej przychodów.

Pod względem geograficznym, przychody ze  sprzedaży omnichannelowej w  I  kwartale 2024 z zagranicy były wyższe niż przychody z  Polski i  stanowiły 53,6% sprzedaży omnichannelowej Grupy. Dwucyfrowe dynamiki sprzedaży zarówno w Polsce (+23,9% r/r) jak i za granicą (+19,4% r/r) Grupa uzyskała dzięki udanym kolekcjom, poprawie nastrojów konsumenckich i dynamicznemu rozwojowi sieci.

Największe sprzedaże w I kwartale 2024 poza Polską Grupa osiągnęła m.in. w Rumunii i Czechach.

MARŻA BRUTTO

Grupa w  I  kwartale 2024 osiągnęła marżę brutto na poziomie 52,1%, co było o 2,5 pp. lepszym wynikiem niż rok wcześniej. Wyższa r/r marża brutto została osiągnięta dzięki znacząco niższym r/r kosztom zakupów kolekcji, bardziej korzystnym r/r kursom USD/PLN, mniejszym r/r akcjom promocyjnym wspierających sprzedaż.

ZAPASY

W  I  kwartale 2024 Grupa zmniejszyła ilość zapasów w  porównaniu z  rokiem wcześniejszym o 139 mln PLN, tj. o 4,2%, powracając do  optymalnych poziomów zatowarowania (just in time). Jednocześnie w  przeliczeniu na m2 ze względu na wzrost powierzchni handlowej i poprawę sprzedaży w I kwartale, zapasy na m2 spadły o  19,5% z  1 915 PLN/ m2 do  1  542  PLN/ m2 . Dzięki dalszej poprawie zarządzania towarami Grupa skróciła rotację zapasów ze 164 dni w I kwartale 2023 do 136 dni w I kwartale 2024.

KOSZTY OPERACYJNE

Na sprawozdanie finansowe GK za I  kwartał 2024 wpływ miało utrzymanie wprowadzonej przez Spółkę dyscypliny kosztowej. Koszty operacyjne poniesione przez Grupę w  tym okresie wzrosły r/r o 17,8%. Wzrost ten był podyktowany głównie kontynuacją rozwoju sieci sprzedaży oraz wyższymi wydatkami na  performance marketing. Jednocześnie był on wolniejszy niż wzrost sprzedaży. W  I  kwartale 2024 koszty sklepów wyniosły 1 026 mln PLN (+16,2% r/r), a koszty centrali i e-commerce 797 mln PLN (+19,9% r/r).

Natomiast dzięki utrzymaniu dyscypliny kosztowej Grupa odnotowała spadek kosztów operacyjnych na m2 tj. o 1,1% r/r.

Spadek kosztów najmu na m2 wynikał z większej liczby otwieranych salonów dedykowanych marce Sinsay, które charakteryzują się niższymi czynszami, a także był wynikiem bardziej korzystnego kursu EUR/PLN.

Pomimo wzrostu płacy minimalnej Spółka zanotowała stabilny r/r poziom kosztów personelu na m2 , co było efektem optymalnego zarządzania czasem pracy i większej automatyzacji w salonach.

Z kolei spadek r/r pozostałych kosztów funkcjonowania salonów na m2 to wynik optymalizacji zużycia energii i kosztów usług zewnętrznych w salonach.

W  rezultacie udział kosztów operacyjnych w przychodach spadł z 43% w I kwartale 2023 do 42% w I kwartale 2024.

POZOSTAŁE PRZYCHODY I KOSZTY OPERACYJNE

Na wyniki Grupy w I kwartale 2024 na poziomie pozostałych przychodów i  kosztów operacyjnych wpływ miały też jednorazowe zdarzenia, które związane były z  odwróceniem odpisów na należności za towar (9 mln PLN) oraz stratami w majątku trwałym i obrotowym (24 mln PLN).

W rezultacie powyższych czynników w okresie rozliczeniowym, Grupa osiągnęła zysk operacyjny na rekordowym poziomie 411 mln PLN tj. 78,2% wyższy wobec 231 mln PLN uzyskanych rok wcześniej. Rentowność operacyjna (marża EBIT) Grupy kształtowała się na poziomie 9,5% wobec 6,3% w roku ubiegłym.

PRZYCHODY I KOSZTY FINANSOWE

Dodatkowo w  I  kwartale 2024 dzięki różnicom kursowym (-14 mln PLN vs. -43 mln PLN w I kwartale 2023) oraz w wyniku odwrócenia dyskonta na należności z tytułu zbycia udziałów w spółce rosyjskiej +22 mln PLN (+7 mln PLN w  I  kwartale 2023) Grupa odnotowała bardziej korzystne r/r saldo działalności finansowej netto.

W rezultacie GK LPP w I kwartale 2024 osiągnęła zysk netto na poziomie 277 mln PLN wobec 112 mln PLN rok wcześniej, przy rentowności netto na poziomie 6,4% (wobec 3,1% w roku poprzednim).

Podstawowe wielkości obrazujące efekty funkcjonowania Grupy oraz osiągnięte marże w okresie I kwartału 2024 przedstawiają poniższe tabele.

Wielkość (w mln PLN)  1Q2024 1Q2023 dynamika
Przychody ze sprzedaży 4 306 3 639 18%
Zysk brutto ze sprzedaży 2 243 1 806 24%
Koszty sklepów i dystrybucji oraz ogólne 1 823 1 548 18%
EBITDA 795 551 44%
Zysk (strata) operacyjny 411 231 78%
Zysk (strata) netto 277 112 147%
Marża (%)     Zmiana r/r (pp.)
Brutto na sprzedaży 52,1% 49,6% 2,5
EBITDA 18,5% 15,1% 3,3
Operacyjna 9,5% 6,3% 3,2
Netto 6,4% 3,1% 3,4
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus