PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY
W I kwartale 2024 Grupa LPP osiągnęła przychody na poziomie 4,3 mld PLN co jest wynikiem wyższym r/r o 18,3% (w walutach stałych o 25,5%).
Wzrost przychodów Grupy został uzyskany dzięki wzrostom sprzedaży w obu kanałach tj. internetowym i tradycyjnym.
Wyższe r/r sprzedaże online tj. 23,3% zostały osiągnięte dzięki rozwojowi aplikacji mobilnych i szerszej ofercie produktowej dedykowanej sklepom internetowym. Jednocześnie sprzedaż kanału online w I kwartale 2024 stanowiła ok. 27% całości sprzedaży Grupy (stabilnie r/r). Wysokie dynamiki sprzedaży w sklepach stacjonarnych tj. +21,5% r/r Grupa uzyskała dzięki wzrostom r/r powierzchni handlowej (otwarto 112 nowych sklepów) oraz pozytywnym LFL prawie wszystkich marek (+7,5% na Grupie).
Największe przychody w I kwartale 2024 w ujęciu nominalnym i jednocześnie pod względem dynamiki uzyskała marka Sinsay tj. 2,1 mld PLN, wzrost 54,1% r/r. Intensywne otwarcia nowych sklepów stacjonarnych Sinsay, atrakcyjne ceny zaoferowane przez markę oraz sytuacja ekonomiczna sprzyjająca popularności zakupów w segmencie value-for-money, do którego marka należy, to czynniki które przyczyniły się do wzrostu jej przychodów.
Pod względem geograficznym, przychody ze sprzedaży omnichannelowej w I kwartale 2024 z zagranicy były wyższe niż przychody z Polski i stanowiły 53,6% sprzedaży omnichannelowej Grupy. Dwucyfrowe dynamiki sprzedaży zarówno w Polsce (+23,9% r/r) jak i za granicą (+19,4% r/r) Grupa uzyskała dzięki udanym kolekcjom, poprawie nastrojów konsumenckich i dynamicznemu rozwojowi sieci.
Największe sprzedaże w I kwartale 2024 poza Polską Grupa osiągnęła m.in. w Rumunii i Czechach.
MARŻA BRUTTO
Grupa w I kwartale 2024 osiągnęła marżę brutto na poziomie 52,1%, co było o 2,5 pp. lepszym wynikiem niż rok wcześniej. Wyższa r/r marża brutto została osiągnięta dzięki znacząco niższym r/r kosztom zakupów kolekcji, bardziej korzystnym r/r kursom USD/PLN, mniejszym r/r akcjom promocyjnym wspierających sprzedaż.
ZAPASY
W I kwartale 2024 Grupa zmniejszyła ilość zapasów w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 139 mln PLN, tj. o 4,2%, powracając do optymalnych poziomów zatowarowania (just in time). Jednocześnie w przeliczeniu na m2 ze względu na wzrost powierzchni handlowej i poprawę sprzedaży w I kwartale, zapasy na m2 spadły o 19,5% z 1 915 PLN/ m2 do 1 542 PLN/ m2 . Dzięki dalszej poprawie zarządzania towarami Grupa skróciła rotację zapasów ze 164 dni w I kwartale 2023 do 136 dni w I kwartale 2024.
KOSZTY OPERACYJNE
Na sprawozdanie finansowe GK za I kwartał 2024 wpływ miało utrzymanie wprowadzonej przez Spółkę dyscypliny kosztowej. Koszty operacyjne poniesione przez Grupę w tym okresie wzrosły r/r o 17,8%. Wzrost ten był podyktowany głównie kontynuacją rozwoju sieci sprzedaży oraz wyższymi wydatkami na performance marketing. Jednocześnie był on wolniejszy niż wzrost sprzedaży. W I kwartale 2024 koszty sklepów wyniosły 1 026 mln PLN (+16,2% r/r), a koszty centrali i e-commerce 797 mln PLN (+19,9% r/r).
Natomiast dzięki utrzymaniu dyscypliny kosztowej Grupa odnotowała spadek kosztów operacyjnych na m2 tj. o 1,1% r/r.
Spadek kosztów najmu na m2 wynikał z większej liczby otwieranych salonów dedykowanych marce Sinsay, które charakteryzują się niższymi czynszami, a także był wynikiem bardziej korzystnego kursu EUR/PLN.
Pomimo wzrostu płacy minimalnej Spółka zanotowała stabilny r/r poziom kosztów personelu na m2 , co było efektem optymalnego zarządzania czasem pracy i większej automatyzacji w salonach.
Z kolei spadek r/r pozostałych kosztów funkcjonowania salonów na m2 to wynik optymalizacji zużycia energii i kosztów usług zewnętrznych w salonach.
W rezultacie udział kosztów operacyjnych w przychodach spadł z 43% w I kwartale 2023 do 42% w I kwartale 2024.
POZOSTAŁE PRZYCHODY I KOSZTY OPERACYJNE
Na wyniki Grupy w I kwartale 2024 na poziomie pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych wpływ miały też jednorazowe zdarzenia, które związane były z odwróceniem odpisów na należności za towar (9 mln PLN) oraz stratami w majątku trwałym i obrotowym (24 mln PLN).
W rezultacie powyższych czynników w okresie rozliczeniowym, Grupa osiągnęła zysk operacyjny na rekordowym poziomie 411 mln PLN tj. 78,2% wyższy wobec 231 mln PLN uzyskanych rok wcześniej. Rentowność operacyjna (marża EBIT) Grupy kształtowała się na poziomie 9,5% wobec 6,3% w roku ubiegłym.
PRZYCHODY I KOSZTY FINANSOWE
Dodatkowo w I kwartale 2024 dzięki różnicom kursowym (-14 mln PLN vs. -43 mln PLN w I kwartale 2023) oraz w wyniku odwrócenia dyskonta na należności z tytułu zbycia udziałów w spółce rosyjskiej +22 mln PLN (+7 mln PLN w I kwartale 2023) Grupa odnotowała bardziej korzystne r/r saldo działalności finansowej netto.
W rezultacie GK LPP w I kwartale 2024 osiągnęła zysk netto na poziomie 277 mln PLN wobec 112 mln PLN rok wcześniej, przy rentowności netto na poziomie 6,4% (wobec 3,1% w roku poprzednim).
Podstawowe wielkości obrazujące efekty funkcjonowania Grupy oraz osiągnięte marże w okresie I kwartału 2024 przedstawiają poniższe tabele.
Wielkość (w mln PLN) | 1Q2024 | 1Q2023 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 4 306 | 3 639 | 18% |
Zysk brutto ze sprzedaży | 2 243 | 1 806 | 24% |
Koszty sklepów i dystrybucji oraz ogólne | 1 823 | 1 548 | 18% |
EBITDA | 795 | 551 | 44% |
Zysk (strata) operacyjny | 411 | 231 | 78% |
Zysk (strata) netto | 277 | 112 | 147% |
Marża (%) | Zmiana r/r (pp.) | ||
Brutto na sprzedaży | 52,1% | 49,6% | 2,5 |
EBITDA | 18,5% | 15,1% | 3,3 |
Operacyjna | 9,5% | 6,3% | 3,2 |
Netto | 6,4% | 3,1% | 3,4 |