Grupa Mercator Medical, producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku, obserwowała pozytywne sygnały rynkowe, które mogą przerodzić się w trwalszy trend wzrostowy cen rękawic jednorazowych po przedłużającym się okresie mocnej dekoniunktury. Zainwestowana nadwyżka gotówkowa pozwoliła z kolei na osiąga nie zysków na rynkach finansowych.
Grupa MRC (MERCATOR) zanotowała w pierwszym kwartale br. 130,9 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 16% wobec analogicznego okresu poprzedniego roku. Nie pozwoliło to jednak na osiągnięcie rentowności na poziomie operacyjnym, choć wynik operacyjny poprawił się o blisko 23 mln zł rdr, a wynik EBITDA o 21 mln zł rdr. Dzięki 24,9 mln zł przychodów finansowych (+10,6 mln zł rdr) Grupa Mercator Medical wykazała 10,8 mln zł zysku netto za okres styczeń-marzec 2024 r. wobec 18 mln zł straty rok wcześniej. Główną pozycję w przychodach finansowych stanowiły dodatnie różnice kursowe - łącznie 16,1 mln zł (w większości z wyceny bilansowej pożyczek wewnątrzgrupowych). Z kolei przychody finansowe związane z inwestycjami na rynkach finansowych odpowiadały za 8,8 mln zł przychodów finansowych.
- Pierwszy kwartał 2024 roku wniósł do branży rękawic jednorazowych nadzieję na trwalsze odwrócenie długoterminowego trendu spadku cen rynkowych rękawic, a przynajmniej na stabilizację rynku. Dodatkowo korzystaliśmy z rezultatów dokonanej redukcji kosztów i optymalizacji działalności operacyjnej. Mamy nadzieję, że kolejne kwartały pozwolą nam już przekroczyć próg rentowności zarówno w działalności dystrybucyjnej, jak również produkcyjnej - komentuje Monika Żyznowska, która w ramach sukcesji od 30 maja br. objęła funkcję Prezesa Zarządu Mercator Medical S.A.
Grupa Mercator Medical zwiększyła w pierwszym kwartale 2024 r. wolumen sprzedaży rękawic o 54% rdr, do blisko 1,5 miliarda sztuk. Wynikało to w głównej mierze z powrotu w segmencie dystrybucyjnym do mocniejszego zaopatrywania się u dostawców zewnętrznych zamiast przejściowego bazowania w dużym stopniu na dostawach z własnych zakładów produkcyjnych, co wcześniej zwiększało wyłączenia konsolidacyjne. W strukturze skonsolidowanych przychodów rękawice jednorazowe (łącznie produkcja i dystrybucja) odpowiadały w pierwszym kwartale br. za blisko 96% wartości sprzedaży przy wzroście znaczenia asortymentu włókninowego o 1 pkt. proc. w ujęciu rok do roku (5,7 mln zł, +54% rdr), co jest zbieżne z polityką dywersyfikacji sprzedaży. Wpisuje się w nią również wzrost wolumenu sprzedaży rękawic gospodarczych o 448% rdr, do 2,2 mln sztuk. Dominującą pozycją asortymentową pozostawały wciąż rękawice diagnostyczne (98,9% wolumenu sprzedanych rękawic jednorazowych).
- Rozwijamy sprzedaż rękawic premium zarówno w części dystrybucyjnej i produkcyjnej. W części dystrybucyjnej dodatkowo rozwijamy asortyment spoza rękawic. Dywersyfikujemy w ten sposób nasz biznes podstawowy, jakim były rękawice mainstreamowe. Pracujemy również nad projektami deweloperskimi, skupionymi w spółce zależnej Mercator Estates i inwestujemy nadwyżkę kapitałową na rynkach finansowych – wskazuje Prezes Żyznowska.
Grupa Mercator Medical posiadała w skonsolidowanym bilansie na koniec marca 2024 roku 351,7 mln zł środków pieniężnych i pozostałych szybko dostępnych aktywów finansowych oraz 68,1 mln zł udzielonych pożyczek poza Grupę przy jedynie 5,1 mln zł zobowiązań finansowych, w tym 4,3 mln zł leasingu finansowego związanego z nieruchomościami.
Grupa Mercator Medical podejmuje liczne inicjatywy z zakresu ESG. Warto wskazać, że w pierwszym kwartale br. Spółka powołała fundację Hear Me, która skupia się na pomocy dzieciom z niedosłuchem i ich rodzinom.