WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 1Q2024 | 1Q2023 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 548 316 | 848 775 | -35% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -11 071 | 26 438 | |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | -19 269 | 20 602 | |
Zysk (strata) netto | -17 930 | 12 794 | |
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego | -16 167 | 13 662 | |
Zysk (strata) na akcję (PLN) | -0,27 | 0,23 | |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | -4 439 | 62 461 | |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -48 341 | -42 120 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | 27 170 | -21 670 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | -25 610 | -1 329 | |
31.03.2024 | 31.12.2023 | ||
Aktywa | 1 982 095 | 2 002 354 | -1% |
Zobowiązania długoterminowe | 260 517 | 268 580 | -3% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 1 109 115 | 1 106 469 | 0,2% |
Kapitał własny | 612 463 | 627 305 | -2% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 606 512 | 619 472 | -2% |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla Wieltonu na kolejne lata <<<
Szanowni Akcjonariusze,
Na Państwa ręce składam Rozszerzony skonsolidowany raport kwartalny za I kwartał 2024 r. Pierwsze trzy miesiące br. były pełne wyzwań, z którymi branża zmaga się od czwartego kwartału zeszłego roku. Utrzymująca się niepewna sytuacja gospodarcza, a także m.in. Unijne regulacje o Eurowiniecie do których wejścia w życie przygotowują się przewoźnicy, spowodowały znaczny spadek popytu na naczepy i przyczepy. Największe spadki rynku naczep i przyczep odnotowały kraje Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), Wielka Brytania, Polska oraz Włochy.
W pierwszym kwartale br. Grupa WLT (WIELTON) sprzedała łącznie 3 668 szt. pojazdów (wobec 5 259 szt. przed rokiem), co pozwoliło na osiągnięcie 548,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Grupa utrzymała bezpieczny poziom wskaźnika długu netto do EBITDA wynoszący 2,81, a także wypracowała 10,6 mln zł EBITDA, przy marży EBITDA na poziomie 1,9%.
Pomimo skomplikowanej sytuacji rynkowej Grupa Wielton w pierwszym kwartale 2024 roku utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych rynków w Europie. Spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego z udziałami na poziomie 16,3 proc. We Francji Grupa sprzedała 689 sztuk pojazdów (spadek o 38 proc. rdr.) oraz osiągnęła niższy o ponad 39 proc rdr. poziom przychodów na poziomie 107,2 mln zł. Na rynku polskim, spółki Wielton oraz Langendorf awansowały na drugą pozycję z łącznymi udziałami na poziomie 12,9 proc. Grupa Wielton w Polsce znalazła nabywców na 912 sztuk pojazdów wobec 1 218 szt. rok wcześniej, osiągając 125,2 mln zł przychodu (spadek o 33,4 proc, rdr.). Pozycję wicelidera rynku brytyjskiego zajmuje spółka Lawrence David z udziałami na poziomie 8,1 proc. W Wielkiej Brytanii, w pierwszym kwartale 2024 r. przychody Grupy Wielton zmniejszyły się rdr. o 57 proc. do poziomu 71,8 mln zł, natomiast sprzedaż wyniosła 514 produktów wobec 1 009 rok wcześniej.
W pierwszym kwartale 2024 r. siódmą pozycję na rynku niemieckim z udziałami na poziomie 2,1 proc. utrzymały spółki Langendorf i Wielton GmbH. Grupa Wielton sprzedając łącznie o 17 proc. mniej produktów, czyli 312 sztuk (wobec 376 szt. w analogicznym okresie minionego roku), osiągnęła podobne rdr. przychody na poziomie 63,8 mln zł w porównaniu do 63,2 mln zł rok wcześniej. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej Grupa Wielton umocniła się na piątej pozycji w rynku ze wzrostem udziałów do 6,6 proc. Na zmniejszonym o niemal 33 proc. rynku CEE sprzedano o 21 proc. mniej pojazdów Wielton (291 szt.) wobec 368 w pierwszym kwartale 2023 roku. Pozwoliło to na osiągnięcie 35,6 mln zł przychodów, czyli o 35,3 proc. mniej rdr. Na rynku włoskim z piątej na czwartą pozycję awansowały spółki Viberti oraz Fruehauf z udziałami na poziomie 8,9 proc. W pierwszych trzech miesiącach br. we Włoszech Grupa Wielton sprzedała 205 pojazdów, wobec 257 szt. rok wcześniej, osiągając przychód na poziomie 28,5 mln zł (spadek o ponad 28 proc rdr.). W Hiszpanii sprzedając 94 pojazdy w pierwszym kwartale 2024 roku wobec 113 sztuk rok wcześniej, przychody wyniosły 12,4 mln zł. malejąc rdr. o 32,6 proc. Spółka Guillén awansowała z dziesiątej na dziewiątą pozycję na rynku hiszpańskim z udziałami na poziomie 2,3 proc, wobec 2,0 rok wcześniej.
Na dziś prognozy dotyczące europejskiego rynku transportowo-logistycznego na rok 2024 nie są optymistyczne. Niestabilne otoczenie gospodarcze oraz geopolityczne, nowe regulacje prawne, wysoki koszt finansowania spowodowały wyhamowanie popytu na nowe naczepy i przyczepy, a także negatywnie wpłynęły na kondycję firm przewozowych.
Kluczowe pozostają dla nas intensyfikacja działań sprzedażowych, dyscyplina kosztowa, zarządzanie kapitałem pracującym, optymalizacja procesów, rozwój oferty produktowej i terminowe uruchomienie fabryki do produkcji naczep chłodniczych w Bełchatowie.
W okresie przygotowań do publikacji wypracowanych rezultatów, Grupa Wielton mierzyła się także ze skutkami ataku hakerskiego przeprowadzonego w dniu 17 maja br. na spółki Wielton oraz Fruehauf. Atak ten dotknął systemy produkcyjne, sprzedażowe oraz finansowe tych spółek, co wpłynęło na czasowe utrudnienie ich funkcjonowania. Obecnie trwają czynności mające na celu szacowanie wpływu cyberataku na roczne wyniki finansowe Grupy.
W imieniu Zarządu Grupy Wielton chciałbym zapewnić, że dokładamy wszelkich starań, by w okresie tak wyraźnego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy utrzymać stabilną kondycję finansową, a także, by wszelkie skutki cyberataku zostały jak najszybciej zneutralizowane, a obie firmy wróciły do normalnego funkcjonowania.
Zapraszam do lektury raportu.
Z wyrazami szacunku
Paweł Szataniak