Pepco Group, dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, publikuje śródroczne wyniki finansowe za półroczny okres zakończony 31 marca 2023 r.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
- Przychody Grupy za I półrocze wyniosły rekordowe 3,2 mld euro, wzrosły o 13,8% wobec poprzedniego roku
- Marża brutto Grupy wzrosła o 310 punktów bazowych do 43,1%, napędzana wynikami PCO (PEPCO)
- Bazowa EBITDA Grupy (wg MSSF 16) wyniosła rekordowe 487 mln euro i wzrosła o 28,2%, dzięki EBITDA sieci Pepco, która wzrosła o 38,9%
- Bardziej zrównoważony wzrost liczby sklepów oraz zdyscyplinowane inwestycje kapitałowe
- Solidne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, które wyniosły 182 mln euro i wzrosły o 99 mln euro wobec ubiegłego roku
- Otwarto 289 nowych sklepów netto w I półroczu, z czego 86 w II kwartale
- Grupa pozostaje przekonana co do osiągnięcia EBITDA (wg MSSF 16) za cały rok obrotowy 2024 w wysokości 900 mln euro (wobec 753 mln euro w roku obrotowym 2023)
WYNIKI FINANSOWE
Uwaga: Działalność w Austrii jest obecnie uznawana za zakończoną po wyjściu Grupy z Pepco Austria. Z tego względu, wszystkie liczby powyżej, w tym porównania, wyłączają dane dot. Austrii.
- Przychody Grupy za I półrocze wyniosły 3 200 mln euro, wzrost o 13,8% rdr, (+11,1% przy stałym kursie walutowym)
- Przychody Grupy według danych porównywalnych (LFL) za I półrocze spadły o 2,5% przy wysokiej bazie odniesienia (I półrocze roku obrotowego 2023: LFL +11,1%)
- Przychody LFL sieci Pepco -3,2%, przychody LFL Poundland -0,7%, przychody LFL Dealz -4,6% w I półroczu
- Marża brutto Grupy wyniosła 43,1% (I półrocze roku obrotowego 2023: 40,0%), dzięki silnemu odbiciu Pepco (+480 pb. rdr)
- Bazowa EBITDA Grupy (MSSF 16) wyniosła 487 mln euro i wzrosła o 28,2% rdr
- Solidny wzrost EBITDA Pepco o 38,9%, spadek EBITDA Poundland o 6,5%, wzrost EBITDA Dealz o 100,0%
- Zysk bazowy przed opodatkowaniem wyniósł 174 mln euro, wzrósł o 21,7% rdr
- Zadłużenie netto na koniec I półrocza roku obrotowego 2024 wyniosło 429 mln euro (przed MSSF 16), co przełożyło się na współczynnik dźwigni finansowej w poprzedzających 12 miesiącach wynoszący 0,9 EBITDA (przed MSSF 16)
Komentując wyniki, Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group, powiedział:
„Informujemy dziś o solidnych wynikach Grupy za pierwsze półrocze, w tym o rekordowych przychodach i znacznym wzroście marży brutto, co odzwierciedla postępy w realizacji strategicznych priorytetów wyznaczonych jesienią ubiegłego roku. Wyróżniającym się czynnikiem była działalność Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, będąca kluczowym motorem napędowym Grupy. Udało nam się przywrócić marżę brutto i rentowność sklepów w tym regionie do poziomów sprzed pandemii, z dalszymi możliwościami poprawy. Osiągnięcie to podkreśla stałą i atrakcyjną ofertę Pepco dla klientów w zakresie odzieży i towarów ogólnych w wiodących na rynku cenach. Pomimo pozytywnego wkładu FMCG, wyniki Poundland były poniżej oczekiwań ze względu na wyzwania związane z wdrożeniem znaczącej zmiany asortymentu na produkty Pepco, z którymi się obecnie mierzymy. Dealz Polska nadal robił postępy.
W całej Grupie poczyniliśmy istotne postępy w poprawie marży brutto w pierwszym półroczu, która wzrosła o 310 punktów bazowych do 43,1%. Zmiana ta była efektem poprawy warunków zakupów produktów, a także bardziej znormalizowanych cen surowców, wymiany walut i kosztów transportu w porównaniu z rokiem poprzednim, pomimo pewnego wpływu sytuacji na Morzu Czerwonym.
Kontynuowaliśmy ekspansję naszej obecności w Europie, otwierając 289 nowych sklepów netto, głównie na naszych najważniejszych, szybko rozwijających się rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, koncentrując inwestycje na otwarciach, które przynoszą największe stopy zwrotu. Dobre wyniki osiągnięte w tym półroczu odzwierciedlają udaną realizację naszej strategii i fantastyczny wkład wszystkich pracowników Grupy w budowanie wiodącej w Europie sieci dyskontów wielobranżowych.
Patrząc w przyszłość, podczas gdy nastroje konsumentów na niektórych z naszych kluczowych rynków pozostają trudne, spodziewamy się osiągnąć bazową EBITDA (MSSF16) za cały rok w wysokości około 900 mln euro, w porównaniu z 753 mln euro w poprzednim roku. Odniesiemy też korzyści będące efektem koncentracji na rygorystycznym podejściu do inwestycji, a w całym roku spodziewana jest poprawa generowania wolnych przepływów pieniężnych. Ta siła finansowa daje nam dobrą pozycję do dalszej realizacji naszej strategii wzrostu przy jednoczesnym utrzymaniu silnego bilansu”.