W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wittchen osiągnęła 93 mln zł przychodów, poprawiając jednocześnie marżę brutto na sprzedaży, która wyniosła 63,8%. Grupa kontynuuje ekspansję zagraniczną, wzmacniając rozpoznawalność marki w Europie Zachodniej. Jednocześnie podejmuje działania, mające na celu poprawę rentowności na poziomie operacyjnym w kolejnych kwartałach. Podtrzymuje także cel wzrostu sprzedaży w całym 2024 roku.
W pierwszym kwartale tego roku przychody Grupy WTN (WITTCHEN) wyniosły 93 mln zł i były o 3,5% niższe niż w bardzo dobrym pod względem sprzedaży pierwszym kwartale 2023 roku, gdy obserwowano wciąż mocną krajową konsumpcję, dodatkowo wspieraną popytem ze strony przebywających w Polsce klientów z Ukrainy. Marża brutto na sprzedaży w omawianym okresie sięgnęła 63,8% (+0,8 p.p.). Zysk netto w pierwszym kwartale br. wyniósł natomiast 4,9 mln zł wobec 10,1 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku. Wyniki Grupy znajdowały się pod presją rosnących kosztów operacyjnych, w tym m.in. wynagrodzeń, kosztów sprzedaży internetowej na platformach marketplace oraz kosztów logistyki związanych ze znacząco większą liczbą obsługiwanych przesyłek w sprzedaży on-line. Negatywny wpływ na zaraportowany wynik netto miały także wyższe r/r koszty finansowe (netto) związane z różnicami kursowymi.
– Analizując nasze wyniki rok do roku, należy mieć na uwadze z jednej strony efekt wysokiej bazy z pierwszego kwartału 2023 roku, a z drugiej – obecne pogorszenie ogólnej koniunktury, przekładające się na spowolnienie konsumpcji oraz utrzymującą się wysoką wrażliwość cenową konsumentów. Widać to doskonale w naszych rezultatach. Choć w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaliśmy ilościowo o 6% więcej produktów niż rok wcześniej, to wartość sprzedaży była o ponad 3% niższa. Większa liczba obsłużonych przesyłek oznacza z kolei wyższe koszty logistyki, co negatywnie wpływa na naszą rentowność na poziomie zysku z działalności operacyjnej, pomimo utrzymania marży brutto na sprzedaży na bardzo wysokim poziomie – skomentował Jędrzej Wittchen, prezes zarządu spółki.
– Konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju i naszym celem pozostaje wzrost sprzedaży w całym 2024 roku. Skupiamy się na rozwoju w kanale e-commerce i ekspansji na rynkach zagranicznych. W pierwszym kwartale uruchomiliśmy własny e-sklep w Austrii, a ostatnio otworzyliśmy pierwszy salon stacjonarny w Niemczech. Niebawem zamierzamy otworzyć pierwsze showroom’y Wittchen w Wiedniu oraz kolejne salony w Bukareszcie. Jednocześnie kładziemy duży nacisk na kontrolę kosztów i działania zmierzające do poprawy efektywności w całej organizacji. Tak jak już informowaliśmy, zrewidowaliśmy również nasze plany dotyczące infrastruktury logistycznej Grupy, wybierając najbardziej optymalne rozwiązanie w obecnych warunkach, tj. rozbudowę powierzchni magazynowej i dalszą automatyzację naszego centrum w Palmirach koło Warszawy – dodał Jędrzej Wittchen.
Wśród wdrażanych obecnie przez Grupę Wittchen działań prosprzedażowych oraz poprawiających efektywność są m.in. usprawnienia w obszarze współpracy z platformami marketplace (nowa strategia produktowo-cenowa) oraz zmiany w kampaniach marketingowych w kanale on-line, w kraju i zagranicą. Już w drugim kwartale tego roku Grupa dokonała zmian w obszarze logistyki, obniżając koszty dystrybucji przesyłek gabarytowych do salonów w Polsce i do odbiorców w innych krajach. Dużą wagę firma przykłada również do kontroli kosztów ogólnego zarządu – w pierwszym kwartale br. zmalały one o 16% r/r w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni sprzedaży.
Biorąc pod uwagę stabilną sytuację finansową, Wittchen kontynuuje politykę dzielenia się wypracowywanymi zyskami z akcjonariuszami. 22 maja br. Walne Zgromadzenie Spółki zdecydowało o wypłacie dywidendy za 2023 rok w łącznej kwocie 65,8 mln zł, czyli 3,57 zł na akcję, zgodnie z wcześniejszą rekomendacją Zarządu. Dzień dywidendy został wyznaczony na 30 lipca, a jej wypłata nastąpi 12 sierpnia br. Będzie to najwyższa dywidenda w dotychczasowej historii Spółki. Dla porównania, w ubiegłym roku (za 2022 rok) Wittchen wypłacił akcjonariuszom łącznie 61,1 mln zł, czyli po 3,33 zł na akcję.
Wybrane wyniki finansowe Grupy Wittchen
(mln zł) |
1Q 2024 |
1Q 2023 |
Zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży |
93,0 |
96,3 |
-3,5% |
Zysk brutto na sprzedaży |
59,3 |
60,7 |
-2,2% |
Marża brutto na sprzedaży |
63,8% |
63,0% |
+0,8 p.p. |
EBITDA |
14,1 |
19,5 |
-27,7% |
Zysk netto |
4,9 |
10,1 |
-51,6% |