- W I kwartale 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Pracuj przekroczyły 196 mln zł i były o blisko 6% wyższe niż w analogicznym okresie 2023 roku. Wzrost ten wynikał głównie z wyższych cen projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl oraz rosnącej liczby klientów korzystających z usług oferowanych w modelu subskrypcyjnym w Polsce i w Niemczech.
- Skorygowana EBITDA Grupy Pracuj w minionym kwartale wyniosła 87,2 mln zł, co oznacza wzrost o 4% r/r. Skonsolidowany zysk netto wzrósł z kolei o ponad 18% r/r do 59,7 mln zł.
– Pierwszy kwartał tego roku zakończyliśmy kilkuprocentowym wzrostem przychodów i zysku z działalności operacyjnej, oraz kilkunastoprocentowym wzrostem zysku netto, co uważamy za solidny wynik biorąc pod uwagę wymagające otoczenie rynkowe. Skutecznie monetyzujemy nowe innowacyjne produkty i usługi. Pozwala nam to osiągać wyższe średnie ceny projektów rekrutacyjnych oferowanych przez nasze serwisy w Polsce i Ukrainie, oraz umacniać wiodące pozycje tych serwisów na obu rynkach. Systematycznie pozyskujemy też nowych klientów korzystających z usług oferowanych w modelu subskrypcyjnym w Polsce i w Niemczech. Wzrost miesięcznych powtarzalnych przychodów z obszaru HR Tech SaaS w minionym kwartale sięgnął 21% rok do roku w PLN. Już dziś obszar SaaS odpowiada za ponad 1/4 łącznych przychodów Grupy i będzie się systematycznie zwiększać. Jednocześnie spodziewamy się odbicia rynku rekrutacyjnego w Polsce w drugiej połowie tego roku, wraz z absorpcją pierwszych środków z KPO, co powinno przełożyć się na odwrócenie negatywnej tendencji z poprzednich kwartałów i wzrost liczby projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl – komentuje Przemysław Gacek, prezes GPP (GRUPRACUJ).
Serwis Pracuj.pl bardziej spersonalizowany
Łączne przychody Grupy Pracuj osiągnięte w I kwartale 2024 roku na rynku polskim wyniosły 139,5 mln zł i były o 7,7% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na wzrost ten złożyły się przede wszystkim wyższe średnie ceny projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl (+10,0% r/r), które z nawiązką skompensowały niewielki spadek liczby sprzedanych projektów rekrutacyjnych (-4,7% r/r), a także systematyczny przyrost klientów korzystających z usług oferowanych w modelu subskrypcyjnym (SaaS).
– W ramach uruchomionej w ubiegłym roku nowej odsłony serwisu Pracuj.pl – Pracuj 3.0 – w pierwszym kwartale tego roku dokonaliśmy dalszej personalizacji serwisu, uruchamiając podstronę dedykowaną pracownikom fizycznym (blue collar). To już drugie takie wdrożenie – pierwszym była personalizacja pod kątem kandydatów z segmentu IT. Zmiany te pozwalają nam lepiej dopasowywać nasz czołowy serwis rekrutacyjny do indywidualnych potrzeb wybranych grup użytkowników – wskazuje Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
– Dzięki długotrwałym relacjom z klientami, wysokiej jakości obsługi, systematycznie rozbudowywanej ofercie produktów i usług serwisu Pracuj.pl oraz efektywnej monetyzacji dostosowanej do różnych segmentów klientów i poszczególnych kanałów sprzedaży, jesteśmy w stanie osiągać wyższe średnie ceny projektów rekrutacyjnych – dodaje Rafał Nachyna.
eRecruiter pod ramię z HRlink
W minionym kwartale eRecruitment Solutions sp. z o.o. nabyła udziały w spółce HRlink sp. z o.o., oferującej system wspierający procesy rekrutacji. Akwizycja ta oznacza poszerzenie bazy klientów oraz portfela produktów oferowanych przez Grupę Pracuj w modelu SaaS w Polsce.
eRecruiter, rozwijany przez Grupę Pracuj od 2009 roku, to dziś najczęściej wybierany system do zarządzania procesami rekrutacji w Polsce, z którego korzystają również klienci z innych krajów europejskich. Na koniec I kwartału 2024 roku liczba pracodawców używających rozwiązań eRecruiter przekroczyła 2 tysiące i była o ponad 9% wyższa niż przed rokiem. Przejęcie HRlink to ponad 250 dodatkowych klientów Grupy.
Jedną z nowości w ofercie eRecruiter, dostępną od I kwartału 2024 roku, jest Asystent AI, rekomendujący usprawnienia procesów rekrutacyjnych z wykorzystaniem usług partnerskich dostępnych na platformie eRecruiter Marketplace.
softgarden uruchamia onboarding i zdobywa nowych klientów
Przychody z rynku niemieckiego, który jest obecnie drugim największym rynkiem działalności dla Grupy Pracuj pod względem osiąganej sprzedaży, w I kwartale 2024 roku sięgnęły 35,0 mln zł (w ujęciu netto) i były o 8,1% wyższe niż w analogicznym okresie 2023 roku. Umocnienie się złotego wobec euro miało negatywne przełożenie na raportowane przychody segmentu wyrażone w polskiej walucie.
Na koniec marca br. z usług softgarden oferowanych w modelu SaaS aktywnie korzystało 1 671 firm, czyli o 11,3% więcej niż przed rokiem, a wzrost powtarzalnych miesięcznych przychodów (MRR) w walucie EUR wyniósł 28% r/r.
– Nieustannie rozbudowujemy funkcjonalności systemu softgarden wspierającego procesy rekrutacji, w tym o rozwiązania z obszaru post-hire. Od minionego kwartału pierwsi klienci softgarden korzystają już w modelu subskrypcyjnym z nowego modułu umożliwiającego zarządzanie procesem wdrażania do organizacji nowych pracowników, czyli tzw. onboarding – informuje Rafał Nachyna.
– Konsekwentne umacnianie pozycji rynkowej softgarden zawdzięcza nie tylko bardzo dobrej ofercie produktowej, ale również nieustannej pracy nad podnoszeniem świadomości narzędzi ułatwiających proces rekrutacji. Rynek niemiecki charakteryzuje się mniejszym poziomem digitalizacji niż polski, a proces transformacji cyfrowej jest rozłożony w czasie i wciąż trwa, zarówno w branży rekrutacyjnej, jak i w innych obszarach gospodarki – wyjaśnia dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
Robota.ua dynamicznie zwiększa przychody i poprawia rentowność
Przychody Grupy Pracuj z rynku ukraińskiego w I kwartale 2024 roku wyniosły 12,2 mln zł i były o 25,6% wyższe niż w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku. Jeszcze bardziej, bo o 73,6% r/r, czyli o ponad 4 mln zł, wzrósł zysk z działalności operacyjnej segmentu Ukraina.
– Pomimo bardzo trudnych warunków, obserwujemy rosnącą aktywność pracodawców, którzy mierzą się z niedoborami kandydatów na ukraińskim rynku pracy. Przekłada się to na kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby publikowanych ofert pracy w naszym ukraińskim serwisie Robota.ua, który utrzymuje pozycję wiodącej platformy rekrutacyjnej pod względem liczby publikowanych ogłoszeń – wskazuje Rafał Nachyna.
Łączna liczba Projektów Rekrutacyjnych w serwisie Robota.ua w pierwszym kwartale 2024 roku wzrosła do 317,6 tys. (+81,4% r/r), z czego 137,9 tys. stanowiły płatne projekty rekrutacyjne (+34,1% r/r).
Koncentracja na utrzymaniu wysokiej rentowności
Poza konsekwentnym wzrostem i dywersyfikacją przychodów, Grupa Pracuj koncentruje się na utrzymaniu wysokiej rentowności prowadzonego biznesu. Długoterminowym celem jest utrzymanie marży EBITDA na poziomie przekraczającym 40%. W I kwartale 2024 roku skorygowana marża EBITDA wyniosła 44,5% wobec 45,3% w analogicznym okresie 2023 roku.
W omawianym okresie skonsolidowany zysk netto Grupy Pracuj wyniósł natomiast 59,7 mln zł, co oznacza wzrost o 18,1% r/r.
Wysoka zdolność do generowania gotówki umożliwia Spółce dzielenie się wypracowywanymi zyskami z akcjonariuszami. Zarząd Grupy Pracuj zarekomendował, aby z zysku za 2023 rok na wypłatę dywidendy przeznaczyć kwotę ponad 136,5 mln zł, tj. 2,00 zł na akcję. Propozycja ta została pozytywie zaopiniowana przez Radę Nadzorczą Spółki. Dla porównania, w ubiegłym roku, z zysku za 2022 rok, Grupa Pracuj wypłaciła dywidendę w łącznej wysokości 102,4 mln zł, tj. 1,50 zł na akcję.
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Pracuj
(mln zł) |
1 kw. 2024 |
1 kw. 2023 |
Zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody z umów z klientami |
196,0 |
185,4 |
5,7% |
Skorygowana EBITDA |
87,2 |
83,9 |
3,8% |
Marża skorygowana EBITDA |
44,5% |
45,3% |
(0,8) pp |
Zysk netto |
59,7 |
50,5 |
18,1% |