Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Serhei Kostevitch, ASBIS: Pierwszy kwartał 2024 roku był dla ASBIS okresem pełnym wyzwań

Udostępnij

Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), biorąc pod uwagę obecne trudne warunki rynkowe wypracował w I kwartale 2024 r. dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w I kw. 2024 r. wyniosły 713,2 mln USD, (2 848,7 mld PLN), natomiast zysk netto był na poziomie 14 mln USD (55,9 mln PLN). Marża zysku brutto na sprzedaży w I kw. 2024 r. ustabilizowana na wysokim poziomie blisko 8,3-proc.

INNE WAŻNE WYDARZENIA W I KWARTALE 2024 ROKU:

  • Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był Kazachstan, natomiast kraje WNP utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 46-proc.).
  • Region Europy Środkowo-Wschodniej odnotował 17 proc. wzrost sprzedaży r/r, dzięki bardzo dobrym wynikom w Polsce i Czechach.
  • Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, awansując w omawianym okresie z 8. na 6. miejsce z przychodami na poziomie ponad 28,5 mln USD (wzrost o ponad 10% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • Zwyczajne Walne Zgromadzenie w dniu 8 maja 2024 podjęło uchwałę o wypłacie finalnej dywidendy z zysku Spółki za 2023 r. w wysokości 0,30 USD na akcję. Łączna dywidenda z zysków Spółki za 2023 r., wraz z zaliczką, wyniesie 0,50 USD na akcję, co oznacza łączą wypłatę 27,8 mln USD, czyli rekordową w historii spółki.
  • Grupa opublikowała prognozę finansową na 2024 r.: przychody mogą kształtować się na poziomie 3,1-3,4 mld USD, natomiast zysk netto 60-64 mln USD.
  • ASBIS dynamicznie rozwija swoją działalność:
    • ASBIS i Lenovo rozszerzyły swoje partnerstwo w zakresie rozwiązań infrastrukturalnych w Azji Środkowej.
    • ASBIS otworzył kolejny sklep iSpace ze statusem Apple Authorized Reseller w Taszkencie, stolicy Uzbekistanu. Nowo otwarty sklep jest pierwszym w Uzbekistanie, a Grupa prowadzi obecnie łącznie 31 sklepów, w których można kupić produkty Apple.
    • ASBIS Poland (spółka zależna od ASBIS) podwoił swoją powierzchnię w centrum logistycznym Ideal-Idea City Park w Raszynie pod Warszawą i obecnie zarządza 5 000 m2 powierzchni magazynowo biurowej.

Bez wątpienia pierwszy kwartał 2024 roku był dla ASB (ASBIS) okresem pełnym wyzwań pod względem ograniczeń podażowych i popytowych na wielu rynkach naszej działalności. Mieliśmy do czynienia z nadmiarem nieoficjalnego importu wielu grup produktowych, które charakteryzowały się przewagą cenową nad naszymi produktami. Nie jest to dla nas nowa sytuacja, mieliśmy już z nią do czynienia w przeszłości, wspólnie z Apple już działamy nad rozwiązaniem tej sytuacji. Kolejnymi czynnikami, które negatywnie wpłynęły na nasze wyniki w I kwartale 2024 roku była niższa od oczekiwanej sprzedaż na Ukrainie, gdzie zaobserwowaliśmy niższy popyt w związku z kontynuacją działań wojennych w kraju, co spowodowało gorsze niż oczekiwaliśmy nastroje ukraińskich konsumentów związane z niepewnością geopolityczną” - powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

„Warto jednak zauważyć, że pomimo spadku naszych wyników na głównych rynkach, jak Kazachstan czy Ukraina, mocno wzrosła nasza sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Bliskiego Wschodu i Afryki. Te regiony, razem z rynkami Azji Centralnej będziemy dalej rozwijać w tym roku i spodziewamy się, że przełoży się to na wzrost naszych wyników w kolejnych kwartałach. Jesteśmy też zadowoleni z wysokiej marży brutto, która wciąż kształtuje się powyżej 8%” – dodał Serhei Kostevitch.

WYNIKI FINANSOWE

Biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową i geopolityczną, ASBIS wypracował dobre wyniki finansowe w omawianym okresie. Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie I kwartału 2024 r. oraz I kwartału 2023 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie I kwartału lat 2024 i 2023

mln USD

I kw.

2024 r.

I kw.

2023 r.

Zmiana

Przychody

713,2

722,0

-1%

Zysk brutto

59,1

62,1

-5%

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

24,4

28,7

-15%

Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej

14,0

17,4

-19%

 

mln PLN

I kw.

2024 r.

I kw.

2023 r.

Przychody

2 848,7

3 150,0

Zysk brutto

236,0

270,8

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

97,6

125,2

Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej

55,9

75,8

 
PROGNOZA NA 2024

8 maja 2024 r. ASBIS opublikował prognozę finansową na 2024 r. Zgodnie z założeniami, Grupa planuje, że przychody ze sprzedaży w 2024 r. będą się kształtowały pomiędzy 3,1 mld USD a 3,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu może wynieść pomiędzy 60 mln USD a 64 mln USD.

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to w I kw. 2024 r.

W I kwartale 2024 roku przychody osiągnięte w regionie WNP spadły o 18,6% w porównaniu do I kwartału 2023 roku, natomiast sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i pozostałych głównych regionach znacząco wzrosła. Główną przyczyną niższej sprzedaży w regionie WNP są niekorzystne czynniki rynkowe na największych rynkach Grupy, czyli w Kazachstanie i Ukrainie.

W wyniku powyższych faktów udział niektórych regionów w przychodach ogółem za I kwartał 2024 r. uległ zmianie w stosunku do I kwartału 2023 r. Udział regionu WNP spadł do 46,25% w porównaniu z 56,16% w I kwartale 2023 r. Udział Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł do 26,24% z 22,16%, regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł do 17,02% z 12,72%, a Europy Zachodniej wzrósł do 9,56% z 8,41% w I kwartale 2023 r.

Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I kwartale 2024 r. oraz I kwartale 2023 r.

 

 

I kw. 2024 r.

I kw. 2023 r.

w tys.
USD

% przychodów ogółem

w tys.
USD

% przychodów ogółem

Wspólnota Niepodległych Państw

329.867

46,25%

405.473

56,16%

Europa Środkowo-Wschodnia

187.176

26,24%

159.975

22,16%

Bliski Wschód i Afryka

121.358

17,02%

91.849

12,72%

Europa Zachodnia

68.211

9,56%

60.747

8,41%

Pozostałe

6.600

0,93%

3.948

0,55%

Ogółem

713.213

100%

721.992

100%

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW

Analiza poszczególnych krajów wskazuje na spadek przychodów w Kazachstanie –największym rynku Grupy, na którym sprzedaż w I kwartale 2024 r. osiągnęła 164,4 mln USD w porównaniu do 175,4 mln USD w analogicznym okresie 2023 r. Było to efektem wzrostu szarej strefy, któremu ASBIS obecnie stara się temu przeciwdziałać, przy pomocy swoich dostawców.

Drugim co do wielkości rynkiem działalności są obecnie Zjednoczone Emiraty Arabskie, które w I kwartale 2024 roku osiągnęły przychody na poziomie 86,4 mln USD (wzrost o 28,0% rok do roku).

Na działalność na Ukrainie, bezpośrednio dotkniętą wojną, negatywny wpływ miały opóźnienia w dostawach spowodowane trwającymi działaniami wojennymi, ale także blokadą granicy polsko-ukraińskiej.

Czechy i Holandia odnotowały wyjątkowy wzrost w I kwartale 2024 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.

Polska odnotowała kolejny kwartał solidnych wzrostów w I kw. 2024 r. (+10,1%) w porównaniu do I kw. 2023 r. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktowymi w Polsce były procesory, dyski SSD i monitory.

Struktura przychodów – Top 10 krajów w I kwartale 2024 r. oraz I kwartale 2023 r.

(w tys. USD)

 

 

I kw. 2024 r.

I kw. 2023 r.

Kraj

Sprzedaż

Kraj

Sprzedaż

1.

Kazachstan

164.423

Kazachstan

175.359

2.

Zjednoczone Emiraty Arabskie

86.388

Ukraina

102.084

3.

Ukraina

80.638

Zjednoczone Emiraty Arabskie

67.476

4.

Słowacja

48.408

Słowacja

52.520

5.

Azerbejdżan

32.321

Azerbejdżan

35.539

6.

Polska

28.525

Niemcy

35.039

7.

Czechy

27.851

Gruzja

30.568

8.

Niemcy

27.717

Polska

25.897

9.

Gruzja

23.674

Czechy

19.969

10.

Holandia

22.320

Armenia

18.569

 

OGÓŁEM

713.213

OGÓŁEM

721.992

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus