Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List zarządu Maxcom do akcjonariuszy i wyniki spółki za 2023 r.

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 139 414 142 064 -2%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 5 164 -2 428  
Zysk przed opodatkowaniem 1 283 -4 829  
Zysk (strata) netto przypisany akcjonariuszom Jednostki Dominującej 615 -4 144  
Średnioważona liczba akcji na koniec okresu (w tys. szt.) 2 700 2 700  
Zysk (strata) akcjonariuszy Jedn.Dominującej na jedną średnioważoną akcję zwykłą 0,23 -1,53  
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 4 940 8 079 -39%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -223 -3 672  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -7 249 -2 123  
Przepływy pieniężne netto, razem -2 531 2 284  
       
Aktywa trwałe 10 382 11 493 -10%
Aktywa obrotowe 73 592 81 203 -9%
Zobowiązania długoterminowe 588 912 -36%
Zobowiązania krótkoterminowe 25 290 34 120 -26%
Kapitał własny ogółem 58 096 57 664 1%
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 58 891 58 358 1%
Kapitał zakładowy 135 135  

 

Szanowni Państwo,

W roku 2023 pomimo niestabilnej sytuacji geopolitycznej w Europie oraz presji inflacyjno – kosztowej w Polsce spółka Maxcom SA odnotowała dobre wyniki.

Sprzedaż w roku 2023 zwiększyła się o prawie 5% w porównaniu do roku 2022. Wypracowaliśmy najwyższe w historii spółki przychody ze sprzedaży o wartości 134 357 000 PLN.

Grupa Maxcom wypracowała w roku 2023 skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej w wysokości 5 164 tys. złotych oraz zysk netto w wysokości 422 tys. złotych.

Osiągniecie tych dobrych wyników było możliwe dzięki m.in. kontynuacji rozszerzania asortymentu produktów wpisujących się w obowiązujące trendy, rozwoju sprzedaży internetowej, a także znaczącemu wzrostowi sprzedaży eksportowej. Wprowadzaliśmy do sprzedaży produkty dominującej marki własnej Maxcom® , a także marek światowych, które współpracują z MXC (MAXCOM) w zakresie dystrybucji.

Mimo znaczącego wzrostu kosztów funkcjonowania Maxcom SA związanego z kosztami mediów, usług obcych, presji płacowej oraz znacznych kosztów finansowych, zwiększenia rezerw i odpisów wypracowaliśmy zysk z działalności operacyjnej w wysokości 2 914 000 PLN.

W Maxcom SA w roku 2023 ponieśliśmy ogromne koszty finansowe w szczególności likwidacji spółki powiązanej w wysokości 3 912 000 PLN, co w konsekwencji wpłynęło na ujemny wynik finansowy brutto spółki na poziomie -615 000 PLN.

W niniejszym raporcie prezentujemy Państwu wyniki finansowe Grupy Maxcom oraz podsumowujemy najważniejsze wydarzenia w Spółce.

W minionym roku skupiliśmy się głównie na poszukiwaniu nowych kontaktów biznesowych, rozwoju nowych produktów oraz utrzymywaniu pozycji w strategicznych dla nas niszach rynkowych.

W nowy 2024 rok weszliśmy mocniejsi, z dobrym trendem sprzedaży, sprawniejsi oraz z lepiej przygotowanym, zmodyfikowanym miksem produktowym.

Główne działania handlowo – marketingowe w roku 2023 przedstawiały się następująco:

  1. Rozwój sprzedaży produktów wearable bardzo dobrze przyjmowanych przez klientów.
  2. Rozwój sprzedaży internetowej kanałem własnym oraz kanałami kluczowych klientów.
  3. Rozszerzenie portfolio produktowego telefonów 4G, laptopów i słuchawek.
  4. Rozwój sprzedaży hurtowej komponentów do instalacji fotowoltaicznych stanowiący odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w zakresie odnawialnych źródeł energii. Asortyment hurtowni tworzą moduły fotowoltaiczne, inwertery, konstrukcje montażowe, pozostałe komponenty, banki energii do instalacji fotowoltaicznych, stacje ładowania pojazdów i inne produkty związane z branżą.

Spółka Maxcom kontynuuje sprzedaż na Ukrainę stosując system przedpłat.

Maxcom nie sprzedaje produktów do Rosji i na Białoruś.

Maxcom stale rozwija swoje portfolio produktowe, aby stawało się coraz bardziej konkurencyjne i atrakcyjniejsze dla klientów. Nasze produkty odpowiadają potrzebom konsumentów w różnych grupach wiekowych, o różnych zainteresowaniach, umożliwiają seniorom odnalezienie się w świecie nowych technologii.

Jednocześnie nasze propozycje wpisują się w trendy elektromobilności i energii odnawialnej, kanony mody, przyszłościowy kierunek inteligentnego domu.

W 2023 r. nowe produkty pojawiły się w większości linii produktowych Maxcom. Maxcom® to główna marka, którą sygnowane są zarówno telefony komórkowe, jak i pozostała elektronika użytkowa. Marka ta kierowana jest do szerokiego grona użytkowników.

W 2023 roku ofertę telefonów komórkowych wzbogaciły kolejne modele 4G oparte o transmisję danych VoLTE. W ofercie dla seniorów nie zabrakło telefonów z przyciskami SOS oraz wsparciem dla aparatów słuchowych. W dalszym ciągu kontynuujemy sprzedaż telefonów wzmocnionych.

W 2023 dynamicznie rozwija się linia Maxcom Fit, która obejmuje zegarki multimedialne (smartwatche) i opaski fitness (smartbandy). Zegarki i opaski dzięki aplikacjom poszerzają funkcjonalność smartfonów. Działają jako rejestratory aktywności fizycznej oraz pomagają monitorować ogólny stan zdrowia m.in. poprzez pomiar tętna czy saturacji krwi. Są to produkty skierowane zarówno do aktywnych fizycznie, jak i do osób starszych, które powinny monitorować stan swojego zdrowia. Smartwatche Maxcom wyróżniają się ponadczasowym designem w połączeniu z zaawansowaniem technologicznym i atrakcyjnym stosunkiem jakości do ceny.

W 2023 roku kolekcja smartwatchów urosła o ponad 6 modeli. Planujemy dalszy rozwój tej linii w roku 2024. W 2023 roku Spółka Maxcom kontynuowała z sukcesem współpracę z marką Lenovo. Od 2019 roku Maxcom jest wyłącznym dystrybutorem robotów sprzątających oraz innej elektroniki IoT (powerbanki, smartwatche, słuchawki) marki Lenovo w Polce i Europie. Dzięki temu portfolio Maxcom poszerzyło się o urządzenia Smart Home znaczącej na rynku światowym marki. Rozwijamy także urządzenia Smart Home marki Maxcom® w ramach linii Home.

Laptopy marki Maxcom® wprowadzone w roku 2022 zostały dobrze rozwinięte w roku 2023, znajdując uznanie operatorów telekomunikacyjnych oraz sieci sklepów specjalistycznych.

Udało nam się wielokrotnie zwiększyć wolumen słuchawek TWS amerykańskiej marki JLab, której Maxcom jest wyłącznym dystrybutorem na Polskę od roku 2022. Jest to obecnie marka numer 2 w USA oraz UK cechująca się dużym potencjałem sprzedaży oraz uznaniem wśród użytkowników zarówno dzieci jak i osób w średnim wieku, a także pracowników biurowych.

W ramach kontynuacji współpracy w marką Motorola, Maxcom dystrybuował w Polsce linie profesjonalnych krótkofalówek i radiotelefonów. Sprzęty przeznaczone są do codziennej pracy w trudnych warunkach, jak i dla miłośników ekstremalnych wycieczek.

W roku 2023 mimo trudnej sytuacji na tym rynku spowodowanej zmianami w dotacjach do fotowoltaiki spółka rozwijała także obszar związany z hurtową sprzedażą komponentów fotowoltaicznych. W portfolio utrzymujemy innowacyjne rozwiązanie do montażu paneli fotowoltaicznych – system GRAM-BOX. Niezwykłą zaletą systemu jest to, że montaż może być wykonany przez jednego montera a czas montażu ulega skróceniu nawet o 60%. W 2023 roku Maxcom ponownie znalazł się w międzynarodowym gronie doskonale zarządzanych firm otrzymując prestiżową nagrodę Best Managed Companies.

Marka Maxcom® utrzymuje pozycję dominującego dostawcy urządzeń dla krajowych operatorów komórkowych w kategoriach telefonów klasycznych oraz wzmocnionych. Dodatkowo systematycznie rośnie sprzedaż tego typu produktów na rynkach zagranicznych – marka obecna jest już w przeszło 20 krajach, głównie europejskich. W 2023 roku obecność na rynkach międzynarodowych pozostawała jednym z podstawowych założeń rozwoju Maxcom. Dobrą praktyką spółki w tym zakresie były stoiska na wydarzeniach branżowych. Na przełomie lutego i marca 2023 roku spółka prezentowała flagowe produkty oraz nowości produktowe na Targach Mobile World Congress Barcelona 2023. Początkiem września 2023 dołączyliśmy do grona wystawców największych targów elektroniki użytkowej IFA w Berlinie. W maju 2023 roku Maxcom ponownie zaprezentował na swoim stoisku produkty fotowoltaiczne oraz wymieniał doświadczenia i omawiał trendy podczas targów branży solarnej w Monachium.

Od ponad 23 lat umacniamy swoją pozycję na rynku i tworzymy solidne podstawy do dalszego rozwoju naszej działalności, w tym nowych jej obszarów zgodnie z trendami rynkowymi. Rok 2023 był dla spółki Maxcom owocnym czasem pełnym wyzwań, pozytywnych zmian i zrealizowanych celów.

Dziękujemy klientom, którzy nam zaufali i korzystają z naszych produktów oraz usług, dzięki czemu możliwy jest dalszy dynamiczny rozwój Spółki oraz kreowanie jej wizerunku jako Spółki konkurencyjnej o ugruntowanej pozycji na rynku. Spółka znajduje się w dobrej kondycji finansowej, która pozwala na płynne prowadzenie działalności w roku 2024, a także w latach następnych.

Dziękujemy Akcjonariuszom Maxcom SA za okazane zaufanie i wsparcie w roku 2023.

Tychy, dnia 30 kwietnia 2023 r.

Arkadiusz Wilusz Prezes Zarządu

Andrzej Wilusz Wiceprezes Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus