WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 2023 | 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 1 916 436 | 1 613 780 | 19% |
Zysk operacyjny | 171 149 | 127 212 | 35% |
Zysk przed opodatkowaniem | 141 399 | 104 967 | 35% |
Skonsolidowany zysk netto | 138 206 | 97 690 | 41% |
Zysk netto przypisany właścicielom | 138 206 | 97 690 | 41% |
Średnia ważona liczba akcji (podstawowa i rozwodniona) | 11 347 | 11 347 | |
Zysk na jedną akcję (podstawowy i rozwodniony) | 12,18 | 8,61 | 41% |
Całkowite dochody ogółem | 130 160 | 98 816 | 32% |
Całkowite dochody ogółem przypisane właścicielom | 130 160 | 98 816 | 32% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 234 264 | 147 857 | 58% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -179 850 | -184 396 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -49 416 | 38 697 | |
Razem zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych, netto | 4 998 | 2 158 | 132% |
Aktywa trwałe razem | 1 167 475 | 917 804 | 27% |
Aktywa obrotowe razem | 360 319 | 417 371 | -14% |
Suma aktywów | 1 527 794 | 1 335 175 | 14% |
Zobowiązania krótkoterminowe razem | 492 306 | 506 973 | -3% |
Zobowiązania długoterminowe razem | 475 497 | 368 503 | 29% |
Kapitał własny razem | 565 322 | 459 699 | 23% |
Kapitał własny przypisany właścicielom | 562 404 | 459 698 | 22% |
Wyemitowany kapitał akcyjny | 11 347 | 11 347 |
Szanowni Akcjonariusze !
Z dumą przekazuję Państwu raport roczny Spółki oraz Grupy Kapitałowej Tarczyński S.A., stanowiący podsumowanie naszych osiągnięć w zakończonym roku obrotowym 2023.
Branża, w której działamy, cechuje się wysoką zmiennością cen surowca i równie wysokim poziomem wrażliwości na koszty energii. Miniony rok stanowił dla nas wielkie wyzwanie, podobnie jak i dla całej naszej konkurencji. Jednak mimo bezprecedensowego wzrostu cen mięsa w pierwszej połowie roku i dużej zmienności na rynkach energetycznych Grupa Tarczyński zanotowała wzrost efektywności operacyjnej i spektakularny wzrost zysku netto. Było to efektem konsekwentnego budowania pozycji konkurencyjnej Grupy i dalszego umocnienia na rynku mięsnych przekąsek premium, na którym jesteśmy w kraju absolutnym liderem. Wieloletnie inwestycje w ulepszanie oferty produktowej, rozbudowę parku maszynowego i automatyzację procesów wspierają od lat nasz potencjał rynkowy, a wyniki roku 2023 dobitnie pokazały zasadność podejmowanych w przeszłości decyzji.
Pozycja lidera na rosnącym rynku mięsnych przekąsek premium to powód do dumy, ale i konieczność ciągłego doskonalenia. Jakość produktów sygnowanych brandem „Tarczyński” była, jest i pozostanie moim priorytetem. Równocześnie, od wielu lat równie wielką uwagę przykładam jako Prezes Zarządu do analizy rynku, trendów konsumenckich i demograficznych oraz zmieniających się gustów. Efektem tego są nowości w ofercie produktowej i w komunikacji marketingowej z naszymi Klientami.
Udało nam się zwiększyć przychody ze sprzedaży w kraju, co jest na pewno nie lada osiągnięciem mając na uwadze fakt, że nasze udziały w polskim rynku kabanosa, flagowego produktu kojarzonego z marką Tarczyński, przekraczają już 70%. Swoją cegiełkę dołożył też eksport, którego udział w sprzedaży Grupy przekroczył już 27% i dalej rośnie dzięki współpracy z nowymi i dotychczasowymi partnerami handlowymi.
Analizując wypracowane wyniki finansowe zwraca uwagę rekordowy w historii zysk netto w Grupie TAR (TARCZYNSKI) w wysokości 132,9 mln PLN, co oznacza wzrost o 36% w stosunku do roku 2022. Wynik taki udało się uzyskać przy wzroście przychodów o 18,4% do poziomu 1.911 mln PLN, co świadczy o istotnej poprawie efektywności naszego biznesu. Wskaźniki rentowności na poziomie EBITDA 11,5% i zysku netto prawie 7% to wartości zdecydowanie odbiegające na plus od standardów w naszej branży.
Równocześnie realizujemy niezwykle ambitny plan inwestycyjny, mający na celu znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych i zbudowanie bazy dla dalszego trwałego wzrostu. Nasze nakłady na rozbudowę infrastruktury po raz drugi z rzędu przekroczyły 200mln PLN i jesteśmy spokojni o zapas mocy umożliwiający nam skupienie się w pełni na dalszym rozwoju produktów i kanałów dystrybucji.
Obecnie Zarząd Spółki pod moim kierownictwem poświęca dużo czasu na budowę strategii na kolejne lata. Naszą ambicją jest zostanie już nie tylko krajowym, ale i regionalnym liderem w zakresie mięsnych przekąsek premium. Naszą wnikliwą uwagę poświęcamy nie tylko produktowi, ale i strategii marketingowej, kanałom dystrybucji, słowem – wszystkiemu co składa się na sukces naszej organizacji. Więcej szczegółów na temat naszych planów rozwojowych przedstawimy Państwu w najbliższym czasie.
Z tego miejsca pragnę serdecznie podziękować wszystkim naszym Inwestorom, Pracownikom, Kontrahentom oraz oczywiście Klientom za okazywane nam zaufanie i wkład w nasze wspólne sukcesy. Ze swojej strony gwarantuję Państwu, że najlepsze dopiero przed nami i grupa Tarczyński nie ma zamiaru spoczywać na laurach.
Z poważaniem,
Jacek Tarczyński
Prezes Zarządu Grupy Tarczyński