Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki Inter Cars za 2023 r. oraz list prezesa do raportu

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 18 030 309 15 285 101 18%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 1 035 089 1 042 232 -1%
Zysk (strata) brutto 869 182 925 800 -6%
Zysk (strata) netto przypadający na jednostkę dominującą 700 297 745 698 -6%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 486 668 -98 362  
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -351 926 -165 657  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -124 028 380 544  
Przepływy pieniężne netto, razem 10 714 116 525 -91%
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą 49,00 53,00 -8%
       
Aktywa, razem 9 271 136 8 005 541 16%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 4 833 668 4 189 816 15%
Zobowiązania długoterminowe 1 689 765 1 396 828 21%
Zobowiązania krótkoterminowe 3 143 903 2 792 988 13%
Kapitał własny przypadający na akcjonariuszy podmiotu dominującego 4 437 468 3 815 725 16%
Kapitał zakładowy 28 336 28 336  
Liczba akcji (w szt.) 14 168 100 14 168 100  
Wartość księgowa na jedną akcję 313,2 269,32 16%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 0,71 1,42 -50%

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla Inter Cars na kolejne lata  <<<

 

Szanowni Państwo,

Grupa Inter Cars w 2023 roku zanotowała rekordowe przychody ze sprzedaży, które wyniosły ponad 18 mld zł (prawie 4 mld euro) oraz skonsolidowany zysk netto na poziomie 700 mln zł. rys. 

Rok 2023 był rokiem pełnym wyzwań. Tak jak w latach poprzednich koncentrowaliśmy się na dostępności, jak najwyższym serwisie dla klienta oraz rozbudowie naszej sieci logistycznej. Uruchomiliśmy nową część centrum logistycznego Zakroczym (całość ma już ponad 100k m2), rozpoczęliśmy instalację nowego systemu automatyki, przeprowadziliśmy do większych obiektów liczne filie. Rynek w 2023 roku był bardzo konkurencyjny. W efekcie zaobserwowaliśmy spadek marży oraz wzrost kosztów, co zaskutkowało niższą rentownością niż w rekordowym roku 2022. Nie wprowadzamy drastycznych programów cięcia kosztów, a koncentrujemy się na maksymalizacji sprzedaży i jeszcze lepszym dopasowaniu oferty oraz serwisu dla klienta. Rok 2024 dedykujemy jeszcze lepszemu reagowaniu na potrzeby naszych głównych klientów – warsztatów samochodowych.

Koszty działalności są wnikliwie analizowane, ale decydujemy się na optymalizację lub ograniczenie kosztów tylko tam, gdzie nie wpłynie to negatywnie na serwis dla klienta. W wielu obszarach decydujemy się na inwestycje, które poprawią naszą konkurencyjność w dłuższej perspektywie. Największymi projektami tego typu jest automatyzacja logistyki. Po uruchomieniu robotów w Europejskim Centrum Logistycznym w Zakroczymiu planujemy uruchomienie automatycznego magazynu w Rumuni (nowy obiekt), oraz budowę i przeprowadzkę do nowego, większego, zautomatyzowanego obiektu pod Poznaniem. Przygotowujemy się również do uruchomienia nowego systemu WMS (Warehouse Management System) w spółkach poza PL.

W roku 2024 dalej rozwijamy segmenty tak, aby w każdym kraju, w każdym segmencie, w którym operujemy osiągnąć pozycję nr. 1. Nie zapominamy również o ekspansji geograficznej. Na początku 2024 uruchomiliśmy spółkę w Niemczech, a w trakcie realizacji są wdrożenia w Belgii oraz Albanii. Planujemy ekspansję na kolejne rynki sąsiadujące z naszą siecią logistyczną. Dokładnie analizujemy obszar Macedonia – Kosowo – Montenegro, Skandynawię, ale przede wszystkim kraje Europy zachodniej.

Na koniec 2023 roku byliśmy obecni w 19 krajach w całej Europie, w których prowadziliśmy sprzedaż naziemną z wykorzystaniem filii. W każdym z krajów sprzedaż realizujemy przy współpracy z naszymi partnerami franczyzowymi. Z pewnością w najbliższych latach będziemy kontynuowali proces wymiany filiantów, którzy nie działają efektywnie i nie realizują naszej strategii. W skali globalnej nasze towary eksportujemy do ponad 30 krajów.

Jestem pewien, że najbliższe lata to doskonała szansa rynkowa dla CAR (INTERCARS). Mobilność jest podstawową potrzebą dzisiejszego społeczeństwa. W związku z niepewnością ekonomiczną oraz technologiczną wielu kierowców decyduje się na pozostanie na dłużej ze Swoim używanym pojazdem. Średni wiek pojazdów w Europie systematycznie rośnie. Rośnie również udział warsztatów niezależnych w stosunku do serwisów autoryzowanych. Naszą misją jest wspieranie całego rynku niezależnych warsztatów samochodowych. Dlatego dostarczamy nie tylko części zamienne, ale również wyposażenie warsztatowe, systemy diagnostyczne, dane niezbędne do diagnozy oraz naprawy pojazdu, wspólnie z dostawcami części premium organizujemy szkolenia.

Dzięki działalności platformy Motointegrator oraz obsłudze flot samochodowych dostarczamy do warsztatów również coraz więcej klientów. Platforma Motointegrator.com jest już dostępna dla kierowców w 13 krajach. Pod marką Q- Service Truck wspólnie z wybranymi partnerami budujemy mechanizmy dla obsługi flot pojazdów ciężarowych w całej Europie. Z mojej wiedzy takiej usługi nie świadczy dzisiaj jeszcze nikt w Europie.

W 2023 roku wydzieliliśmy również w naszych strukturach dział odpowiedzialny za obszar gospodarki obiegu zamkniętego (Circular economy), który koordynuje i rozwija zbiórkę z warsztatów odpadów, a następnie ich odpowiednią utylizację lub regenerację. Wiele produktów, które kiedyś były traktowane jako odpady/śmieci dzisiaj są surowcem nadającym się do ponownego przetworzenia lub regeneracji. Część prac realizujemy poprzez nasz zakład regeneracji – spółkę Lauber, a część poprzez współpracę z wyspecjalizowanymi partnerami. Ten obszar w najbliższych latach powinien rosnąć bardzo szybko.

Zmiany technologiczne i wyznaczony przez EU kierunek na elektro mobilność łapie lekką zadyszkę. Dynamika sprzedaży pojazdów zasilanych bateriami wyhamowała. Popieram ewolucję opartą na zasadach wolnego rynku i ludzką innowacyjność. Nie zgadzam się z rewolucją narzuconą przez regulatorów. Dzisiaj nie ma pewności czy zakaz pojazdów emitujących gazy cieplarniane wejdzie w życie w 2035 rok.

Niezależnie od dynamiki w jakiej będzie się zmieniał park samochodowy i jaki mix technologii służących do napędu pojazdów będzie w przyszłości wiemy, że naszym obowiązkiem będzie dostarczenie do niezależnych warsztatów wszystkich produktów a także narzędzi i wiedzy niezbędnych do naprawy i serwisu nowoczesnego pojazdu. Jako jeden z niewielu dużych dystrybutorów stosujemy strategię współpracy z producentami części premium. To ci producenci tworzą większość technologii i komponentów w nowoczesnych pojazdach. Dzięki ścisłej współpracy jesteśmy w stanie dostarczyć technologię naprawy i serwisu tych nowoczesnych komponentów dla niezależnych warsztatów samochodowych.

Jako jedna z pierwszych firm w branży przyjęliśmy strategię dekarbonizacji, a nasze cele zostały zaakceptowane przez organizację SBTI (Science Based Target Initiative). Również nasz raport ESG podlega szczegółowemu audytowi. Podjęliśmy to zobowiązanie.

Wyzwania na najbliższe lata to uważne słuchanie naszych interesariuszy: klientów, pracowników oraz partnerów biznesowych. Inwestujemy w nasze wewnętrzne zespoły i kompetencje naszych ludzi, aby móc zapewnić najlepszy możliwy serwis na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Chcemy być firmą innowacyjną, słuchającą i otwartą na nowe idee oraz wyzwania. Propagujemy kulturę otwartej dyskusji.

Wciąż rozwijamy działalność Fundacji Inter Cars, która w ubiegłym roku zrealizowała kolejną edycję programu stypendialno-naukowego Akcelerator, dzięki któremu uczniowie techników mogą rozwijać kompetencje przyszłości współpracując z mentorami z organizacji Fundatora. Fundacja coraz mocniej angażuje się w obszar Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, organizując ogólnopolski program grantowy dla organizacji pozarządowych - Drogowskaz, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Wolontariusze Fundacji działają na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego, poza tym wciąż kontynuowana jest pomoc dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie. Dziękuję wszystkim naszym klientom, pracownikom, partnerom i współpracownikom za Wasze uwagi oraz zaangażowanie.

Z wyrazami szacunku,

Maciej Oleksowicz

Prezes Zarządu Inter Cars SA

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus