Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Labo Print oraz wybrane wyniki za 2023 r.

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 149 897 153 462 -2%
Zysk (strata) na działalności operacyjnej 10 986 12 483 -12%
Zysk (strata) przed opodatkowaniem 14 658 13 929 5%
Zysk (strata) netto 12 054 11 335 6%
       
Suma bilansowa 124 565 112 436 11%
Aktywa trwałe 76 738 69 603 10%
Aktywa obrotowe 47 827 42 833 12%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 71 728 69 055 4%
Zobowiązania długoterminowe 35 989 35 895 0,3%
Zobowiązania krótkoterminowe 35 739 33 160 8%
Kapitał własny 49 756 40 089 24%
Kapitał podstawowy 3 812 3 812  
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 26 221 15 401 70%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -27 089 -12 461  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 2 544 5 409 -53%
Przepływy netto razem 1 676 6 289 -73%
       
Liczba akcji (szt.) 3 812 000 3 812 000  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą średnioważoną  3,16 2,97 6%
Wartość księgowa na jedną akcję 13,05 10,52 24%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 0,3 0,2 50%

 

Szanowni Państwo!

W imieniu Zarządu Labo Print S.A. mam przyjemność przedstawić Państwu raport roczny za rok 2023.

Po okresach zakłóceń łańcuchów dostaw w następstwie pandemii COVID-19 oraz wzrostów cen energii i ogólnej niepewności polityczno-gospodarczej związanej z agresją Rosji na Ukrainę, rok 2023 dawał szansę na powrót do rozwoju biznesu podobnego jak w roku 2019 i poprzednich. Dla Grupy Kapitałowej LAB (LABOPRINT) pierwszy kwartał 2023 roku wpisał się w pełni w oczekiwania, przynosząc wzrost przychodów w ujęciu rocznym oraz satysfakcjonującą rentowność działalności. Począwszy od drugiego kwartału 2023 rozpoczął się okres systematycznego umacniania się złotego do euro, przerwany jedynie na kilka tygodni na przełomie trzeciego i czwartego kwartału. W efekcie, wartość przychodów Grupy, z których w 2023 roku 60% została zrealizowana poza Polską, zaczęła się obniżać pomimo wzrostów wolumenowych sprzedaży, aby finalnie odnotować pierwszy od wielu lat spadek w ujęciu rocznym.

W 2023 roku Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży 137,3 mln zł wobec 140,6 mln zł w roku 2022, natomiast na poziomie skonsolidowanym było to odpowiednio 149,9 mln zł wobec 153,5 mln zł w roku 2022, co w obu przypadkach oznacza spadek o (-)2%. Prócz aprecjacji złotego wobec euro, za spadki przychodów odpowiedzialny był głównie segment opakowań, dotknięty silnym branżowym osłabieniem koniunktury. Należy przy tym wskazać na segment etykiet oraz działalność w zakresie produkcji i sprzedaży żagli i przesłon ogrodowych, w których to obszarach Grupa odniosła wzrost sprzedaży i wyników.

Obniżenie przychodów w roku 2023 przełożyło się na obniżenie rentowności na poziomie skonsolidowanych wyników ze sprzedaży brutto o (-)3% i operacyjnego o (-)12%. Równowagą dla obniżających się przychodów były wyniki rozliczeń transakcji forward, zawartych przez Spółkę w latach wcześniejszych. Dzięki nim oraz kontrybucji spółek zależnych, skonsolidowany wynik brutto wzrósł w roku 2023 do 14.658 tys. zł z 13.929 tys. zł w roku 2022, tj. o 5%. Pomimo, że wyniki roku 2023 roku nie były w pełni zgodne z naszymi założeniami, chciałbym bardzo podziękować wszystkim pracownikom, którzy nie zważając na różnego rodzaju trudności i przeciwności przez cały rok wytrwale budowali pozycję Grupy na rynku.

Po wnikliwych analizach rynku i pojawiających się nowych możliwościach technologicznych, dążąc do dalszej dywersyfikacji przychodów ze sprzedaży, w czwartym kwartale 2023 roku podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac mających na celu rozpoczęcie produkcji opakowań elastycznych z laminatów monomateriałowych (pre-made pouches) – produktu komplementarnego do etykiet. Kiedy kieruję do Państwa ten list, w naszym zakładzie stoi już większość urządzeń, które pomyślnie przeszły pierwsze testy produkcyjne. Rozpoczęcie sprzedaży komercyjnej planujemy na połowę 2024 roku, a osiągnięcie miesięcznej dodatniej rentowności na przełomie lat 2024 i 2025.

W czwartym kwartale 2023 roku podjęliśmy również decyzję o zmianie formuły prowadzenia segmentu opakowania. Ostateczną decyzję chcemy podjąć jeszcze w pierwszej połowie 2024 roku, rozważając obecnie pozyskanie partnera strategicznego dla segmentu albo zbycie aktywów.

Rok 2023 był również rokiem, w którym rozpoczęliśmy przygotowania do szeregu zmian systemowych i organizacyjnych wewnątrz Spółki, które chcemy finalizować w roku 2024. Dotyczy to m. in. prac nad nowym systemem do zarządzania produkcją i sprzedażą oraz zmianami w polityce i organizacji sprzedaży, głównie w zakresie druku cyfrowego. Mamy nadzieję, że pierwsze wyniki tych działań będą widoczne w drugiej połowie 2024 roku.

Pomimo dobrego wyniku netto osiągniętego w roku 2023, do dnia publikacji niniejszego raportu nie podjęliśmy – jako Zarząd – decyzji odnośnie rekomendacji podziału zysku i wypłaty dywidendy za rok 2023. Wpływ miały na to głównie nienajlepsze wyniki sprzedażowe w pierwszym kwartale 2024 roku, będące w dużej mierze efektem dalszego umacniania się złotego do euro.

Szanowni Państwo!

Pisząc do Was w ostatnich trzech latach za każdym razem liczyłem, że mimo trudności występujących w podsumowywanych latach kolejny rok będzie lepszy dla gospodarki i dla Grupy. Niestety, patrząc na rosnące ryzyka geopolityczne, przekładające się na ryzyka gospodarcze, nie mogę być spokojny o rok 2024.

Do największych wyzwań zaliczam umiejętność poradzenia sobie w środowisku trwałego umacniania się złotego wobec euro, co będzie wymagało wielu rozmów na temat cenników z klientami z Europy Zachodniej. Mogą się one okazać trudne ze względu na nadal słabą koniunkturę w Niemczech oraz wybranych innych krajach. W 2024 roku chcielibyśmy z sukcesem dla Spółki zakończyć proces zmian w segmencie opakowań oraz móc pochwalić się w grudniu 2024 dodatnią miesięczną rentownością nowego obszaru produktowego – opakowań elastycznych.

Wysokie nakłady na inwestycje zrealizowane w roku 2023 i początku 2024 powodują, że w tym roku planujemy pojedyncze inwestycje uzupełniające park maszynowy, nieprzekraczające 1 mln euro.

Serdecznie Państwa pozdrawiam!

Krzysztof Fryc

Prezes Zarządu

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus