WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 2023 | 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 3 225 223 | 3 433 366 | -6% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 129 914 | 130 920 | -1% |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | 117 154 | 126 746 | -8% |
Zysk (strata) netto | 103 963 | 114 430 | -9% |
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego | 105 865 | 114 280 | -7% |
Zysk na akcję | 1,75 | 1,89 | -7% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 271 950 | 41 459 | 556% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -171 642 | -131 603 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -138 942 | 82 695 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | -38 634 | -7 449 | |
Aktywa | 2 002 354 | 2 104 817 | -5% |
Zobowiązania długoterminowe | 268 580 | 345 872 | -22% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 1 106 469 | 1 194 010 | -7% |
Kapitał własny | 627 305 | 564 935 | 11% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 619 472 | 554 278 | 12% |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla Grupy Wielton na kolejne lata <<<
Szanowni Akcjonariusze,
Miniony rok upłynął pod znakiem niepewności geopolitycznej, a także licznych wyzwań z jakimi mierzyła się cała branża transportowa. Rosnąca inflacja oraz koszty prowadzenia działalności, jak i wysokie stopy procentowe wpłynęły na odkładanie decyzji zakupowych nowych naczep i przyczep, a w konsekwencji spadek popytu. Szczególnie było to odczuwalne we Francji, Włoszech i Niemczech w sektorach naczep uniwersalnych oraz wywrotek.
Ten trudny okres wykorzystaliśmy w Grupie WLT (WIELTON) na rozwój naszego portfolio produktowego, intensyfikację działań sprzedażowych, wypracowanie strategii na lata 2023-2027 oraz działania, które pozwolą na dalszą dywersyfikację geograficzną. Pozwoliło to na osiągnięcie przez Grupę Wielton satysfakcjonujących wyników. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w roku 2023 roku Grupa utrzymała bezpieczny poziom wskaźnika długu netto do EBITDA wynoszący 2,09, a także wypracowała 206,6 mln zł EBITDA (wzrost o prawie 2 proc. rdr.), przy marży EBITDA na poziomie 6,4%. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 3 225,2 mln zł (spadek o 6,1 proc. rdr.) przy sprzedaży wolumenowej 20 954 sztuk pojazdów (spadek o 9,6 proc. rdr.).
Mimo niekorzystnych warunków mikro- i makroekonomicznych związanych ze spowolnieniem sektora transportowego, Grupa Wielton zachowała w 2023 r. czołowe pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. Skuteczna realizacja działań naprawczych w spółce Fruehauf pozwoliła na utrzymanie pozycji lidera rynku francuskiego z udziałami na poziomie 19,3 proc. Sprzedając 4 378 sztuk pojazdów (spadek o 7,6 proc. rdr.) spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży na podobnym rok do roku poziomie – 707,8 mln zł. Na rynku polskim, trzecią pozycję z łącznymi udziałami na poziomie 15,7 proc. wypracowały marki Wielton oraz Langendorf. Spółka Wielton w Polsce znalazła nabywców na 4 952 sztuk pojazdów wobec 5 474 szt. rok wcześniej, stając się jednocześnie liderem w segmencie wywrotek oraz osiągając 644,2 mln zł przychodu (spadek o 6,7 proc, rdr.). Rejestracje pojazdów spółki Langendorf w Polsce wyniosły 54 sztuki. Pozycję wicelidera rynku brytyjskiego utrzymała spółka Lawrence David z udziałami na poziomie 12,4 proc. W 2023 jej przychody zmniejszyły się rdr. o ponad 15 proc. do poziomu 547,5 mln zł, natomiast sprzedaż wyniosła 3 585 produktów wobec 4 881 przed rokiem.
Szóstą pozycją na rynku niemieckim z udziałami na poziomie 2,3 proc. zakończyły rok 2023 spółki Langendorf i Wielton GmbH. Sprzedając łącznie o 17 proc. mniej pojazdów - 1 602 sztuki, uzyskały 360,3 mln zł przychodu w porównaniu do 449,1 mln zł w 2022 roku. Aktywne działania sprzedażowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz utworzenie spółki Wielton Słowacja zaowocowały pond 4 proc. wzrostem sprzedaży pojazdów marki Wielton do poziomu 1 358 sztuk oraz utrzymaniem piątej pozycji na rynku. W 2023 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży produktów w krajach CEE wzrosły z 179,4 mln zł w 2022 roku do 190,3 mln zł. Efektywne wykorzystanie synergii grupowych i sprzedaż pojazdów marek Viberti oraz Fruehauf na rynku włoskim zaowocowały umocnieniem Grupy Wielton na 5 pozycji i wzrostem udziałów na tym rynku z 6,6 proc. do 7,7 proc. Spółka Viberti w minionym roku utrzymała podobny poziom sprzedaży pojazdów (spadek o około 2 proc. do poziomu 983 sztuk), odnotowując niemal 10 proc. wzrost przychodów. Sprzedając 417 pojazdów w 2023 roku wobec 519 sztuk rok wcześniej, przychody hiszpańskiej spółki Guillen wyniosły 61,1 mln zł. malejąc rdr. o ponad 10 proc. Spółka zakończyła miniony rok z udziałami na poziomie 2,2 proc oraz siódmą pozycją na rynku.
Mając na uwadze aktualną sytuację branży i liczne wyzwania z którymi wciąż przyjdzie nam mierzyć się w następnych miesiącach, priorytetem jest dla nas utrzymanie stabilnej kondycji finansowej Grupy.
W oczekiwaniu na unormowanie się sytuacji geopolitycznej oraz stabilizację rynkową pracować będziemy nad poszerzeniem portfolio produktowego, dalszą automatyzacją procesów produkcyjnych, cyfryzacją i implementacją nowych technologii, które umożliwią nam jeszcze większe dostosowywanie się do aktualnych trendów i wymagań przewoźników oraz poprawią elastyczność produkcji w Grupie.
W nowej strategii Grupy Wielton na lata 2023-2027, która opublikowana została w czwartym kwartale minionego roku, przedstawione zostały cele biznesowe, plany oraz perspektywy rozwoju Grupy Wielton w oparciu o trzy megatrendy światowej gospodarki: personalizację, digitalizację i zrównoważony rozwój. Wierzę, że nasze wieloletnie doświadczenie, szerokie portfolio produktowe, aktywne dostosowywanie się do wyzwań rynkowych oraz wymagań klientów, dyscyplina kosztowa, a także konsekwencja w realizacji zamierzonych działań, pozwolą nam na osiągnięcie zamierzonych celów.
Zapraszam do lektury raportu.
Z wyrazami szacunku
Paweł Szataniak
Prezes Zarządu