WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 2023 | 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży | 64 282 | 48 391 | 33% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 22 733 | 14 618 | 56% |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | 30 977 | 13 118 | 136% |
Zysk (strata) netto | 24 726 | 10 898 | 127% |
Zysk przypadający na Akcjonariuszy podmiotu dominującego | 21 346 | 8 525 | 150% |
Średnioważona liczba akcji | 4 165 685 | 4 165 685 | |
Zysk (Strata) na jedną akcję przypadająca Akcjonariuszom Digital Network S.A. | 5,12 | 2,05 | 150% |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej | 31 419 | 19 667 | 60% |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej | -4 402 | -3 923 | |
Przepływy pieniężne z działalności finansowej | -14 870 | -11 144 | |
Przepływy pieniężne netto razem | 12 146 | 4 601 | 164% |
Aktywa trwałe | 47 704 | 43 192 | 10% |
Aktywa obrotowe | 53 761 | 35 062 | 53% |
Aktywa razem | 101 466 | 78 253 | 30% |
Zobowiązania razem | 41 121 | 36 021 | 14% |
Zobowiązania długoterminowe | 17 753 | 15 472 | 15% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 23 368 | 20 549 | 14% |
Kapitały własne | 60 344 | 42 233 | 43% |
Kapitał akcyjny | 4 239 | 4 239 | |
Wartość księgowa na akcję | 14,49 | 10,14 | 43% |
Szanowni Państwo,
Za nami najlepszy rok w dotychczasowej historii Grupy Kapitałowej DIG (DIGITANET). Dlatego z pełną satysfakcją zachęcam Państwa do zapoznania się z rocznym sprawozdaniem finansowym za 2023 rok, sprawozdaniem zarządu z działalności oraz sprawozdaniem z badania rocznego sprawozdania finansowego przeprowadzonego przez niezależnego biegłego rewidenta.
W okresie sprawozdawczym wypracowaliśmy przychody w wysokości 64,3 mln zł, z czego 98% stanowiła sprzedaż czasu reklamowego na cyfrowych nośnikach zewnętrznych. Był to kolejny rok, w którym umocniliśmy się na pozycji lidera polskiego rynku Digital Out Of Home, notując imponującą dynamikę sprzedaży na poziomie 33% w porównaniu do 2022 roku. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł w raportowanym okresie 22,7 mln zł (wzrost rok do roku o 56%), EBITDA wzrosła do 33,2 mln zł (wzrost rok do roku o 40%) natomiast zysk netto osiągnął 24,7 mln i był wyższy niż rok wcześniej o 127%. Poprawie uległy jednocześnie wszystkie wskaźniki rentowności. Rentowność operacyjna wzrosła w 2023 roku do 35% (tj. o 5 p. p.), rentowność EBITDA do 52%, a rentowność netto do 38% (tj. o 15 p. p.). Na dzień 31 grudnia 2023 roku, poziom środków pieniężnych i ich ekwiwalentów w Spółce wyniósł 25,4 mln zł, ulegając podwojeniu w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Rok 2023 był udany dla całego rynku reklamy zewnętrznej w Polsce, a jego najdynamiczniej rozwijającym się segmentem po raz kolejny okazała się cyfrowa reklama zewnętrzna (DOOH). Był to efekt zarówno postępującej digitalizacji jak i przewag konkurencyjnych jakie cyfrowe ekrany LED posiadają nad papierowymi bilbordami. Mimo, iż polski rynek reklamowy znajduje się na stosunkowo wczesnym etapie transformacji cyfrowej, szybko nadrabia straty i konsekwentnie podąża za światowymi trendami w tym zakresie. Zdaniem renomowanych firm badawczych digitalizacja nośników reklamowych stała się zjawiskiem nieodwracalnym, który będzie kontynuowany przez kolejne lata. Według analizy Markets&Markets, globalna wartość segmentu Digital Out Of Home ma wzrosnąć w 2025 roku do ponad 15,9 mld USD przy średniej stopie wzrostu (CAGR) na poziomie 22,4%. Potwierdzają to obserwacje trendów rynkowych w najbardziej rozwiniętych krajach świata, w których udział segmentu DOOH rośnie nieprzerwanie od lat, stanowiąc od 40% do nawet 70% lokalnego rynku reklamy zewnętrznej.
Wysokie prawdopodobieństwo utrzymania dynamicznego tempa digitalizacji rynku reklamowego w Polsce potwierdzają prognozy analityków (Kantar Media 2023; IGRZ 2023; ZDM), które wskazują, iż udział cyfrowej reklamy zewnętrznej (DOOH) w całym rynku reklamy zewnętrznej w Polsce wzrośnie z obecnych 25% do nawet 41% w okresie kolejnych trzech lat tj. do 2026 roku. Jestem przekonana, że jako niekwestionowany lider segmentu Digital Out Of Home w Polsce, pozostaniemy w nadchodzących latach głównym beneficjentem prognozowanych wzrostów.
W 2023 roku osiągnęliśmy wszystkie zakładane cele umacniając się na pozycji lidera rynku w swoim segmencie i przygotowując fundamenty do wzrostów na kolejne lata obrotowe. Jeżeli chodzi o plany na rok bieżący - opierając się na wieloletniej znajomości rynku reklamy zewnętrznej oraz obserwując kondycję branży w pierwszych miesiącach 2024 roku – uważam, że będzie to dla nas kolejny, bardzo udany rok. Korzystne otoczenie rynkowe i dobra koniunktura całego rynku reklamowego w Polsce sprzyjać będzie w realizacji ambitnych planów sprzedażowych oraz osiąganiu zamierzonych celów strategicznych. Należy do nich m.in. dalsza rozbudowa ogólnopolskiej sieci ekranów cyfrowych, których obecnie posiadamy ponad 20 tysięcy. Planowany rozwój sieci służyć ma przede wszystkim zwiększaniu zasięgów reklamowych oraz dalszej dywersyfikacji nośników. Będzie ona realizowana zarówno dzięki rozbudowie sieci indor jak i akwizycjom nośników premium w centralnych punktach głównych aglomeracji miejskich, wyróżniających się wysokim natężeniem ruchu oraz położeniem w najbardziej ikonicznych lokalizacjach. Tempo rozwoju sieci planujemy na średniorocznym poziomie pomiędzy 10% a 15%.
Kolejnym celem strategicznym Spółki jest wzrost wykorzystania inventory, czyli czasu reklamowego dostępnego na należących do nas nośnikach cyfrowych. W ramach tej strategii planowany jest systematyczny wzrost sprzedaży czasu reklamowego, realizowany zarówno w działających lokalizacjach jak i w nowo instalowanych, w tempie wynoszącym co najmniej 10% rocznie. Szczególne znaczenie ma dla nas pozyskiwanie reklamodawców w drodze akwizycji bezpośredniej, zapewniającej wyższe marże.
Co ważne, 2024 rok powinien być dla nas okresem utrzymania obecnego poziomu marży i zysków. Jest to cel realny ponieważ nasz model biznesowy charakteryzuje się stosunkowo niskimi kosztami operacyjnymi działalności, które staramy się utrzymywać dzięki m.in. optymalizacji kosztów zarządzania siecią ekranów. Z kolei duże możliwości w zakresie zwiększania pojemności pętli emisyjnych (inventory), umożliwiają wzrost przychodów bez ponoszenia istotnych nakładów na inwestycje.
Nasze wyniki finansowe oraz osiągnięcia operacyjne dowodzą, że 2023 rok był dla nas bardzo udany. Dlatego z przyjemnością zachęcam Państwa do zapoznania się z jednostkowym oraz skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym Digital Network S.A., a także ze sprawozdaniem zarządu z działalności prowadzonej w roku ubiegłym. Znajdą tam Państwo szczegółową prezentację wyników finansowych wraz z rozbudowanym komentarzem dotyczącym sytuacji finansowej, czynników i zdarzeń mających wpływ na działalność Emitenta w okresie sprawozdawczym oraz informacją na temat potencjalnych ryzyk i zagrożeń dla dalszego rozwoju Spółki, a także omówienie planów dalszego rozwoju.
Korzystając z okazji, pragnę skierować szczególne słowa uznania i podziękowania do całego zespołu, którym kieruję, w szczególności do wszystkich pracowników, współpracowników i doradców, którzy przyczynili się do osiągnięć Grupy Kapitałowej Digital Network S.A. w 2023 roku. Dziękuję Wam za ogromny wkład jaki wnieśliście w wyniki finansowe oraz za Waszą konsekwencję w realizacji celów strategicznych, czego efektem było umocnienie naszej organizacji na pozycji lidera rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej w Polsce.
Z poważaniem,
Agnieszka Godlewska
Prezes Zarządu
Digital Network S.A.