Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki VRG za 2023 r. oraz List Prezesa Zarządu

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 1 301 690 1 273 952 2%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 112 087 140 607 -20%
EBITDA 239 361 250 348 -4%
Zysk (strata) brutto 129 352 117 638 10%
Zysk (strata) netto 101 729 92 958 9%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 210 460 174 960 20%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -36 291 -24 537  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -191 932 -169 096  
Przepływy pieniężne netto, razem -17 763 -18 673  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą 0,43 0,40 8%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą 0,43 0,39 10%
       
Aktywa, razem 1 529 791 1 511 656 1%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 532 189 568 891 -6%
Zobowiązania długoterminowe 184 512 223 280 -17%
Zobowiązania krótkoterminowe 326 382 329 004 -1%
Kapitał własny 997 602 942 765 6%
Kapitał zakładowy 49 122 49 122  
Liczba akcji (w szt.) 234 455 840 234 455 840  
Rozwodniona liczba akcji 235 630 831 235 630 831  
Wartość księgowa na jedną akcję 4,25 4,02 6%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję 4,23 4,00 6%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł/EUR) 0,20 0,17 18%

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla VRG na kolejne lata  <<<

 

Szanowni Państwo,

W obliczu zmieniającego się otoczenia biznesowego, chcielibyśmy podzielić się z Państwem naszą oceną aktualnej sytuacji Grupy VRG, stojących przed nią wyzwaniami i sposobami odpowiedzi na te wyzwania w najbliższych miesiącach 2024 roku.

Skonsolidowane przychody Grupy VRG ze sprzedaży za rok 2023 wyniosły 1,3 mld zł i były wyższe o 2% niż w najlepszym w historii Spółki roku 2022. Skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 112,1 miliona zł wobec 140,6 mln zł w roku 2022, natomiast skonsolidowany zysk netto wyniósł 101,7 mln zł, wobec 93,0 mln zł w roku 2022.

Skonsolidowany zysk netto Grupy VRG w roku 2023 był jeszcze silniej niż w 2022 roku wspierany przez spółkę W.KRUK S.A. Wyniki segmentu jubilerskiego są sukcesywnie poprawiane kwartał do kwartału, a zespół W.KRUK udowadnia, że potrafi skutecznie walczyć o konsumenta na trudnym i bardzo konkurencyjnym rynku. Na sukces marki składa się m.in. zdywersyfikowana i dobrze dobrana do potrzeb klientów oferta, skuteczny marketing, przemyślany rozwój sieci ukierunkowany na otwarcia w lokalizacjach z największym potencjałem. Jesteśmy coraz bardziej konkurencyjni w zakresie biżuterii mainstreamowej i upper mainstreamowej, przy jednoczesnym stałym dążeniu do osiągnięcia pozycji lidera w obszarze biżuterii i zegarków premium.

Z kolei wynik segmentu odzieżowego za wyjątkiem spółki Deni Cler S.A. jest daleki od satysfakcjonującego. Trzeba pamiętać, że w 2023 roku otoczenie rynkowe i niestabilność ekonomiczna wokół Grupy nie sprzyjały markom mainstream i upper mainstream, do których należą Vistula, Bytom i Wólczanka. Marki te w szczególności odczuły skutki wysokiej, dwucyfrowej inflacji, która podwyższyła koszty produkcji po stronie Spółki, zwłaszcza w części zlecanej w Polsce, a na rynku obniżyła apetyty zakupowe konsumentów. Spółce nie pomogła też szczególnie ciepła jesień. Pogoda istotnie ograniczyła popyt w kluczowym dla oferty jesienno-zimowej okresie sprzedażowym.

Spółka starała się odpowiadać na te wyzwania podejmując szereg inicjatyw strategicznych. W czerwcu 2023 roku Spółka ogłosiła i przyjęła Strategię Grupy Kapitałowej na lata 2023 – 2025. Założenia obejmowały m.in. rozwój nowoczesnych marek, odmłodzenie bazy klientów, rozwój w kierunku omnichannel i silniejsze zaangażowanie w działania z obszaru ESG.

Niestety, wprowadzane zmiany nie przełożyły się na poprawę wyników sprzedażowych. Z perspektywy czasu oceniamy, że również niektóre zmiany wprowadzone w kolekcjach odzieżowych naszych marek nie spotkały się z pozytywnym przyjęciem przez klientów. Obecnie intensywnie pracujemy nad poprawą produktu i jak najlepszym dopasowaniem kolejnych kolekcji do potrzeb rynku. W szczególności wprowadziliśmy już zmiany organizacyjne, a także wzmocniliśmy zespół marki Vistula, aby rozwijać ofertę produktową. Nasza strategia komunikacji nakierowana będzie na umocnienie rozpoznawalności marki Vistula na polskim rynku odzieżowym i przywrócenie jej wiodącej roli w portfolio marek odzieżowych Grupy VRG.

Przejawem dążenia Spółki do pozyskania nowych grup klientów były inicjatywy marketingowe, mające na celu repozycjonowanie marek. Przykładem jest pilotażowy koncept większego formatu sklepów Wólczanka, czyli oferta total look, który funkcjonował od roku 2021. Przez wzgląd na niesatysfakcjonujące wyniki sprzedażowe, zdecydowaliśmy zakończyć ten projekt i skupić się na sednie oferty marki Wólczanka – rozwoju szerokiej oferty koszulowej dla kobiet i mężczyzn.

W markach Bytom i Deni Cler, w 2023 roku Grupa rozwijała ofertę upper mainstream i premium. Planujemy kontynuować to również w 2024 roku, wprowadzając jakościowe produkty pochodzące z wysokogatunkowych materiałów oraz o ponadczasowym stylu.

W styczniu 2024 roku Zarząd Spółki ogłosił odwołanie Strategii Grupy Kapitałowej na lata 2023-2025. Decyzja została podjęta w oparciu o analizę możliwości realizacji przyjętych w Strategii założeń dotyczących m.in. dynamiki planowanego wzrostu przychodów Grupy, czego nie udało nam się osiągnąć na koniec 2023 roku.

Jesteśmy zdeterminowani, aby jak najszybciej znacząco poprawić wyniki w segmencie odzieżowym. Planujemy w dalszym ciągu wzmacniać obecność i rozpoznawalność marek w kanałach sprzedaży internetowej i stacjonarnej, w ramach rozwoju omnichannel.

Na koniec 2023 roku uruchomiliśmy projekt „one basket” łączący zapas produktów online i offline, dzięki czemu osiągnęliśmy większą dostępność produktów dla klienta internetowego, a dla Spółki poprawę rotacji zapasu. Oprócz tego, zmodernizowaliśmy wygląd oraz funkcjonalność stron internetowych wszystkich marek odzieżowych, aby zapewniały wygodną ścieżkę zakupową klientom. Planem na 2024 rok jest dalszy rozwój sprzedaży w e-commerce oraz rozwój nowoczesnych aplikacji mobilnych marek VRG.

Planujemy kontynuować intensywny rozwój marki jubilerskiej W.KRUK, która przez znaczną część 2023 roku osiągała dwucyfrowe dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży. Pod koniec roku marka otworzyła pierwsze 2 salony stacjonarne na Węgrzech – w Budapeszcie i Segedynie. W najbliższych miesiącach 2024 roku W.KRUK planuje rozwijać obecność i rozpoznawalność oferty jubilerskiej na rynku polskim i węgierskim.

W 2024 roku będziemy wzmacniać pozycję marek VRG na rynku odzieżowym i jubilerskim. Skupiamy się na jak najszybszej poprawie wyników finansowych w segmencie odzieżowym. Będziemy nadal rozwijać markę W.KRUK umacniając jej pozycję na rynku polskim oraz budując jej rozpoznawalność na innych rynkach europejskich.

Mateusz Kolański

Prezes Zarządu

Kraków, 11 kwietnia 2024 roku

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus