WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 2023 | 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | 9 440 262 | 9 123 177 | 3% |
Zysk z działalności operacyjnej | 183 870 | -51 297 | |
Zysk (strata) brutto | -138 247 | -398 918 | |
Zysk (strata) netto | -124 674 | -443 896 | |
Zysk (strata) netto z działalności kontynuowanej | -124 674 | -401 463 | |
Strata netto z działalności zaniechanej | 0 | -42 434 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 820 917 | 540 768 | 52% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -315 611 | -409 062 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -634 172 | -677 345 | |
Przepływy pieniężne netto, razem | -128 866 | -545 739 | |
Zysk (strata) na jedną akcję z działalności kontynuowanej | -1,88 | -7,32 | |
Zysk (strata) na jedną akcję z działalności zaniechanej | 0,00 | -0,77 | |
Aktywa, razem | 7 346 021 | 7 064 111 | 4% |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 6 392 535 | 6 481 369 | -1% |
Zobowiązania długoterminowe | 1 959 335 | 2 741 410 | -29% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 4 433 200 | 3 739 959 | 19% |
Zobowiązania bezpośrednio związane z aktywami zaklasyfikowanymi jako przeznaczone do sprzedaży | 0 | 0 | |
Kapitał własny | 953 531 | 582 741 | 64% |
Kapitał zakładowy | 6 886 | 5 486 | 26% |
Średnia ważona liczba akcji (w szt.) | 66 195 959 | 54 868 000 | 21% |
Wartość księgowa na jedną akcję | 14,40 | 10,62 | 36% |
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję | 0 | 0 |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla CCC na kolejne lata <<<
Drodzy Akcjonariusze,
Po pięcioletniej przerwie, jako Prezes Zarządu CCC S.A., mam ogromny zaszczyt przekazać na Państwa ręce sprawozdanie z działalności Grupy CCC w 2023 roku, w którym podsumowujemy najważniejsze zadania realizowane przez nas w tym okresie.
Ubiegły rok był dla Spółki ważnym czasem, w którym pokazaliśmy, że nawet w wymagającym otoczeniu potrafimy rozwijać firmę, poprawiać jej rentowność i budować wartość dla akcjonariuszy.
Rok 2023 rozpoczynaliśmy w realiach niekorzystnej dla branży konsumenckiej sytuacji makroekonomicznej, będącej następstwem wybuchu wojny w Ukrainie. Wysoka inflacja oraz podwyższone stopy procentowe wpływały na redukcję dochodu rozporządzalnego konsumenta, a tym samym ograniczały popyt na dobra oferowane przez Spółkę. Dodatkowo, w 2023 roku utrzymywały się wyzwania biznesowe dla branży handlu e-commerce, która odpowiadała za blisko połowę przychodów Grupy. Zapoczątkowane w 2022 roku problemy z nadmiernym zatowarowaniem branży nadal wpływały na wysoki poziom konkurencyjności, a w konsekwencji wywierały wpływ na poziom cen i marż, a także na koszty pozyskania ruchu w sieci.
W odpowiedzi na tak wymagające otoczenie, od początku roku konsekwentnie realizowaliśmy zainicjowany jeszcze jesienią 2022 r. plan wzmocnienia sytuacji płynnościowej i bilansowej Grupy. Jego podstawą był kompleksowy program oszczędnościowy, obejmujący wszystkie linie biznesowe. W rezultacie, w samym szyldzie CCC koszty zostały zredukowane o ponad 360 mln zł (-16%) i już od sześciu kwartałów z rzędu są niższe w ujęciu rok do roku. Przeprowadziliśmy też szereg niezbędnych zmian na poziomie wyższej kadry menedżerskiej, które przyspieszyły transformację, pozwoliły na uproszczenie struktur organizacyjnych i skróciły procesy decyzyjne.
Istotnym wydarzeniem minionego roku była również przeprowadzona w maju emisja akcji, która zasiliła Spółkę kapitałem na poziomie przeszło 500 mln zł - dziękujemy Państwu za udział w ofercie. Znacząco przyspieszyło to poprawę sytuacji bilansowej Spółki, ukierunkowaną na ograniczenie kosztów finansowych i doprowadzenie do refinansowania jej zadłużenia na korzystnych dla Spółki warunkach. W połączeniu z poprawą rentowności szyldów CCC i HalfPrice oraz kontynuowaną pracą nad kapitałem obrotowym, pozwoliło to na konsekwentnie redukowanie zadłużenia brutto Jednostki Biznesowej CCC (połączone szyldy CCC i HalfPrice) przez pięć ostatnich kwartałów z rzędu i jego obniżenie w tym okresie o 40%.
Jednocześnie, z punktu widzenia przyszłości rozwoju modelu biznesowego Grupy CCC, kluczowe było zawarcie strategicznych partnerstw na dystrybucję znanych, globalnie rozpoznawalnych marek w modelu opartym o wykorzystanie znaków towarowych. Pierwsza podpisana umowa dotyczyła marki Reebok, a wkrótce potem dołączyły do niej kolejne, m.in. Kappa, Beverly Hills Polo Club, czy Mexx. Umowy te pozwalają nam na sprzedaż produktów tych marek we wszystkich liniach biznesowych i kanałach sprzedaży oraz na każdym rynku działalności Grupy CCC – na bardzo atrakcyjnych warunkach. Dzięki temu wzmocniliśmy portfolio produktowe Grupy CCC oraz uwolniliśmy potencjał dalszego wzrostu marży brutto.
W minionym roku wyprowadziliśmy szyldy CCC i HalfPrice na lepsze poziomy rentowności. W dojrzałym i uporządkowanym segmencie CCC wymierne rezultaty przyniósł realizowany na przestrzeni ostatnich lat plan optymalizacji powierzchni handlowej oraz kapitału obrotowego, a także transformacja w kierunku prawdziwie omnichannelowego modelu biznesowego. W efekcie, na przestrzeni całego roku CCC poprawiło rentowność EBITDA o ponad 9 p.p., a w ostatnich trzech kwartałach osiągało wysoką i powtarzalną marżę EBITDA na poziomie około 20% - adekwatnym dla liderów branży. Nasze ambicje sięgają jednak w tym przypadku jeszcze wyżej.
Mimo niespełna 3 lat od swojego debiutu, w 2023 r. HalfPrice odpowiadał już za 15% przychodów całej Grupy i był jej najszybciej rosnącą linią biznesową, z dynamiką sprzedaży na poziomie 68% (w tym bardzo wysokim, 17% LFL). Na przestrzeni roku otworzyliśmy 32 nowe sklepy, a HalfPrice zadebiutował na dwóch kolejnych rynkach. Obecnie sieć sprzedaży HalfPrice to blisko 130 sklepów w 11 krajach i nie jest to nasze ostatnie słowo – HalfPrice pozostanie bardzo dynamicznie rosnącym segmentem Grupy CCC. Obecność HalfPrice w Grupie CCC dopełnia unikatowy w skali światowej model biznesowy łączący kanały sprzedaży full-price i off-price, który pozwala na najbardziej efektywne zarządzanie zapasem i maksymalizację marży brutto w obrębie Grupy.
Miniony rok był bardzo ważny także dla Grupy Modivo, działającej w wyjątkowo wymagającym otoczeniu konkurencyjnym. Jej głównym zadaniem było w tym czasie dokończenie procesu optymalizacji zapasu oraz głębokiej transformacji technologicznej. Oba te działania zostały skutecznie zrealizowane, co w naszej ocenie uwalnia potencjał odbudowy wyników Grupy Modivo w kolejnych okresach sprawozdawczych.
Skutecznie zrealizowany program oszczędnościowy, obudowa wysokiej i powtarzalnej rentowności, a także konsekwentne delewarowanie Jednostki Biznesowej CCC pozwoliły nam na przyspieszenie prac nad refinansowaniem jego zadłużenia. Jego pierwszym elementem, o którym informowaliśmy w marcu 2024 roku, jest tzw. zielone finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Cieszymy się, że nasze wieloletnie zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju zostało w ten sposób docenione, co pozwoli na pozyskanie finansowania na atrakcyjnych dla Spółki warunkach.
W 2024 rok wchodzimy z dużym optymizmem. Mamy smukłą, zwinną i uporządkowaną organizację, nastawioną na dyscyplinę kosztową i na zdobywanie rynku w sposób rentowny. Działamy w oparciu o cztery silne, komplementarne i atrakcyjne dla Klienta szyldy sprzedażowe, oferujące stale udoskonalaną ofertę produktową, pozwalającą na generowanie wysokich marż. Dodatkowo, wraz ze wzrostem płac realnych i stymulacją fiskalną, obserwujemy znaczącą poprawę sentymentu konsumenta, co potwierdzają coraz lepsze odczyty sprzedaży detalicznej.
Jestem pewien, że weszliśmy w rok, po którym jako Grupa będziemy silniejsi, wykorzystując wszystkie dostępne zasoby, aby umocnić naszą pozycję lidera rynkowego.
Serdecznie dziękuję Państwu za zaangażowanie i wsparcie, które od Państwa otrzymujemy.
Z wyrazami szacunku,
Dariusz Miłek