Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki CCC za 2023 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) 2023 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 9 440 262 9 123 177 3%
Zysk z działalności operacyjnej 183 870 -51 297  
Zysk (strata) brutto -138 247 -398 918  
Zysk (strata) netto -124 674 -443 896  
Zysk (strata) netto z działalności kontynuowanej -124 674 -401 463  
Strata netto z działalności zaniechanej 0 -42 434  
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 820 917 540 768 52%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -315 611 -409 062  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -634 172 -677 345  
Przepływy pieniężne netto, razem -128 866 -545 739  
       
Zysk (strata) na jedną akcję  z działalności kontynuowanej -1,88 -7,32  
Zysk (strata) na jedną akcję z działalności zaniechanej 0,00 -0,77  
       
Aktywa, razem 7 346 021 7 064 111 4%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 6 392 535 6 481 369 -1%
Zobowiązania długoterminowe 1 959 335 2 741 410 -29%
Zobowiązania krótkoterminowe 4 433 200 3 739 959 19%
Zobowiązania bezpośrednio związane z aktywami zaklasyfikowanymi jako przeznaczone do sprzedaży 0 0  
Kapitał własny 953 531 582 741 64%
Kapitał zakładowy 6 886 5 486 26%
Średnia ważona liczba akcji (w szt.) 66 195 959 54 868 000 21%
Wartość księgowa na jedną akcję 14,40 10,62 36%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 0 0  

 

>>>   Sprawdź co prognozują analitycy dla CCC na kolejne lata  <<<

 

Drodzy Akcjonariusze,

Po pięcioletniej przerwie, jako Prezes Zarządu CCC S.A., mam ogromny zaszczyt przekazać na Państwa ręce sprawozdanie z działalności Grupy CCC w 2023 roku, w którym podsumowujemy najważniejsze zadania realizowane przez nas w tym okresie.

Ubiegły rok był dla Spółki ważnym czasem, w którym pokazaliśmy, że nawet w wymagającym otoczeniu potrafimy rozwijać firmę, poprawiać jej rentowność i budować wartość dla akcjonariuszy.

Rok 2023 rozpoczynaliśmy w realiach niekorzystnej dla branży konsumenckiej sytuacji makroekonomicznej, będącej następstwem wybuchu wojny w Ukrainie. Wysoka inflacja oraz podwyższone stopy procentowe wpływały na redukcję dochodu rozporządzalnego konsumenta, a tym samym ograniczały popyt na dobra oferowane przez Spółkę. Dodatkowo, w 2023 roku utrzymywały się wyzwania biznesowe dla branży handlu e-commerce, która odpowiadała za blisko połowę przychodów Grupy. Zapoczątkowane w 2022 roku problemy z nadmiernym zatowarowaniem branży nadal wpływały na wysoki poziom konkurencyjności, a w konsekwencji wywierały wpływ na poziom cen i marż, a także na koszty pozyskania ruchu w sieci.

W odpowiedzi na tak wymagające otoczenie, od początku roku konsekwentnie realizowaliśmy zainicjowany jeszcze jesienią 2022 r. plan wzmocnienia sytuacji płynnościowej i bilansowej Grupy. Jego podstawą był kompleksowy program oszczędnościowy, obejmujący wszystkie linie biznesowe. W rezultacie, w samym szyldzie CCC koszty zostały zredukowane o ponad 360 mln zł (-16%) i już od sześciu kwartałów z rzędu są niższe w ujęciu rok do roku. Przeprowadziliśmy też szereg niezbędnych zmian na poziomie wyższej kadry menedżerskiej, które przyspieszyły transformację, pozwoliły na uproszczenie struktur organizacyjnych i skróciły procesy decyzyjne.

Istotnym wydarzeniem minionego roku była również przeprowadzona w maju emisja akcji, która zasiliła Spółkę kapitałem na poziomie przeszło 500 mln zł - dziękujemy Państwu za udział w ofercie. Znacząco przyspieszyło to poprawę sytuacji bilansowej Spółki, ukierunkowaną na ograniczenie kosztów finansowych i doprowadzenie do refinansowania jej zadłużenia na korzystnych dla Spółki warunkach. W połączeniu z poprawą rentowności szyldów CCC i HalfPrice oraz kontynuowaną pracą nad kapitałem obrotowym, pozwoliło to na konsekwentnie redukowanie zadłużenia brutto Jednostki Biznesowej CCC (połączone szyldy CCC i HalfPrice) przez pięć ostatnich kwartałów z rzędu i jego obniżenie w tym okresie o 40%.

Jednocześnie, z punktu widzenia przyszłości rozwoju modelu biznesowego Grupy CCC, kluczowe było zawarcie strategicznych partnerstw na dystrybucję znanych, globalnie rozpoznawalnych marek w modelu opartym o wykorzystanie znaków towarowych. Pierwsza podpisana umowa dotyczyła marki Reebok, a wkrótce potem dołączyły do niej kolejne, m.in. Kappa, Beverly Hills Polo Club, czy Mexx. Umowy te pozwalają nam na sprzedaż produktów tych marek we wszystkich liniach biznesowych i kanałach sprzedaży oraz na każdym rynku działalności Grupy CCC – na bardzo atrakcyjnych warunkach. Dzięki temu wzmocniliśmy portfolio produktowe Grupy CCC oraz uwolniliśmy potencjał dalszego wzrostu marży brutto.

W minionym roku wyprowadziliśmy szyldy CCC i HalfPrice na lepsze poziomy rentowności. W dojrzałym i uporządkowanym segmencie CCC wymierne rezultaty przyniósł realizowany na przestrzeni ostatnich lat plan optymalizacji powierzchni handlowej oraz kapitału obrotowego, a także transformacja w kierunku prawdziwie omnichannelowego modelu biznesowego. W efekcie, na przestrzeni całego roku CCC poprawiło rentowność EBITDA o ponad 9 p.p., a w ostatnich trzech kwartałach osiągało wysoką i powtarzalną marżę EBITDA na poziomie około 20% - adekwatnym dla liderów branży. Nasze ambicje sięgają jednak w tym przypadku jeszcze wyżej.

Mimo niespełna 3 lat od swojego debiutu, w 2023 r. HalfPrice odpowiadał już za 15% przychodów całej Grupy i był jej najszybciej rosnącą linią biznesową, z dynamiką sprzedaży na poziomie 68% (w tym bardzo wysokim, 17% LFL). Na przestrzeni roku otworzyliśmy 32 nowe sklepy, a HalfPrice zadebiutował na dwóch kolejnych rynkach. Obecnie sieć sprzedaży HalfPrice to blisko 130 sklepów w 11 krajach i nie jest to nasze ostatnie słowo – HalfPrice pozostanie bardzo dynamicznie rosnącym segmentem Grupy CCC. Obecność HalfPrice w Grupie CCC dopełnia unikatowy w skali światowej model biznesowy łączący kanały sprzedaży full-price i off-price, który pozwala na najbardziej efektywne zarządzanie zapasem i maksymalizację marży brutto w obrębie Grupy.

Miniony rok był bardzo ważny także dla Grupy Modivo, działającej w wyjątkowo wymagającym otoczeniu konkurencyjnym. Jej głównym zadaniem było w tym czasie dokończenie procesu optymalizacji zapasu oraz głębokiej transformacji technologicznej. Oba te działania zostały skutecznie zrealizowane, co w naszej ocenie uwalnia potencjał odbudowy wyników Grupy Modivo w kolejnych okresach sprawozdawczych.

Skutecznie zrealizowany program oszczędnościowy, obudowa wysokiej i powtarzalnej rentowności, a także konsekwentne delewarowanie Jednostki Biznesowej CCC pozwoliły nam na przyspieszenie prac nad refinansowaniem jego zadłużenia. Jego pierwszym elementem, o którym informowaliśmy w marcu 2024 roku, jest tzw. zielone finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Cieszymy się, że nasze wieloletnie zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju zostało w ten sposób docenione, co pozwoli na pozyskanie finansowania na atrakcyjnych dla Spółki warunkach.

W 2024 rok wchodzimy z dużym optymizmem. Mamy smukłą, zwinną i uporządkowaną organizację, nastawioną na dyscyplinę kosztową i na zdobywanie rynku w sposób rentowny. Działamy w oparciu o cztery silne, komplementarne i atrakcyjne dla Klienta szyldy sprzedażowe, oferujące stale udoskonalaną ofertę produktową, pozwalającą na generowanie wysokich marż. Dodatkowo, wraz ze wzrostem płac realnych i stymulacją fiskalną, obserwujemy znaczącą poprawę sentymentu konsumenta, co potwierdzają coraz lepsze odczyty sprzedaży detalicznej.

Jestem pewien, że weszliśmy w rok, po którym jako Grupa będziemy silniejsi, wykorzystując wszystkie dostępne zasoby, aby umocnić naszą pozycję lidera rynkowego.

Serdecznie dziękuję Państwu za zaangażowanie i wsparcie, które od Państwa otrzymujemy.

Z wyrazami szacunku,

Dariusz Miłek

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus