Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Neuca prezentuje wyniki za 2023 r. i zapowiada dywidendę

Udostępnij
  • W 2023 roku wartość rynku hurtu aptecznego wyniosła 41,8 mld PLN i wzrosła wobec analogicznego okresu 2022 roku o 8,6%. Na dynamikę wartości rynku hurtowego istotny wpływ ma rynek detaliczny. W minionym roku ponad połowa dynamiki wzrostu rynku detalicznego (9,6%) wynikała z czynnika inflacyjnego.
  • Przychody ze sprzedaży Grupy NEUCA w 2023 roku wyniosły 11,8 mld zł (+5,2% rok do roku), a w IV kwartale 2023 roku były zbieżne z analogiczną wartością sprzed roku (niemal 3 mld zł). W minionym roku udziały rynkowe Grupy ukształtowały się na poziomie 30,2%, a w strategicznym obszarze aptek niezależnych 37,6%. W samym IV kwartale wyniosły one odpowiednio 28,5% oraz 36,6%.
  • Grupa w IV kwartale utrzymała wysoką wartość wskaźnika polecalności Net Promoter Score, który ukształtował się na poziomie 69 pkt (wobec 70 pkt kwartał i rok wcześniej). NEUCA od wielu lat prowadzi w rankingu satysfakcji klienta we wszystkich kategoriach, uzyskując istotną przewagę nad największymi i wygrywając ze średnimi i małymi hurtowniami na rynku.
  • Zaufanie do Grupy ma wpływ na rosnącą liczbę uczestników programów partnerskich Świat Zdrowia, Partner oraz IPRA. Na koniec 2023 roku w programach uczestniczyły 4022 apteki (wobec 3958 aptek 12 miesięcy wcześniej). Różnorodność oferty handlowej oraz najwyższy poziom serwisu i wsparcia pozwalają uczestnikom programów skutecznie rozwijać swoją działalność na wymagającym rynku.
  • NEUCA w II połowie roku powróciła na ścieżkę wzrostu wyników rok do roku. W IV kwartale, kontynuując tę tendencję, osiągnęła wzrosty zysków EBITDA i netto odpowiednio: 45,4% (85,2 vs 58,6 mln zł) i 117% (32,8 vs 15,1 mln zł). Narastająco po 12 miesiącach 2023 roku zysk EBITDA wyniósł 379,7 mln zł (+11,3% rok do roku), a zysk netto 159,5 mln zł (+6,8% rok do roku). Zysk netto Grupy bez zdarzeń jednorazowych w minionym roku ukształtował się na poziomie 149 mln zł (-9,2% rok do roku).
  • W minionym roku NEUCA wypłaciła dywidendę w wysokości 13 zł na akcję, łącznie 57,2 mln zł. W 2024 roku Zarząd rekomenduje wypłatę dywidendy w wysokości 14,5 zł na akcję.

- 2023 rok z pewnością był rokiem kumulacji zmian w prawie. Duża nowelizacja ustawy refundacyjnej, Prawo farmaceutyczne i AdA 2.0 w połączeniu z nowym rozdaniem politycznym tworzą nową sytuację rynkową. Czeka nas szereg zmian związanych z wdrażaniem wymienionych regulacji. Skutki większości wymienionych regulacji obserwujemy od końcówki minionego roku. Dla Grupy NEUCA są one w większości pozytywne – mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEU (NEUCA).

Jak dodaje Prezes, wzrost wysokości marży hurtowej nieco zniwelował wzrost kosztów pracy, energii i skutków inflacji. Wyższa marża apteczna również nieznacznie poprawia kondycję finansową klientów Grupy – aptek. Ponadto m.in. nocne dyżury aptek, dotychczas deficytowe, od 1 stycznia 2024 roku są płatne, a w miastach poniżej 40 tys. mieszkańców dobrowolne. Ustawa wprowadzająca darmowe leki dla dzieci i młodzieży oraz dla osób powyżej 65. roku życia poszerzyła listę uprawnionych z 3 mln do 15 mln. Wzrosła również liczba darmowych preparatów z 2 tys. do 3,8 tys. pozycji dla seniorów i do 2,8 tys. pozycji dla dzieci. Z kolei nowelizacja Prawa farmaceutycznego zwana Apteką dla Aptekarza 2.0 zamknęła lukę prawną umożliwiającą sieciom aptecznym zwiększanie liczby swoich aptek.

- Fakt, że regulacje, których nadrzędnym celem jest dobro pacjenta, sprzyjają aptekarzom, a poprawa ich sytuacji sprzyja nam, nie jest zaskoczeniem dla tych, którzy rozumieją naszą strategię. Relacja z farmaceutami jest jej fundamentem, który pozostaje niezmienny od lat. Dlatego właśnie ta strategia wygrywa. Do sytuacji rynkowej dopasowujemy działania operacyjne, tak by najskuteczniej wspierać aptekarzy i uzyskiwać z ich strony najwyższe oceny - uzupełnia Piotr Sucharski.

Okres październik – grudzień 2023 roku to kolejny kwartał stabilizacji obszaru kosztowego. Wydatki w kategoriach wynagrodzeń, kosztów paliwa, ogrzewania i gazu oraz energii elektrycznej w ujęciu kwartał do kwartału wzrosły o 1,7 mln zł (+1%), wobec analogicznego okresu sprzed roku: o 19,7 mln zł (+13%). W III kwartale minionego roku wartości były wyższe i wyniosły odpowiednio 4,6 i 25,5 mln zł.

Podstawowe wyniki finansowe NEUCA przedstawia poniższa tabela:

(mln zł)

1-4Q 2023

1-4Q 2022

zmiana  % r/r

4Q 2023

4Q 2022

zmiana
% r/r

Przychody ze sprzedaży

11812,6

11232,2

+7%

2951,8

2951,8

0%

Zysk brutto ze sprzedaży

   1307,4

1126,0

+16%

346,2

280,1

+22%

Rentowność brutto

11,1%

10,0%

  +1,1 pp.

11,6%

9,5%

    +2,1 pp.

EBITDA

   379,7

341,3

+11%

85,2

58,6

+45%

EBIT

   265,1

243,4

+9%

54,4

31,1

+75%

Wynik netto

   159,5

149,4

+7%

32,8

15,1

­+117%

Podstawowe wyniki finansowe NEUCA (bez zdarzeń jednorazowych):

(mln zł)

1-4Q 2023 skoryg

1-4Q 2022 skoryg

zmiana  % r/r

4Q 2023 skoryg

4Q 2022 skoryg

zmiana % r/r

Przychody ze sprzedaży

11812,6

11232,2

+7%

2951,8

2951,8

0%

Zysk brutto ze sprzedaży

   1307,4

1126,0

+16%

346,2

280,1

+22%

Przychody ze sprzedaży

11812,6

11232,2

     +7%

2951,8

2951,8

        0%

EBITDA

   364,3

345,4

+5%

86,5

62,7

+38%

EBIT

   249,7

247,5

+1%

55,7

35,2

+58%

Wynik netto

149,0

164,1

-9%

33,9

18,5

+83%

2023 rok dla segmentu produkcji farmaceutyków był kolejnym okresem wzrostu skali działalności. Przychody ze sprzedaży produktów Synoptis Pharma zrealizowane przez segment hurtowej dystrybucji leków wyniosły w tym okresie 333,7 mln zł i były wyższe rok do roku o ponad 20%. Zysk EBITDA segmentu to 88,6 mln zł (+36,7% rok do roku). W IV kwartale analogiczne wartości wyniosły 81 mln zł (+15,4% rok do roku) i 31,7 mln zł (+224,9% rok do roku). Systematycznie rośnie udział wyników spółek produkcji kontraktowej w skonsolidowanych danych segmentu.

Łączna sprzedaż obszarów biznesów pacjenckich w 2023 roku wyniosła niemal 500 mln zł (496,8 mln zł), co oznacza niemal 50-procentowy wzrost rok do roku (46,9% rok do roku). W IV kwartale przychody wyniosły 139,3 mln zł (+31,1% rok do roku). Sprzedaż obszaru badań klinicznych w 2023 roku przekroczyła 404 mln zł, co oznacza jej podwojenie rok do roku. Backlog obszarów SMO i CRO segmentu badań klinicznych na 31 grudnia 2023 roku przekroczył 1 mld zł (1041,6 mln zł) i względem wcześniejszego kwartału był wyższy o 5,5%.

- Rośnie nasza odpowiedzialność i pojawiają się nowe wyzwania, jak zmiana modelu opieki zdrowotnej. Model reaktywnego reagowania na problemy zdrowotne okazuje się być zbyt drogi i nieefektywny. Obserwujemy braki personelu medycznego. Dlatego czeka nas budowa modelu profilaktycznego opartego o diagnozowanie stanu pacjenta - rozpoczęliśmy już prace przygotowujące nas do tej ewolucji. Mamy strategię, budujemy i testujemy już technologie takie jak AI, chat-boty czy platformy typu open source. Potrzebujemy czasu, ale już teraz jesteśmy wśród liderów tej zmiany w Europie. Będziemy gotowi na czas co jest dobrą wiadomości dla wszystkich, którzy dążą do utrzymania dobrego stanu zdrowia - podsumowuje Grzegorz Dzik, Wiceprezes Zarządu NEUCA S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus