Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Trudny rok GK ZM Ropczyce

Józef Siwiec, Prezes Zarządu
Józef Siwiec, Prezes Zarządu
Udostępnij

W 2023 roku RPC (ROPCZYCE)  zanotowały przychody na poziomie 446,4 mln zł, tj. o 12% niższe w stosunku do roku poprzedniego. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej i niesprzyjającej koniunktury, firma utrzymała silną pozycję na rynkach międzynarodowych, generując 65% swoich przychodów ze sprzedaży eksportowej. W warunkach spadającego popytu i silnej presji cenowej na wyroby ogniotrwałe, a także wysokich cen surowców i kosztów frachtu oraz niekorzystnych kursów walutowych, Grupa wygenerowała zysk operacyjny na poziomie 33,5 mln zł, a zysk netto na poziomie 15,7 mln zł. Firma ma też zamiar wypłacić dywidendę z zysku za 2023 rok.

Rok 2023 przyniósł kontynuację głębokiego kryzysu w przemyśle europejskim, który rozpoczął się już w 2022 roku, znajdując swój wyraz w gwałtownym pogorszeniu dynamiki wielu gospodarek. Zmiana dodatnich trendów na recesję i warunki kryzysowe była szczególnie widoczna w drugim półroczu, wpływając znacząco na dość radykalne pogorszenie sytuacji w obszarze produkcji przemysłowej, w tym w przemyśle cementowym i w hutnictwie, będącym jednym z głównych klientów naszej Spółki. To z kolei miało bezpośredni wpływ na spadek zapotrzebowania na nasze wyroby. W tych warunkach pojawiła się też wzmożona konkurencja ze strony producentów azjatyckich, wywołując silną presję na obniżki cen. Mimo to dzięki realizacji działań optymalizacyjnych w sferze organizacyjnej i kosztowej oraz intensywnym poszukiwaniom nowych rynków zbytu, byliśmy w stanie w dużej mierze dostosować się do zmieniających się dynamicznie uwarunkowań. Ostatecznie w 2023 roku uzyskaliśmy przychody na niższym poziomie niż rok wcześniej, ale należy przy tym pamiętać, że wyniki w roku 2022 były jednymi z najlepszych w historii naszej Spółki - komentuje Józef Siwiec, Prezes Zarządu Zakładów Magnezytowych „ROPCZYCE” S.A.

W sektorze, który od lat stanowi fundament działalności Spółki, czyli w hutnictwie żelaza i stali, przychody wyniosły 207 mln zł, co oznacza zmniejszenie o około 18% w porównaniu do roku poprzedniego. Jest to bezpośrednim skutkiem głębokiego kryzysu w branży hutniczej w Europie, który znalazł swój wyraz w ograniczeniach produkcji i redukcjach mocy produkcyjnych.  Sytuacja taka dotyczyła wielu kontrahentów w tej branży w Europie i chociaż prowadzono intensywne poszukiwania nowych rynków zbytu, to nie było możliwe skompensowanie istotnego spadku popytu.

Kolejnym ważnym segmentem dla Zakładów Magnezytowych „ROPCZYCE” S.A. jest hutnictwo metali nieżelaznych. Wartość sprzedaży dla tego segmentu rynku ukształtowała się na poziomie prawie 114 mln zł. W 2023 roku obok bieżącej sprzedaży na rzecz krajowych odbiorców, Spółka zrealizowała także szereg dostaw projektowych dla klientów zagranicznych, w takich krajach jak Austria, Stany Zjednoczone czy Belgia. Dzięki działaniom rynkowym pozyskano m. in. nowy kontrakt ramowy na dostawy na rzecz jednego z klientów w tym segmencie, a także ukończono postępowania kwalifikacyjne w ramach współpracy z kolejnymi podmiotami inżynieringowymi na rynku globalnym, co będzie miało pozytywny wpływ na poziom sprzedaży w przyszłości.

Przychody ze sprzedaży na rzecz odbiorców w segmencie cementowo-wapienniczym wyniosły w 2023 roku prawie 77 mln zł, co oznacza zmniejszenie w stosunku do roku poprzedniego o ok. 24%. Wynika to głównie ze spadku zapotrzebowania na materiały ogniotrwałe i z dużej presji cenowej ze strony odbiorców w tej branży. W 2023 roku Spółka zdołała jednak pozyskać nowe zamówienia od cementowni należących do globalnych grup producentów, co pozwoliło wypełnić moce produkcyjne zarezerwowane na zimowy okres remontowy.

Natomiast sprzedaż dla pozostałych branż ukształtowała się na poziomie 42,1 mln zł, co oznacza 35% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Szczególnie wyróżnia się tutaj segment hutnictwa szkła, w którym sprzedaż wielokrotnie przekroczyła poziom z 2022 roku, a także branża koksownicza, która dzięki wdrożeniu nowych rozwiązań na początku roku, przyniosła wyniki znacznie przekraczające początkowe założenia.

Rok 2023 postawił przed branżą materiałów ogniotrwałych w Europie wyjątkowo trudne wyzwania, w odniesieniu zarówno do globalnych koncernów, jak i mniejszych przedsiębiorstw. W tych niesprzyjających warunkach z jakimi mieliśmy do czynienia przez większość minionego roku, uzyskane przez nas wyniki finansowe uznajemy więc za zadowalające. Nieustanne dążenie do dywersyfikacji naszej działalności na wielu płaszczyznach przez lata, stanowi teraz naszą największą siłę w adaptacji do nieustannie zmieniających się warunków rynkowych. Będziemy te działania kontynuować dzięki naszej determinacji i strategicznemu planowaniu - podkreśla Józef Siwiec, Prezes Zarządu Zakładów Magnezytowych „ROPCZYCE” S.A.

Zarząd ZM Ropczyce chce wypłacić 1 zł dywidendy z zysku netto za 2023 rok. Za 2022 rok spółka wypłaciła 2,5 zł dywidendy na akcję. Ostateczną decyzję o wypłacie dywidendy za 2023 rok podejmie walne zgromadzenie spółki.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus