WPL (WIRTUALNA) w 2023 roku zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 436 mln zł. To oznacza wzrost o 33% w porównaniu do 2022 roku. Skorygowana EBITDA wzrosła o 18% do ponad 439 mln złotych. Grupa wciąż inwestuje w rozwój produktów i technologii, dostępnych również dla innych wydawców internetowych.
W 2023 roku wyjątkowo dynamicznie rosły przychody w segmencie turystycznym, które podwoiły się w porównaniu do 2022 roku. Największy udział miał w nich obszar turystyki zagranicznej. Rosnące zainteresowanie zorganizowanymi wyjazdami to trwały trend, wzmacniany przez czynniki makroekonomiczne. W obszarze reklamowym Grupa WP inwestuje w rozwój własnych produktów. Dzięki temu oferuje możliwość tworzenia kampanii skierowanych na rynki zagraniczne oraz wprowadza innowacyjne rozwiązania, zarówno dla reklamodawców, jak i innych wydawców internetowych.
– Wirtualna Polska co roku inwestuje 150 mln zł w rozwój własnych technologii. Po raz pierwszy, w prawie 30-letniej historii, podjęliśmy decyzję o podzieleniu się z rynkiem produktami, na których bazie budowaliśmy dotąd swój sukces. […] Zrobiliśmy to, aby nigdy więcej nie zabrakło nam odsłon reklamowych, na których możemy realizować kampanie naszych klientów. Nawet jeśli te powierzchnie nie będą należały do nas – pisze Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A. w liście do akcjonariuszy.
Najważniejszymi projektami technologicznymi rozwijanymi w obszarze reklamy - obok WP Ads - są WPartner oraz WPlatform.
WPartner to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala innym wydawcom na skuteczną monetyzację swoich powierzchni reklamowych dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej o model programmatic. Rozwiązanie umożliwia wydawcom wybór optymalnej oferty w czasie rzeczywistym, bez konieczności integracji systemów z wieloma podmiotami zewnętrznymi.
WPlatform to narzędzie reklamowo-wydawnicze dla średnich i małych wydawców internetowych. WP udostępnia w nim swoje oprogramowanie w technologii SaaS. Wydawcy mogą korzystać zarówno z systemu zarządzania treściami (CMS) służącego do wydawania serwisów WP, jak i siatki reklamowej, narzędzi optymalizacyjnych i analitycznych.
– Potrzeba budowania lokalnej alternatywy dla globalnych platform nigdy nie była tak czytelna. Rok 2024 to rok dużych zmian na rynku reklamy internetowej, wywołanych nowymi ograniczeniami w najpopularniejszej w naszej części Europy przeglądarce – Google Chrome. U małych wydawców to moment zwrotny w myśleniu o dominacji globalnych graczy, w szczególności właśnie Google’a, który od lat, krok po kroku, sprytnie opodatkowuje kolejne obszary ich działalności – dodaje w liście Jacek Świderski.
Z inicjatywy prezesów największych polskich portali, we wrześniu 2023 roku powstał Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych. To pierwsza organizacja branżowa, utworzona w celu wspólnej reprezentacji wydawców w relacjach z globalnymi platformami oraz dbanie o równe i sprawiedliwe warunki rozwoju i konkurencji.