Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki Helio za pierwsze półrocze 2023/2024 wraz z komentarzem spółki

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) półrocze / 2023 półrocze / 2022 dynamika
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 236 948 184 300 29%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 25 369 12 640 101%
Zysk (strata) brutto 22 143 8 163 171%
Zysk (strata) netto 17 899 6 544 174%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 20 428 5 727 257%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -5 432 -5 764  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -7 577 2 044  
Przepływy pieniężne netto, razem 7 419 2 007 270%
  31.12.2023 30.06.2023  
Aktywa, razem  211 096 188 088 12%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania  68 623 55 514 24%
Zobowiązania długoterminowe  5 056 5 534 -9%
Zobowiązania krótkoterminowe  57 959 44 923 29%
Kapitał własny  142 473 124 574 14%
Kapitał zakładowy  2 500 2 500  
Liczba akcji (w szt.)  5 000 000 5 000 000  
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą 3,58 1,31 173%
Wartość księgowa na jedną akcję  28,49 24,91 14%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 0 0  

 

 

Zwięzły opis istotnych dokonań lub niepowodzeń Emitenta w okresie, którego dotyczy raport, wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń dotyczących Emitenta

W pierwszej połowie roku obrotowego 2023/2024 Spółka osiągnęła rekordowe przychody ze sprzedaży w ponad 30-letniej historii przedsiębiorstwa. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 29% r/r. i wyniosły 236.948 tys. zł, względem 184.300 tys. zł w analogicznym okresie ubiegłego roku obrotowego (lipiec – grudzień 2022). Sprzedaż Spółki rosła jednocześnie w ujęciu ilościowym, zarówno w tonach (+27%), jak i sztukach (+18%). Na marginesie warto dodać, że dzięki uzyskanej dynamice wzrostu, Emitent po raz pierwszy w ujęciu lat kalendarzowych przekroczył pułap 400 mln zł przychodów ze sprzedaży (422 mln zł).

Przychody ze sprzedaży w ujęciu lat kalendarzowych od początku działalności przedsiębiorstwa (w tys. PLN)

Wzrost skali działalności charakteryzował przy tym obydwa kwartały minionego półrocza. Przychody ze sprzedaży w I kwartale roku obrotowego 2023/2024 wzrosły bowiem o 37% r/r., przy 24% dynamice wzrostów w II kwartale. Wraz ze wzrostem przychodów ze sprzedaży poprawie uległa rentowość Spółki. Uzyskany efekt ekonomii skali pozwoliły na poprawę wyniku finansowego Emitenta na wszystkich poziomach rachunku zysków i strat. W okresie lipiec – grudzień 2023 HEL (HELIO) wygenerowała zysk EBITDA (zysk z działalności operacyjnej + amortyzacja) w wysokości 27.498 tys. zł względem 14.420 tys. zł w okresie porównywalnym, co oznacza jego wzrost o 91% r/r. Jednocześnie Spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 17.899 tys. zł, względem 6.544 tys. zł zysku w okresie porównywalnym. Okres sprawozdawczy należy zatem zaliczyć za rekordowy także pod względem wyników netto, w tym zarówno pod kątem pierwszego, jak i drugiego kwartału.

Przychody ze sprzedaży w pierwszym półroczu bieżącego i ubiegłego roku obrotowego (w tys. PLN)
Zysk netto i zysk EBITDA w pierwszym półroczu bieżącego i ubiegłego roku obrotowego (w tys. PLN)

Do kluczowych zdarzeń kształtujących wyniki finansowe Emitenta zaliczyć należy:

  • dynamiczny wzrost skali działalności (efekt ekomomii skali),
  • poprawa rentowności, w tym na poziomie marży ze sprzedaży brutto,
  • ograniczenie wykorzystania kredytów bieżących przy wykorzystaniu kapitałów własnych (w ramach działań optymalizujących w związku z wysokim wzrostem kosztów finansowych w roku ubiegłym).

Wskazanie czynników i zdarzeń, w tym o nietypowym charakterze, mających istotny wpływ na skrócone sprawozdanie finansowe

Minione półrocze obejmowało typowy dla branży okres rozpoczynający się od letniego sprzedażowego spowolnienia na rynku bakalii, a kończący się sprzedażowym pikiem charakterystycznym dla okresu świąt Bożego Narodzenia. Struktura odbiorców Emitenta nie uległa jednocześnie istotnym zmianom. W związku z wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży krajowej, udział przychodów ze sprzedaży za granicę w sprzedaży ogółem zmalał przy tym z 10% w okresie lipiec – grudzień 2022 r. do 7% w okresie sprawozdawczym. Sprzedaż zagraniczna realizowana była przede wszystkim w EUR, co ograniczyło zapotrzebowanie Emitenta za zakup tej waluty. Jednocześnie Spółka w ramach zabezpieczenia ryzyka dla kluczowej przy zakupach surowca waluty (USD) zawarła kolejne transakcje typu forward w ramach udostępnionych przez obsługujące ją banki limitów transakcyjnych na transakcje walutowe i pochodne. Szczegóły w tym zakresie zostały przedstawione informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.

Choć koszty działalności operacyjnej wzrosły, dzięki uzyskanemu efektowi ekonomii skali rentowność Spółki poprawiła się, a wraz z nią wyniki finansowe także na poziomie operacyjnym i EBITDA. Struktura kosztów operacyjnych w układzie porównawczym nie uległa przy tym istotnym zmianom. Najbardziej ważącym dla wyniku finansowego kosztem operacyjnym wciąż pozostają koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów. Największą dynamikę wzrostu odnotowano zaś w zakresie zużycia materiałów i energii (+40%) oraz wynagrodzenia wraz z narzutami (+36%).

W związku z utrzymującą się na wysokim poziomie stawką referencyjną WIBOR dla kredytów zaciągniętych przez Emitenta (wartość średnia WIBOR 1M w okresie sprawozdawczym wynosiła 6,2490 względem 6,6486 w okresie porównawczym), a także ponad 100% wzrostem kosztów finansowych w poprzednim roku obrotowym, Spółka w ramach działań optymalizacyjnych ograniczała poziom wykorzystania kredytów finansując działalność bieżącą kapitałami własnymi, dzięki czemu koszty odsetek spadły o 34% r/r. Finalnie wynik z działalności finansowej był w okresie sprawozdawczym wyższy o 1 251 tys. zł niż w okresie lipiec – grudzień 2022.

W wyniku realizowanej strategii permanentnego rozwoju Spółka kontynuowała także inwestycje mające na celu modernizację jej parku maszynowego i floty samochodowej. Emitent w okresie sprawozdawczym realizował wcześniej anonsowaną rozbudowę powierzchni biurowo-socjalnej. Inwestycje finansowane były ze środków własnych i długoterminowego kredytu bankowego.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus