Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Mercator Medical chce utrzymać 2-cyfrowe tempo wzrostu zysku i przychodów 

Udostępnij

MRC (MERCATOR) zamierza utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu przychodów i zysku netto w kolejnych dwóch latach. Spółka jeszcze w tym roku rozpocznie budowę fabryki rękawic nitrylowych w Tajlandii, a produkcję uruchomi w I poł. 2018 r., co pozwoli zwiększyć moce produkcyjne do 3 mld sztuk rękawic rocznie wobec 1,2 mld sztuk obecnie, poinformowali przedstawiciele spółki. 

"Chcielibyśmy rozwijać się w tempie dwucyfrowym na poziomie przychodów i zysku netto w kolejnych dwóch latach" - powiedział dyrektor finansowy Witold Kruszewski podczas konferencji prasowej. 

Mercator Medical wypracował 5,1 mln zł zysku netto w III kw., co oznacza wzrost o 105% r/r. Wzrost zysku wynika z braku zdarzeń jednorazowych (dewaluacja rubla), które wystąpiły w III kw. 2015 r. W I-III kw. spółka miała 12,3 mln zł zysku netto (wzrost o 50% r/r), zaś marża netto wzrosła o 1,3 pkt proc. do 6,3%. 

Przychody spółki wzrosły o 19% r/ r w I-III kw. , zaś w samym III kw. wzrost sięgnął 8%. Mercator zanotował wysoki wzrost sprzedaży w segmencie dystrybucyjnym o 27% r/r w III kw. i o 37% r/r w I-III kw. oraz spadek w segmencie produkcyjnym o 11% w III kw. oraz o 4% w I-III kw. w związku z mniejszym popytem na rękawice w okresie wakacyjnym oraz spadkiem ceny produktu. 

Rentowność EBITDA wyniosła ok. 10% w I-III kw., zaś w samym III kw. sięgnęła 10,8% r/r. 

"Marża EBITDA w segmencie produkcji spadła rok do roku. Rentowność poniżej 10% nas nie zadowala. W III kwartale doszliśmy do poziomu prawie 11% i to nie jest jeszcze nasze ostatnie słowo. Jesteśmy w stanie w dłuższym terminie realizować dwucyfrową marżę EBITDA i na tym się koncentrujemy" - powiedział Kruszewski. 

Obecnie Mercator Medical produkuje 100 mln sztuk rękawic miesięcznie, co daje 1,2 mld sztuk rocznie. Spółka sprzedaje swoje wyroby w 50 krajach, a jej udział w globalnym rynku wynosi 1,5%. W planach na kolejne 2 lata Mercator ma m.in. zwiększenie mocy produkcyjnych poprzez budowę nowej fabryki. 

"Jeszcze w tym roku rozpoczniemy projekt budowy nowego zakładu produkcyjnego w Tajlandii. Wierzymy, że ten projekt jest całkowicie realny i zostanie zrobiony zgodnie z harmonogramem. Capex sięga 107 mln zł, a do tej pory wydaliśmy ok. 10 mln zł" - powiedział wiceprezes Leszek Michnowski podczas konferencji prasowej.

Nowa fabryka pozwoli zwiększyć moce produkcyjne do 3 mld sztuk rocznie w I połowie 2018 r., w tym 1,8 mld sztuk będą stanowiły rękawice nitrylowe z nowej fabryki, a 1,2 mld sztuk rękawic lateksowych z obecnego zakładu produkcyjnego. 

W przyszłym roku nakładem 3,8 mln zł spółka uruchomi w Polsce zakład produkcji wyrobów z włókniny na potrzeby własnej sieci dystrybucji i rozpocznie sprzedaż. 

Do końca przyszłego roku Mercator uruchomi zorganizowaną sprzedaż rękawic pod markami własnymi w wybranych krajach Europy Zachodniej, a do końca 2018 roku planuje uruchomienie własnej dystrybucji w jednym z krajów Europy Zachodniej. 

Globalny rynek jednorazowych rękawic medycznych ma obecnie wartość 4,4 mld USD i rośnie w tempie ok. 6% rocznie. W 2019 roku jego wartość sięgnie prawie 5,3 mld USD. Liczba produkowanych rocznie rękawic sięga 200 mld sztuk. Wzrost rynku wspierany jest zarówno przez brak bezpośrednich substytutów dla jednorazowych rękawic medycznych, jak i przez wzrost liczby zabiegów i świadomości oraz zaostrzeniem regulacji. 

Jak podkreślił wiceprezes, rynek stopniowo odchodzi od rękawic z lateksu naturalnego na rzecz produktu z lateksu syntetycznego - nitrylowego. Rękawice nitrylowe, choć podobne w użytkowaniu są lżejsze i nie uczulają, ponadto można je wyprodukować w wielu kolorach. Spółka przewiduje, że w 2017 roku popyt na rękawice z nitrylu będzie rósł szybciej, niż na rękawice z lateksu naturalnego. 

Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii o wydajności około 110 mln rękawic miesięcznie. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka debiutowała na GPW.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus