Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Tomasz Lewandowski, GAMIVO: Od I kwartału 2024 r. powinniśmy znowu generować dodatni wynik operacyjny i netto

Udostępnij

GMV (GAMIVO), właściciel platformy dystrybucji cyfrowej gier i innych produktów dostępnych w wersji elektronicznej wypracował w 2023 r. 40,5 mln zł skonsolidowanych przychodów,  skorygowany skonsolidowany zysk netto wyniósł blisko 6,5 mln zł, a jednostkowy zysk netto  9,3 mln zł. Zarząd spółki będzie rekomendować Walnemu Zgromadzeniu wypłatę dywidendy w wysokości 6 mln zł. Raportowany okres dla spółki zwieńczony został intensywną transformacją i zmianą strategii biznesowej, która wprowadziła GAMIVO S.A. w nowy rok z perspektywą stabilizacji kwestii operacyjnych, a także podnosząc zdolność spółki do współpracy z nowymi partnerami z całego świata.

Chwilowa stagnacja na rynku gier w minionym roku została zastąpiona jednoczesnym pojawieniem się wyczekiwanych premier. Tak specyficzny kalendarz wydawniczy odbił się szczególnie na IV kwartale. W dodatku, będące wynikiem recesji i rosnącej inflacji ograniczone możliwości zakupowe graczy spowodowały spowolnienie na rynku, które w połączeniu ze skokowym wzrostem kosztu pozyskania klienta stanowiło wyzwanie dla całej branży.

Trudna sytuacja rynkowa nie przeszkodziła GAMIVO w wypracowaniu solidnych wyników finansowych. W 2023 r. skonsolidowane przychody wyniosły 40,5 mln zł, czyli 8 proc. mniej niż w roku poprzednim, EBITDA wyniosła 6,2 mln zł a skorygowany skonsolidowany zysk netto 6,5 mln zł. Na koniec roku GAMIVO miało na rachunkach 7,5 mln zł gotówki równocześnie odnotowując jednostkowy dodatni wynik finansowy w wysokości 9 307 024,30 zł. Analiza wypracowanego w zeszłym roku zysku przekonała Zarząd do rekomendacji, podczas nadchodzącego WZA, wypłaty 6 mln zł w postaci dywidendy dla akcjonariuszy.

- W minionym roku mierzyliśmy się z wymagającym otoczeniem rynkowym, które skutkowało wzmożoną konkurencją o klientów i większym kosztem ich pozyskania. Okres zmian rynkowych wykorzystaliśmy na zmianę naszego modelu biznesowego, który otworzył nas na nowych, potencjalnych międzynarodowych operatorów platformy GAMIVO. Dziś możemy skupić się na rozwoju produktowym i technologicznym platformy oraz wysokiej jakości doświadczeń i obsługi klienta, pozostawiając kwestię rozliczeń zewnętrznym partnerom – komentuje Mateusz Śmieżewski, Prezes Zarządu GAMIVO S.A.

W IV kwartale 2023 r. GAMIVO przyjęło i wdrożyło nową strategię i model biznesowy. Zmiana sposobu rozliczeń z operatorem platformy i zamknięcie transakcji wiązało się z jednorazowymi kosztami operacyjnymi oraz zbiorczym rozliczeniem kosztów marketingowych.

- Przyjęcie nowej strategii wiązało się z rozliczeniem dodatkowych kosztów w minionym kwartale. Dziś jednak możemy skupić się na kluczowych obszarach naszego biznesu, a od I kwartału 2024 r. powinniśmy znowu generować dodatni wynik operacyjny i netto. Ostatni kwartał 2023 r. był w tym zakresie wyjątkowy i traktujemy go jako koszt implementacji nowego modelu biznesowego i inwestycję w kierunku przyszłego skalowania i rozwijania biznesu – dodaje Tomasz Lewandowski, Członek Zarządu GAMIVO S.A.

Zgodnie z nową strategią, GAMIVO skupia się na dalszym rozwoju posiadanej platformy. Zmiana ta wiązała się również z uproszczeniem struktury firmy i przygotowaniem do możliwości licencjonowania platformy przez nowe podmioty, uodporniając ją na potencjalne lokalne kryzysy czy spowolnienia branży. W ramach nowej strategii spółka koncentruje się na rozwijaniu technologicznym platformy oraz poszerzaniu oferty produktowej, zachowując przy tym własność intelektualną i markę GAMIVO.com. Dotychczasowa jednostka obsługująca płatności, maltańska spółka Gamivo.com Limited, została sprzedana do partnera wyspecjalizowanego w obszarze finansowym. Umożliwi to w przyszłości pozyskanie nowych operatorów platformy i wzrost efektywności procesów biznesowych. Pomimo zmian, GAMIVO S.A. nadal odpowiada za rozwój technologiczny i marki platformy.

Cieszymy się, że okres najintensywniejszych zmian mamy już za sobą. Koniec zeszłego roku był dla nas niezwykle wymagający. Niezbędne było zaangażowanie osobowe i finansowe. Jednakże patrzymy na ten proces z optymizmem, szczególnie, że od początku roku znów odnotowujemy stabilne wyniki i możemy koncentrować się na rozwoju biznesu. Dostrzegamy też nowe szanse, które się przed nami otworzyły. Dla dotychczasowych klientów i dostawców nic się nie zmieniło. Z punktu widzenia akcjonariuszy, dziś generujemy przychody z tytułu opłaty licencyjnej, która jest pochodną obrotu na platformie, zamiast jak dotychczas, wprost z obrotu na niej. Mamy niższe przychody, ale również i koszty, czego jeszcze wprost nie widać w wynikach IV kwartału, ponieważ ponieśliśmy dodatkowe wydatki związane z zamknięciem transakcji sprzedaży operatora platformy. Zmiana pozwoliła zoptymalizować procesy biznesowe i skoncentrować się na rozwoju kluczowych wartości dla naszych klientów, a w przyszłości umożliwi nam efektywniejsze skalowanie i wejście na nowe rynki – dodaje Mateusz Śmieżewski.

Wprowadzenie nowego koszyka zakupowego oraz zmienionej ścieżki zakupowej były inicjatywami ulepszania platformy zakupowej, które jeszcze w minionym roku przyniosły pierwsze rezultaty. Dzięki zredukowaniu skomplikowania interfejsu platformy oraz skróceniu drogi dokonania zakupu, spółka odnotowała odczuwalny wzrost konwersji aż o ok. 64%. Dodatkowo, w porównywanych okresach średnia wartość zamówień wzrosła o prawie 1 euro, a udział zamówień o wartości powyżej 40 euro również wyraźnie się zwiększył.

Wprowadzane rozwiązania są rezultatem naszej ciągłej pracy nad udoskonaleniem platformy. Równocześnie dziękujemy naszym użytkownikom za zaangażowanie w ten proces poprzez chętne korzystanie z dostarczanych rozwiązań i ich opinie, które są dla nas niezwykle istotne. Wspólnie kształtujemy przyszłość GAMIVO i już niebawem będzie można zobaczyć tego kolejne efekty – podsumowuje Mateusz Śmieżewski, Prezes Zarządu GAMIVO S.A.

W 2023 r. odbyły się trzy rundy skupu akcji o łącznej wartości 15 mln zł. Dodatkowo, spółka przeprowadziła emisję akcji gratisowych do dotychczasowych akcjonariuszy. W wyniku przeprowadzonych skupów akcji własnych, GAMIVO S.A. zgromadziło 150 000 akcji, co stanowiło 7,44% kapitału zakładowego Spółki oraz ogólnej liczby głosów – akcje te zostały umorzone. Równocześnie Zarząd planuje rekomendację, podczas WZA, wypłaty 6 mln zł wypracowanego w zeszłym roku zysku w postaci dywidendy dla akcjonariuszy.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus