Pieniądze z KPO nigdy wcześniej nie były tak blisko jak obecnie i już za chwilę swój początek będzie miał szereg inwestycji budowalnych realizowanych przez polskie firmy. Choć otrzymanie gigantycznych funduszy z pewnością po części jest już zdyskontowane w wycenach niektórych spółek, na rynku są podmioty, które mogą się wydawać nieoczywistymi beneficjentami europejskich środków. Dodatkowo, zważając na poprawę nastrojów konsumenckich i korzystne trendy na rynku surowcowym, kolejne okresy mogą być wyjątkowo udane dla takich spółek jak Śnieżka.
Od czasów popandemicznego boomu remontowego firmy związane z budownictwem wykończeniowym stanęły przed wyzwaniem spowolnienia popytu. Rosnąca inflacja i pogorszenie nastrojów konsumenckich miało odzwierciedlenie w wartości sprzedaży i zniżkujących marżach. Nie inaczej było ze Śnieżką, o czym można było przeczytać w naszym omówieniu wyników sprzed roku. Ówcześnie, spadki marż były tłumaczone przez zarząd tym, że przy hamowaniu popytu, w krótkim czasie bardzo ciężko przerzucić rosnące koszty na konsumentów.
Od tamtego momentu było już tylko lepiej. Śnieżka z sukcesami wdrażała swoją politykę pricingową, której odzwierciedlenie było widać już w pierwszych raportach 2023 r. Dodatkowo, odwrócenie tendencji wzrostu inflacji, i kontynuacja trendu premiumizacji wśród klientów (wybierania droższych produktów premium) wspierały wyniki w ubiegłym roku. Wszystko wskazuje na to, że pomimo kolejnego roku ze spadkiem wolumenów sprzedanych produktów, Śnieżka zakończy go rekordowym wynikiem.
Chociaż, raport roczny przedsiębiorstwa ukaże się dopiero 26 marca, już teraz można zakładać, że będzie on lepszy niż przed rokiem. W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. spółka wypracowała 705,1 mln zł, czyli o 8,3% więcej r/r. Pomimo względnie niskiego wzrostu przychodów, Śnieżka wypracowała w 1-3 kw. 2023 r. 312,4 mln zł zysku EBITDA, co oznacza zwyżkę o ponad 23% r/r. Marża EBITDA wzrosła z 38,9% do 44,3%. Wyniki każdego kwartału w ubiegłym roku pobijały konsensus analityków. Motorem napędowym wzrostu spółki była polityka cenowa prowadzona przez zarząd. Środowisko podwyższonej inflacji pozwoliło na efektywne podwyżki cen produktów na rynku w odpowiedzi na rosnące koszty produkcji. Ponadto, ich późniejsza stabilizacja i aprecjacja złotego stworzyły korzystne warunki dla wzrostu marżowości w 2023 r.