Po niemalże roku od publikacji tekstu z cyklu Wiesz co inwestujesz, Legimi wciąż nie poradziło sobie z jego największą bolączką – działalnością zagraniczną. To właśnie przez nierentowną działalność w Niemczech, ale również rosnące koszty, pierwsze półrocze 2023 r. było bardzo trudnym (o ile nie najtrudniejszym) okresem dla firmy. Drugie półrocze pokazało jednak pewne pozytywy i wlało nadzieję w serca akcjonariuszy. Dodatkowo, do akcjonariatu spółki wszedł nowy, ciekawy gracz. Ale po kolei.
Na początek możesz odświeżyć sobie wiedzę o LEGIMI sięgając do tekstu opisującego model i szczegły działalności spółki
Trudny, ale przełomowy rok?
Legimi rozpoczęło 2023 r. w mieszanych nastrojach. Co prawda, spółka cały czas pozyskiwała nowych klientów i rozwijała się w Polsce, ale nadwyżki środków lokowane na rozwój za naszą zachodnią granicą zdawały się nie przynosić żadnego efektu. Do tego doszły rosnące koszty operacyjne (przede wszystkim usługi obce), przez co Legimi zakończyło pierwsze półrocze nieraportowaną od dawna stratą. Ostatecznie, w poprzednim roku Grupa zaraportowała stratę netto na poziomie ponad trzystu tysięcy złotych, ale zdecydowanie był to najniższy wymiar kary. Legimi uratował wyczekiwany efekt wprowadzonych pod koniec 2022 r. cen abonamentów.
Podwyżkami objęto każdy rodzaj usług: pakiet bez limitu na e-booki (z 32,99 zł na 39,99 zł (umowa na 12 miesięcy) i z 39,99 zł na 44,99 zł (umowa bezterminowa)) i pakiet bez limitu na e-booki, audiobooki i synchrobooki (z 39,99 zł na 44,99 zł (umowa na 12 miesięcy) i z 44,99 zł na 49,99 zł (umowa bezterminowa). Ponadto opłaty za e-booki z limitem stron wzrosły o 5 zł (do 24,99 zł i 29,99 zł).
Co istotne, podwyżki dotknęły wyłącznie nowych klientów. Dla użytkowników, którzy przed 2023 r. comiesięcznie opłacali abonament ceny pozostały na tym samym poziomie. W przypadku rezygnacji z abonamentu przez „starego” użytkownika, a następnie jego powrocie do korzystania z usług, ceny zakupu są już podwyższone. Zaznaczmy, że była to pierwsza podwyżka cen abonamentu od 2017 r. To właśnie z uwagi na podwyżkę cen wyłącznie dla nowych użytkowników, ich efekt przyszedł z opóźnieniem.
Wymierne efekty podwyższenia cen usług można było zaobserwować dopiero w 3 kw. 2023 r., kiedy z nowej oferty korzystała już blisko połowa wszystkich użytkowników. Spółka osiągnęła jeszcze lepszy wynik w ostatnim kwartale roku. W drugim półroczu, na poziomie EBITDA, Legimi wypracowało ponad 4,3 mln zł, co było najlepszy wynikiem w historii przedsiębiorstwa i prawie w pełni zmazało plamę fatalnego wyniku w pierwszej połowie roku.