1. Szacunkowe wyniki Grupy Kapitałowej IMS za 2023 rok
Grupa IMS osiągnęła w 2023 roku przychody ze sprzedaży o blisko 10 mln zł większe niż w roku 2022. Kwota 67,3 mln zł przychodów to rekordowy wynik w 23-letniej historii Spółki i Grupy. EBITDA za 2023 rok wzrosła o 4 mln zł w stosunku do 2022 roku i przekroczyła poziom 20 mln zł, co również jest najlepszym dotychczasowym wynikiem Grupy IMS. Z kolei EBITDA skorygowana o niepieniężny koszt Programu Motywacyjnego IV opartego o akcje IMS S.A. wyniosła 22,8 mln zł. Wpływ na te świetne wyniki ma kilka czynników. Bardzo dobre rezultaty odnotowane zostały we wszystkich segmentach sprzedażowych – każdy z segmentów wzrósł w stosunku do roku 2022:
O prawie 2,2 tys. zwiększyła się liczba lokalizacji abonamentowych i na koniec 2023 roku przekroczyła próg 35 tys. sztuk:
W opinii Zarządu bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na osiągnięte przez Grupę IMS wyniki miał funkcjonujący w Grupie Program Motywacyjny IV oparty o akcje Spółki. Pakiety akcji trafiają do bardzo szerokiego grona managerów, handlowców i wielu innych osób istotnych dla funkcjonowania całej organizacji, stanowiąc świetny bodziec do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Warto odnotować, że z trzech dotychczas zrealizowanych programów motywacyjnych opartych o akcje i czwartego będącego w trakcie realizacji (ostatni rok, akcje przyznane za 2023 rok zakończą Program Motywacyjny IV), ok. 70% personelu Grupy IMS stało się właścicielami przydzielonych akcji. W opinii Zarządu, tak szeroka dystrybucja akcji do członków zarządów, managerów, pracowników i współpracowników spółek Grupy IMS będzie miała silne działanie motywacyjne także w nadchodzących latach. W związku z tym, Zarząd IMS S.A. nie będzie rekomendował Radzie Nadzorczej ani Walnemu Zgromadzeniu przyjmowania następnych programów motywacyjnych opartych o akcje Spółki w kolejnych latach. Przy braku programów motywacyjnych w kolejnych latach, począwszy od 2024 roku, z rachunku wyników znikną niepieniężne koszty związane z programem akcyjnym. Szacunek tych kosztów za 2023 rok wynosi 2,8 mln zł.Kolejnym istotnym czynnikiem mającym wpływ na przychody i zyski Grupy IMS są wyniki osiągnięte przez Closer Music, opisane szerzej w punkcie 2 poniżej.
2. Rozwój projektu Closer Music
CM osiągnęła w 2023 roku przychody ze sprzedaży ponad 5-krotnie większe niż w roku 2022. Osiągnięte już na tym etapie rozwoju wzrosty sprzedaży oraz wyniki finansowe – EBIT, EBITDA i zysk netto – jednoznacznie udowadniają, jak rentowny jest to projekt i jak olbrzymi ma potencjał. Celem Zarządu IMS S.A. oraz Zarządu CM jest zbudowanie w możliwie krótkim terminie co najmniej kilkudziesięciokrotnie większej skali przychodów, przede wszystkim na terenie USA i Europy Zachodniej oraz osiąganie finalnie wyższych lub nie mniejszych rentowności niż zaprezentowane w tabeli powyżej. Na dzień publikacji niniejszego raportu, liczba wysokiej jakości utworów w bibliotekach CM przekracza 8.500 sztuk, co pozwala na szeroką komercjalizację kontentu na całym świecie. CM na bieżąco współpracuje i rozlicza się z ZAiKS i ZPAV, a formuła tego rozliczenia ma charakter rosnących z roku na rok abonamentów. Ten wzrost wynika z większego udziału repertuaru CM w playlistach, zwiększania liczby lokalizacji komercyjnych oraz rozszerzania współpracy z ZAiKS na cały świat. W ocenie Zarządu IMS S.A., prowadzone obecnie rozmowy ws. współpracy ze STOART idą w dobrym kierunku, a ich sfinalizowanie w postaci umowy szacowane jest na drugi kwartał br. Po spodziewanym sfinalizowaniu współpracy ze STOART, szacunkowa roczna wartość powtarzalnych przychodów z abonamentów (ARR – Annual Recurring Revenue) osiągnie poziom 7 mln zł.