Po kilkunastoprocentowej zwyżce rynku e-commerce w Polsce w 2022 r., w ubiegłym roku przyszedł czas lekkiego wyhamowania. Ostatecznie, 2023 r. był nieco lepszy od początkowych oczekiwań zarządu Shopera, a sama spółka rosła szybciej niż cały rynek. Bieżący rok ma stać pod kątem silnego polskiego konsumenta, na czym naturalnie powinien korzystać Shoper. Czy wizja mocnej poprawy wyników pozwoli odwrócić negatywny trend notowań akcji?
Pomimo wyhamowania rozwoju handlu e-commerce w Polsce, Shoper w 2023 r. podtrzymał pozytywną tendencję wzrostu przychodów ze sprzedaży. To co, oprócz oczywistego kierunku poruszania się obrotów, rzuca się w oczy, to spowolnienie dynamiki przyrostu sprzedaży. W 1 kw. 2023 r. obroty Shopera zwiększyły się o 33,4% r/r, podczas gdy w 4 kw. 2023 r. było to już 18,5% r/r.
Kluczowymi wskaźnikami, które definiują wzrost przedsiębiorstwa jest GMV Sklepy / GMV Omnichannel i take rate.
Gross merchandise value (GMV) to suma obrotów wygenerowanych przez klientów sklepów prowadzonych na platformie Shoper. Dodanie do tego innych kanałów sprzedaży, jak platformy, porównywarki daje GMV Omnichannel. Wartość GMV Omnichannel (w którym mieści się również GMV Sklepy) w 2023 r. ukształtowała się na poziomie 9,5 mld zł co stanowi około 10% wartości polskiego rynku e-commerce i oznacza wzrost rok do roku o 16%. GMV wygenerowane w sklepach internetowych było nieznacznie niższe (8,5 mld zł vs 7,4 mld zł w 2022 r.).
Take rate to z kolei wyrażona w % część GMV pobierana od merchantów (właścicieli sklepów za korzystanie z szeregu usług Shopera. Wartość tego współczynnika dla GMV Omnichannel w 2023 r. osiągnęła 1,61% (+0,01 p.p. r/r), a dla samych sklepów była nieco wyższa (1,79%, +0,13 p.p. r/r). Duże znaczenie dla wartości kluczowych wskaźników miała zmiana modelu współpracy Shopera z firmą home.pl. Jej przedmiotem była rozpoczęta w listopadzie migracja sklepów internetowych home.pl z modelu private label na platformę Shoper. To działanie miało pozytywne przełożenie na wartość GMV, ale negatywne dla wskaźnika take rate w 4 kw. 2023 r. Niższy take rate wynika z niższego stopnia wykorzystywania usług dodatkowych przez klientów home.pl. SHO (SHOPER) szacuje, że przeniesienie blisko 3 tysięcy sklepów home.pl zwiększy wartość zamówień na platformie Shoper o 1 mld w skali całego roku. W 2023 r. wpływ z tego tytułu był szacowany na 0,2 mld zł. Dodatkowo, firma zamierza nawiązać bliższe relacje z klientami, co powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży usług dodatkowych. Coraz większe znaczenie na wyniki przedsiębiorstwa mają duże firmy. ARPU klientów premium w 2023 r. wzrosło o 26% r/r, do 29,4 tys. zł, podczas gdy wzrost ARPU klientów standard wyniosło 4,7 tys. i zwiększyło się o 19% r/r.
Wzrost GMV Omnichannel o 16% r/r przy szacowanym przez zarząd wzroście rynku e-commerce w 2023 r. w Polsce w granicach 9-11% można uznać za dobry wynik. Co prawda, zarządzający celowali we wzrost przynajmniej dwukrotnie szybszy od rynku, ale ostatecznie w ubiegłym roku to się nie udało, m. in. przez późniejszą niż pierwotnie planowano finalizację umowy z home.pl.