WYBRANE DANE FINANSOWE | IV kwartał 2023 | IV kwartał 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 75 934 057 | 81 839 195 | -7% |
Koszty działalności operacyjnej | 80 034 740 | 80 280 976 | -0,3% |
Zysk (strata) ze sprzedaży | -4 100 683 | 1 558 219 | |
Pozostałe przychody operacyjne | 395 085 | 242 893 | 63% |
Pozostałe koszty operacyjne | 664 006 | 80 504 | 725% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -4 369 604 | 1 720 609 | |
Przychody finansowe | 72 360 | 398 744 | -82% |
Koszty finansowe | 656 017 | 503 425 | 30% |
Zysk (strata) brutto | -4 953 260 | 1 615 928 | |
Zysk (strata) netto | -4 097 698 | 1 506 664 |
„Rok 2023 postawił przed nami wiele wyzwań, szczególnie w drugiej połowie roku. Przychody SFD wzrosły do 344 mln zł (+5,7%), w samym 4 kwartale 2023r. wyniosły 75,9 mln zł (-7,2%). Wzrost przychodów zawdzięczamy naszemu strategicznemu kanałowi własnych sklepów e-commerce, w Polsce i zagranicą. W ostatnich miesiącach roku przygotowaliśmy i rozpoczęliśmy wdrażanie zmian w naszej strukturze sklepów stacjonarnych, a także nowych strategii obecności w sieciach handlowych, które mają bardzo duży potencjał wzrostowy dla Spółki. Ostatnie miesiące 2023r. roku to dla nas także podwyższone koszty intensywnych kampanii wspierających wizerunek marki SFD, zwiększone inwestycje w rozwój kontroli jakości, skokowy wzrost cen niektórych surowców, kontynuacja inwestycji w ekspansję zagraniczną poprzez własne sklepy e-commerce, a także dodatkowe wydatki związane z ujawnieniem przekroczenia poziomu rtęci w niektórych produktach kreatynowych. Te wszystkie czynniki przełożyły się na poziom EBITDA Spółki, która wyniosła -3.3 mln zł w 4 kwartale 2023r. i 9 mln zł w całym roku. Rozpoczął się kolejny rok, naszym zadaniem jest zapewnienie dostępności i wysokiej jakości produktów, rozwój innowacji produktowych i ich skuteczna sprzedaż w Polsce i zagranicą dzięki odpowiednim strategiom marketingowym w duchu omnichannel. Wybraliśmy projekty i kierunki, które w 2024r. będą przynosić Spółce wzrost i mamy bardzo dobrą sytuację płynnościową, aby te wzrosty realizować. - komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A.
„W 4 kwartale 2023 roku rozpoczęliśmy szereg działań optymalizacyjnych oraz redukcję kosztów niestrategicznych. Wstrzymaliśmy nowe zatrudnienia a także rozpoczęliśmy przygotowania do procesu redukcji zasobów ludzkich, który miał miejsce w 1 kwartale 2024 roku. Zrezygnowaliśmy również z szeregu usług agencyjnych oraz doradczych pełniących funkcje wspierające. Ponadto położyliśmy duży nacisk na negocjacje z dostawcami oraz producentami. Wszystkie te działania powinny przynieść wymierne efekty już na przełomie I i II kwartału. Nasze aktualne możliwości i zasoby logistyczne pozwalają na dalsze wzrosty i rozwój sprzedaży o kolejne 30% względem aktualnych wyników. Dodatkowo jesteśmy w stanie w każdej chwili wspomóc się logistyką kontraktową dla najlepiej rotujących produktów i towarów, co nie będzie wymagało znaczących nakładów.” – komentuje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych.
„Strategie sprzedażowe Spółki oparte są o omnichannel i obserwując trendy konsumenckie oraz analizując koszty sprzedaży poszczególnych kanałów przyjęliśmy plan zmian ewolucyjnych w zakresie poszczególnych kanałów sprzedaży. W 2023r. przychody w strategicznej dla nas części własnych sklepów e-commerce rosły w porównaniu z rokiem ubiegłym i tutaj będziemy się koncentrować na strategii penetracji i wzroście udziału w rynku. W naszym handlu zagranicą poprzez własny e-commerce wprowadzamy zmiany, dzięki którym skupimy się na rentowności tej sprzedaży oraz wzroście na wybranych rynkach zagranicznych. W segmencie sklepów stacjonarnych rok 2023 pokazał, że potrzebna jest optymalizacja w postaci zamknięcia części lokalizacji, zmiany formuły na franczyzową, a także wprowadzenia programu lojalnościowego dla klientów tych sklepów. Sprzedaż w sieciach handlowych w 2023r. była dużo niższa niż rok wcześniej, zarówno z powodu wysokich poziomów sprzedaży rok wcześniej, ale również z uwagi na dopiero rozwijaną szerszą koncepcję obecności produktów SFD w tych sieciach. Przygotowaliśmy nowe partnerstwa z największymi sieciami sprzedaży detalicznej oparte o innowacje produktowe i długoterminowe plany współpracy. Rozpoczynamy strategiczne partnerstwa marketingowe z Kanałem Zero, adaptujemy strategie paid marketingowe, kontynuujemy selektywną współpracę z influencerami oraz inwestujemy w kampanie podnoszące świadomość marki chcąc pozyskać więcej nowych klientów. – komentuje Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów.
„Rozwój Spółki i zwiększanie rentowności sprzedaży to nasze priorytety. Pod względem płynności Spółka jest dobrze przygotowana na realizację projektów rozwojowych. Na koniec 2023r. środki pieniężne wyniosły 7,4 mln zł w porównaniu do 3,6 mln na koniec ubiegłego roku. Kontrolujemy także stan zapasów, który może się zwiększać okresowo w związku ze skokami cen niektórych surowców. W 4 kwartale 2023r. rozpoczęliśmy realizację programów oszczędnościowych, w tym tych ograniczających koszty ogólnego zarządu. Zgodnie z wcześniejszymi decyzjami Spółka planuje wypłacać dywidendę za rok 2023.” – komentuje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów.
„W 4 kwartale 2023r. wprowadziliśmy do oferty kilkanaście suplementów pod markami ALLNUTRITION oraz SFD, które wspierają wybrane funkcje organizmu. Pojawiły się także nowe słodycze bez cukru i suplementy kolagenowe, które stanowią jedną z najlepiej sprzedających się kategorii produktowych. Tak, jak w poprzednich miesiącach, pracowaliśmy nad nowymi kategoriami produktowymi, w tym nad napojami. Rok 2024 będzie pełen innowacji produktowych.” – komentuje Natalia Pazdan, wiceprezes zarządu ds. produktów.
WYNIKI FINANSOWE W 4 KWARTALE 2023r.
W okresie od 01.10.2023r. do 31.12.2023r. SFD S.A. zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 75.934.057,23 zł, co stanowi blisko 92,8% przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2022, kiedy to wyniosły 81.839.195,30 zł.
W podziale na poszczególne kanały e-commerce, stanowiący kluczowy kanał sprzedaży Spółki miał 54% udział w całości przychodów vs 50% udziału w przychodach w roku poprzednim. Przychody realizowane przez własne sklepy e-commerce za granicą rosną ponad 2 krotnie w porównaniu z rokiem poprzednim, a najszybciej rozwijającym się rynkiem jest Ukraina. Podobnie, jak w poprzednich kwartałach tego roku Spółka w 4 kwartale 2023r. odnotowała spadek przychodów w sieciach handlowych. Spółka na koniec 4 kwartału 2023 r. posiadała 23 sklepy własne, w porównaniu do 31 sklepów w roku poprzednim, co również miało wpływ na spadek przychodów r/r.
Po 4 kwartałach 2023r. Spółka wykazuje przychody ze sprzedaży wysokości 343.978.538,17 zł (+5,7% r/r).
Za okres 01.10.2023r. do 31.12.2023 r. EBITDA wyniosła - 3.270 tys. zł w porównaniu do 2.720 tys. zł w 4 kwartale 2022 r. Głównymi czynnikami determinującymi spadek wyniku EBITDA w 4 kwartale 2023 roku były niższe przychody i marża, które m.in. są konsekwencją problemu z jakością produktu z kategorii kreatyn, zwiększone wydatki marketingowe, wyższe wydatki na badania produktów oraz wzrost kosztów wynagrodzeń podyktowany zarówno wzrostem zatrudnienia jak i wzrostem płac.
Strata netto w okresie od 01.10.2023r. do 31.12.2023 r. wyniosła -4.097.698,26 zł, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku zanotowaliśmy zysk, który wyniósł 1.506.663,59 zł.
Po 4 kwartałach 2023r. Spółka wykazuje zysk EBITDA na poziomie 8.972.836,52 (-56,4% r/r) oraz zysk netto 1.584.303,55 (-87,4% r/r).
Na koniec 4 kwartału 2023r. spadła wartość kredytów oraz znacznie obniżony został poziom zapasów, porównując do poziomów z końca roku 2022. Tak istotny spadek zapasów (-20,8 mln zł) był wynikiem zarówno optymalizacji zapasu, jak i spadku cen niektórych produktów. Stan środków pieniężnych na koniec 4 kwartału 2023r. wyniósł 7,4 mln zł vs 3,6 mln zł na koniec 4 kwartału ubiegłego roku.
Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 4 kwartału 2023 r. wyniósł 0,52 vs 0,54 na koniec 4 kwartału 2022 r. i pozostaje na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach w 4 kwartale 2023r. wyniósł 16 vs 15 w 4 kwartale 2022 r. Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 89 vs 103 w 4 kwartale 2022. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług w 4 kwartale 2023 r. wyniósł 24 dni vs 25 dni w 4 kwartale 2022 r.
WYNIKI OPERACYJNE W 4 KWARTALE 2023R.
Średnia wartość zamówienia w sklepie internetowym SFD wyniosła 148 zł vs 162 zł w 4 kwartale ubiegłego roku. Dla całego roku średnia wartość koszyka wyniosła 155 zł, w porównaniu do 154 zł w roku poprzednim.
W kanałach e-commerce klienci dokonali 317 tys. transakcji vs 302 tys. transakcji w 4 kwartale ubiegłego roku. W całym roku liczba transakcji wyniosła 1.399 tys. w porównaniu do 1.232 tys. w roku ubiegłym. Wyższa liczba transakcji wynikała głównie z rosnącej liczby zamówień z rynków poza Polską, gdzie Spółka prowadzi sprzedaż przez własne sklepy e-commerce z realizacją zamówień z magazynu w Opolu.
W 4 kwartale 2023 roku SFD zrealizowało 10 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych, co było takim samym wynikiem jak w roku poprzedzającym.
SYTUACJA RYNKOWA
W 4 kwartale 2023r. ceny surowców używanych do produkcji niektórych produktów w ofercie Spółki uległy skokowemu wzrostowi. Sytuacja taka występowała już w przeszłości i może występować w przyszłości. Okresowy wzrost cen surowców może przekładać się na poziom dostępności niektórych produktów w ofertach firm z branży