Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Przychody Pepco Group wzrosły w I kwartale 2023/24 o 10,8% r/r

Udostępnij

PCO (PEPCO), dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje wybrane wyniki za pierwszy kwartał roku obrotowego 2024, zakończony 31 grudnia 2023 r.

Podsumowanie

  • Przychody Grupy za I kwartał wyniosły rekordowe EUR 1,9 mld euro, co oznacza wzrost przychodów rok do roku o 11% przy stałym kursie walutowym
  • Przychody Grupy według danych porównywalnych (LFL) spadły o 2,3% w I kwartale, ale przy poprawiającym się trendzie w trakcie kwartału
    • Przychody LFL sieci Pepco spadły o 3,7%, przy wysokiej bazie odniesienia sprzed roku, kiedy to sprzedaż LFL wzrosła o 20% w I kwartale roku obrotowego 2023
    • Przychody LFL Poundland zwiększyły się o 0,9% przy silnym wzroście w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia, wsparte silnym popytem na produkty szybkozbywalne, przy słabszych wynikach sprzedaży odzieży
    • Przychody LFL Dealz spadły o 4,6% z uwagi na zaplanowane zmniejszenie dostępności produktów codziennego użytku, w ramach przygotowań do zmiany oferty w tej kategorii na towary dostarczane przez Pepco
  • Odbicie marży brutto Grupy ze wzrostem o 200 pkt. bazowych rdr w I kwartale roku obrotowego 2024, dzięki wynikom Pepco
  • Otwarcia nowych sklepów realizowane głównie na początku okresu, by skorzystać z okresu szczytów sprzedażowych. W I kwartale uruchomiono 200 nowych sklepów netto w ramach całej Grupy, w co wliczona jest również konwersja sklepów Wilko w Wlk. Brytanii.

Podsumowanie I kwartału roku obrotowego 2024

 

Pepco

Poundland

Dealz

Grupa łącznie

Przychody w mln EUR

1 184

596

89

1 869

Wzrost przychodów rdr, stałe kursy

14,5%

3,1%

41,8%

10,8%

Wzrost przychodów wg danych porównywalnych (LFL)

(3,7%)

0,9%

(4,6%)

(2,3%)

Liczba sklepów

 

 

 

 

Łączna liczba sklepów na początku okresu

3 523

823

283

4 629

Nowe otwarcia

137

77

26

240

Zamknięcia

(10)

(27)

-

(37)

Łączna liczba sklepów na końcu okresu

3 650

873

309

4 832

 

 

 

 

 

Nowa liczba sklepów na koniec okresu

127

50

26

203

Łączny wzrost powierzchni handlowej (m2)

4,2%

13,2%

11,0%

6,6%

Komentując wyniki pierwszego kwartału, Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group, powiedział:

„Grupa osiągnęła rekordowe przychody w pierwszym kwartale. Podczas gdy marka Pepco odnotowała spadek przychodów LFL w tym okresie na tle wysokiej bazy sprzed roku, wzrost trendu LFL w trakcie tych trzech miesięcy na kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wyglądał zachęcająco. Poundland dalej utrzymał swoje mocne wyniki w I kwartale, wsparte wysoką sprzedażą towarów szybkozbywalnych.

„Jestem zadowolony z faktu, że w I kwartale poprawiliśmy marżę brutto o 200 punktów bazowych rok do roku. Spodziewamy się, że ten pozytywny trend utrzyma się w roku obrotowym 2024, nie uwzględniając ewentualnego wpływu czynników zewnętrznych, które są poza naszą kontrolą, takich jak np. zakłócenia łańcuchów dostaw dotyczące całej branży.”

„Z powodzeniem wprowadzamy w życie naszą zaktualizowaną strategię, przedstawioną w październiku zeszłego roku. Poprawiamy rentowność oraz generowanie gotówki w ramach naszej podstawowej działalności, zapewniając przy tym bardziej zrównoważony i zyskowny wzrost. Działamy szybko i zdecydowanie: rozpoczęliśmy bardziej ukierunkowany program otwarć sklepów, zawiesiliśmy program odświeżania wyglądu sklepów oraz zakończyliśmy działalność, która nie przynosiła odpowiedniego zwrotu.”

„Patrząc w przyszłość, Grupa ma wiodącą na rynku ofertę dla klientów, skupia się ściśle na osiąganiu zysku, a także ma sprawdzony i dochodowy model działania sklepów, co pozwala nam mieć przekonanie, że uda się nam osiągnąć kolejne sukcesy na kluczowych dla nas rynkach europejskich.”

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

Grupa uruchomiła 203 nowe sklepy netto w I kwartale, rozkład otwarć skoncentrowany był na początku okresu, by wykorzystać okres szczytów sprzedażowych. Ta liczba zawiera również jednorazowy przyrost w postaci konwersji 54 sklepów Wilko na sklepy Poundland w Wielkiej Brytanii. W efekcie spodziewamy się mniejszej intensywności w zakresie nowych otwarć sklepów w nadchodzących kwartałach i oczekujemy uruchomienia łącznie co najmniej 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024, z wyłączeniem konwersji sklepów Wilko w Wielkiej Brytanii, co ma charakter jednorazowy.

  • Pepco: 127 nowych sklepów netto otwartych w pierwszym kwartale. Do tej liczby znacząco przyczyniła się Europa Środkowo-Wschodnia, w której uruchomiono 70% z tych sklepów, w tym 39 z nich otwartych netto w Polsce
  • Poundland: 77 nowych otwarć brutto sklepów w I kwartale, w większości przekształconych w tym okresie 54 sklepów Wilko
  • Sieć Dealz Poland otworzyła 26 nowych sklepów w tym okresie i obecnie posiada 309 placówek w Polsce

PERSPEKTYWY

Warunki dla handlu pozostają wymagające w większości krajów Europy, ale nasze nastawienie na 2024 pozostaje ostrożnie optymistyczne. Mimo spadku przychodów LFL Grupy o 2,3% w I kwartale, przy wysokiej bazie odniesienia, widzieliśmy pozytywny trend wyników LFL w tym okresie.

Osiągnięto poprawę o 200 pkt. bazowych rdr marży brutto Grupy w I kwartale, dzięki silnemu odbiciu w ramach działalności sieci Pepco. To stanowi również znaczący wzrost w marży brutto w porównaniu do ostatniego kwartału roku obrotowego 2023. Spodziewamy się kontynuacji trendu w zakresie osiągania marży brutto w trakcie roku z uwagi na poprawę kosztów produktów, w tym samych towarów, jak i kosztu transportu, korzystniejszych kursów walutowych oraz pozytywnych zmian w zakresie marży zakupowej.

Jakkolwiek wciąż dostrzegamy potencjał poprawy marży brutto w kolejnych kwartałach, zauważamy także, że obecne wydarzenia w rejonie Morza Czerwonego prowadzą do podwyższenia cen spotowych frachtu oraz wydłużenia czasu dostaw. Większość naszych kosztów transportu jest zakontraktowana do końca III kwartału, ale na naszą działalność mają wpływ dodatkowe koszty związane z usługami przewoźników decydujących się na okrężne trasy. Choć obecnie wpływ tych wydarzeń na dostępność towarów pozostaje ograniczony, jeżeli będą one trwać dłużej, to będą mogły odbić się na zaopatrzeniu w nadchodzących miesiącach.

Poza tymi czynnikami zewnętrznymi, zarząd pozostaje skupiony na obszarach, nad którymi ma kontrolę, wykorzystując okazję do wspierania wzrostu na naszych kluczowych rynkach w sposób bardziej ukierunkowany i zrównoważony, co już przynosi efekty, w tym silną generację gotówki w I kwartale.

Nadal będziemy się ściśle koncentrować na zyskach przy rozwijaniu działalności, utrzymując mocne wyniki, w celu realizacji naszej strategii. To podstawowe założenie, wraz z silną marki oraz mocnym udziale w kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, a także przy sprawdzonemu, zyskownym modelu prowadzenia sklepów, daje na przekonanie co do możliwości budowania wiodącej Europejskiej sieci dyskontowych sklepów wielobranżowych.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus