W czwartym kwartale 2023 roku Grupa WTN (WITTCHEN) osiągnęła ponad 132 mln zł przychodów, tj. o 3% mniej niż rok wcześniej, głównie za sprawą słabszej sprzedaży w październiku. W całym minionym roku skonsolidowane przychody przekroczyły 467 mln, co oznacza wzrost o ponad 15% w porównaniu do 2022 roku. Sprzedaż do klientów detalicznych zwiększyła się w 2023 roku o prawie 18%, zaś sprzedaż hurtowa utrzymała się na podobnym poziomie jak rok wcześniej.
Wg wstępnych szacunków, w czwartym kwartale 2023 roku sprzedaż Grupy Wittchen w segmencie detalicznym wzrosła o ponad 1% r/r do 115,3 mln zł, podczas gdy w segmencie B2B wyniosła 17,1 mln zł wobec 22,8 mln zł rok wcześniej. Narastająco, w okresie styczeń-grudzień 2023 roku przychody w segmencie detalicznym wyniosły 406,4 mln zł, co stanowi wzrost o blisko 18% r/r, a w segmencie B2B były na porównywalnym poziomie w ujęciu rok do roku i wyniosły 60,9 mln zł. W 2023 roku sprzedaż do klientów indywidualnych generowała blisko 87% łącznych przychodów Grupy. Najważniejszymi partnerami hurtowymi Grupy Wittchen pozostawała sieć Lidl oraz Amazon.
– Czwarty kwartał w naszej branży jest niezmiennie okresem, kiedy generujemy najwyższą sprzedaż. Na przychodach ostatniego kwartału 2023 roku negatywnie zaważył ciepły październik, gdy klienci ostrożnie podchodzili do zakupów jesienno-zimowej kolekcji odzieży i obuwia. Jednak już w listopadzie zaobserwowaliśmy wyraźne wzrosty, zaś w grudniu sprzedaż była podobna jak rok wcześniej. Wciąż dostrzegamy dużą wrażliwość klientów na cenę, co pokazuje, że siła krajowego konsumenta jeszcze się nie odbudowała. Trzeba też pamiętać, że w porównywalnym okresie 2022 roku zanotowaliśmy wyjątkowo dobre wyniki sprzedaży walizek i innych akcesoriów podróżnych, m.in. za sprawą dużej grupy klientów z Ukrainy – informuje Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen SA.
– Stale prowadzimy działania prosprzedażowe i staramy się poprawiać efektywność na każdym etapie naszej działalności. Przy utrzymującej się dużej wrażliwości konsumentów na cenę, widzimy w tym główną szansę na odbudowanie marży. Konsekwentnie realizujemy plan ekspansji międzynarodowej. Cieszymy się z otwarcia pierwszych salonów w Bratysławie i Bukareszcie oraz szykujemy się do otwarcia sklepów w Austrii i Niemczech – dodaje Jędrzej Wittchen.
Jednym z najważniejszych wydarzeń minionego kwartału dla Grupy Wittchen było otwarcie pierwszych sklepów stacjonarnych na Słowacji i w Rumunii. W listopadzie Grupa otworzyła pierwszy salon w Bratysławie, w jednej z najbardziej popularnych galerii handlowych „Eurovea”, położnej tuż nad Dunajem. Z kolei w grudniu ruszył pierwszy sklep z logo Wittchen w jednej z najbardziej prestiżowych galerii handlowych w Bukareszcie – „ParkLake Shopping Center”. Grupa planuje w tym roku otwarcie własnych sklepów stacjonarnych w Austrii i Niemczech.
Szacunkowe dane sprzedażowe Grupy Wittchen za 4Q 2023 i w okresie 1-4Q 2023
(mln zł) |
4Q 2023 |
4Q 2022 |
Zmiana r/r*** |
1-4Q 2023 |
1-4Q 2022 |
Zmiana r/r*** |
Segment detaliczny* |
115,3 |
113,9 |
1,2% |
406,4 |
345,0 |
17,8% |
Segment B2B** |
17,1 |
22,8 |
(24,9)% |
60,9 |
60,9 |
0,1% |
Przychody razem*** |
132,4 |
136,7 |
(3,1)% |
467,3 |
405,9 |
15,1% |
*Segment detaliczny obejmuje sprzedaż salonów detalicznych, sprzedaż internetową oraz pozostałą sprzedaż detaliczną.
**Segment B2B obejmuje sprzedaż krajową oraz sprzedaż eksportową do firm i klientów korporacyjnych.
*** Pozycja „razem” oraz „zmiana” przeliczona bez zaokrągleń, stąd ewentualne różnice.