Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Czy agroturystyka się opłaca?

materiał partnera

Udostępnij

Urlop lub weekend na łonie natury, z dala od miejskiego zgiełku, z pyszną swojską kuchnią? Okazja do poznania uroków życia na wsi, możliwość uczestniczenia w codziennym życiu gospodarzy, opiece nad zwierzętami czy plonami albo słodkie lenistwo? Zainteresowanie wypoczynkiem na wsi nie spada. Jednak czy agroturystyka jest opłacalna? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wiele zależy od pomysłu i sposobu zarządzania, ale z pewnością jest to branża, która z powodzeniem może stać się źródłem dodatkowego bądź zasadniczego dochodu. Przyjrzyjmy się, co wpływa na popularność agroturystyki i sukces tego rodzaju działalności.

Kto może założyć agroturystykę?

Często osobami prowadzącymi agroturystykę są rolnicy, którzy mając swoje gospodarstwo, przy okazji zajmują się podejmowaniem turystów lub stawiają zasadniczo na tę gałąź. Formalności związane z założeniem agroturystyki nie są skomplikowane, wystarczy zgłosić gospodarstwo do ewidencji obiektów hotelarskich w urzędzie gminy. A co jeśli mieszkasz w mieście i marzy ci się prowadzenie własnego obiektu? Turystyczną ostoję na wsi może założyć także osoba niebędąca rolnikiem. W tym przypadku otwarcie agroturystyki wiąże się z założeniem działalności gospodarczej.

Bez względu na to, czy jesteś rolnikiem bądź nie, by prowadzić agroturystykę, musisz zadbać o odpowiednie warunki budowlane, przeciwpożarowe i sanitarne. Szczegóły zostały określone w obwieszczeniu Ministra Sportu i Turystyki z 26 października 2017 r.

Dlaczego agroturystyka jest popularna?

Szybkie tempo życia nasila zmęczenie i chęć ucieczki na łono natury. I chociaż dla rolników codzienne życie to często ciężka praca, mieszkańcom miasta wieś kojarzy się ze spokojem, sielanką, powrotem do korzeni i natury. Można tu odpocząć, spróbować czegoś nowego, poznać od podszewki życie będące dotąd w sferze wyobrażeń albo dziecięcych wspomnień.

Świeżo wyrobione masło, swojska kiełbasa, własnoręcznie zebrane jajka, warzywa, dopiero co przygotowany twarożek, chleb prosto z pieca – niewątpliwym atutem agroturystyk jest możliwość spróbowania naturalnych produktów i tradycyjnie przygotowanych potraw. Na co dzień jesteśmy zalewani mocno przetworzoną żywnością i coraz więcej osób szuka naturalnych produktów. W gospodarstwie agroturystycznym są one na wyciągnięcie ręki.

Agroturystyka to także znakomity pomysł na spędzenie wolnego czasu z dziećmi, dla których doświadczenie, skąd bierze się mleko czy jajka jest niemałym odkryciem, a możliwość karmienia kóz, przejechania się wozem lub traktorem – ogromną frajdą. 

Szerzej na ten temat walorów agroturystyki i przyczyn jej popularności przeczytasz tutaj: https://cuk.pl/porady/jakie-sa-zalety-agroturystyki.

Co wpływa na powodzenie gospodarstwa agroturystycznego?

Sukcesowi sprzyja dobry pomysł, strategia i myślenie długofalowe. Za popularnością wypoczynku na wsi idzie w parze wzrost konkurencji, a opłacalność agroturystyki jest ściśle uzależniona od liczby odwiedzających. Aby zachować atrakcyjność oferty, warto zastanowić się nad potencjałem gospodarstwa i wykorzystać wszystkie jego mocne strony, aby przyciągać nie tylko nowych gości, ale też sprawić, by ci, którzy byli tu raz, chcieli wrócić.

Niewątpliwym atutem gospodarstw agroturystycznych jest dobre położenie w niedalekiej odległości od innych atrakcji. Cisza, spokój i świeże powietrze w otoczeniu pięknych lasów, jezior mają szanse przyciągnąć szersze grono gości, którzy chcieliby oprócz korzystania z uroków wsi, wybrać się na wycieczkę rowerową, popływać kajakiem czy odpocząć na plaży.

Warto też pamiętać o wykorzystaniu kulinarnego potencjału regionu. Potrawy przygotowane z naturalnych składników charakterystycznych dla danego rejonu mogą sprawić, że wizyta w gospodarstwie zapadnie w pamięć. Każdemu zdarza się zjeść coś tak wyjątkowo pysznego, że „ten smak” pamięta się przez długie lata i kojarzy z konkretnym miejscem. Wyspecjalizowanie się w konkretnych produktach pozwala wyróżnić się spośród konkurencji.

Jak zwiększyć dochodowość agroturystyki?

Agroturystyka, jak każda branża, nie stoi w miejscu. Aby pozyskać większą liczbę gości, warto otworzyć się na ich oczekiwania. Chociaż najliczniejszą grupą korzystającą z agroturystyki są Polacy, to wśród gości zdarzają się także obcokrajowcy. Dzięki poszerzeniu komunikacji o języki obce i odpowiedniej promocji agroturystyka może stać się dla gości z zagranicy znaczącą alternatywą wobec miejskiej bazy hotelowej.

Jak jeszcze można polepszyć kondycję finansową gospodarstwa agroturystycznego? Oto kilka możliwości:

  • sprzedaż własnych produktów;
  • interesująca strona internetowa;
  • wzbogacenie infrastruktury np. o basen czy gorącą balię;
  • zapewnienie zajęć nie tylko dla najmłodszych, ale i starszych dzieci;
  • organizowanie wypoczynku także jesienią i zimą.

Sprzedaż bezpośrednią można rozszerzyć o działalność internetową, traktując ją  jako formę promocji. Wiele osób szuka produktów ekologicznych w Internecie. Kupując dany produkt, dowiedzą się przy okazji o istnieniu gospodarstwa i być może zainteresują na tyle, by wybrać je na miejsce wypoczynku. Pomocne w tym będą ciekawe zdjęcia i przykuwające uwagę opisy.

Największa popularność agroturystyki przypada na miesiące letnie, co nie oznacza, że zimą nie ma na wsi co robić. Kulig wśród ośnieżonych pól, prawdziwa wiejska wigilia, sylwester w ciszy natury to tylko jedne z wielu pomysłów.  

Jak zabezpieczyć gospodarstwo na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń?

Nawet dobrze prosperujące gospodarstwo agroturystyczne jest narażone na pożar, zerwanie dachu przez huragan czy inne nieprzewidziane zdarzenia, których skutki mogą poważnie nadszarpnąć budżet. Sposobem, aby się przed nimi uchronić, jest odpowiednie ubezpieczenie. CUK Ubezpieczenia oferuje szeroki wybór polis. Zachowanie płynności finansowej jest bardzo istotne dla opłacalności gospodarstwa agroturystycznego, a uszkodzenia poza kosztami naprawy, mogą też utrudnić podejmowanie kolejnych gości, wywołując przestój.