Polski producent ekskluzywnej bielizny damskiej zanotował po trzech kwartałach br. 204,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+9,8 proc. r/r), co jest historycznie najlepszym wynikiem po dziewięciu miesiącach roku. EBITDA osiągnęła 22,9 mln zł (+0,9 proc. r/r), zysk operacyjny 11,5 mln zł (+1,1 proc. r/r) a zysk netto był niższy o 45,3 proc. r/r i wyniósł 5 mln zł. W analogicznym okresie ub.r. spółka zaksięgowała 2,4 mln zł zysku ze sprzedaży akcji własnych, a w obecnym kwartale ok. 750 tys. zł wyniosły koszty sprzedaży akcji z programu motywacyjnego (w 2022 r. ten koszt pojawił się w IV kwartale). Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 50,3 mln zł, a marża brutto na sprzedaży w trzecim kwartale 2023 r. ukształtowała się na poziomie 61,3 proc. (+2,4 p.p. r/r). Na koniec września br. liczba Klientek w programie Esotiq Club przekroczyła 1.500 tys.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w okresie styczeń – październik 2023 r. wyniosły ok. 228 mln zł i były wyższe o około 13 proc. niż w tym samym okresie roku ubiegłego. W ujęciu narastającym skonsolidowana marża ze sprzedaży w okresie styczeń – październik 2023 r. wyniosła około 63,7 proc i była wyższa o ok. 2 p.p. r/r. Grupa zakończyła trzeci kwartał 2023 roku środkami pieniężnymi w kwocie 2,8 mln zł, ich niższy stan r/r spowodowany jest wypłatą dywidendy oraz bieżącą spłatą kredytów, pożyczek i leasingu finansowego.
To był kolejny udany kwartał dla Grupy Esotiq & Henderson. Po raz kolejny zanotowaliśmy rekord sprzedaży utrzymując marżę brutto na sprzedaży powyżej 61 proc. Niewielki spadek marży brutto na sprzedaży w porównaniu z drugim kwartałem tego roku, jest efektem zwiększonych wyprzedaży przy jednoczesnym obniżeniu stanu zapasów, gdyż w trzecim kwartale wyprzedawaliśmy starsze sezony. Wciąż skupiamy na generowaniu sprzedaży i maksymalizacji marży brutto. Przed nami okres świąteczny, który jest najważniejszym okresem w branży. Jesteśmy przygotowani, żeby wykorzystać ten czas jak najlepiej – powiedział Adam Skrzypek, p.o. prezesa zarządu Esotiq & Henderson.
Grupa odnotowała również rekordową sprzedaż w Internecie, która w trzecim kwartale br. wzrosła do 16 mln zł (+38 proc. r/r), czyli osiągnęła wynik zbliżony do sprzedaży uzyskanej w sklepach stacjonarnych. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. wynik ze sprzedaży Internetowej wzrósł o +39 proc. r/r i ukształtował się na poziomie 40 mln zł. Dobry rezultat został osiągnięty również na rynku niemieckim - prawie dwukrotny wzrost sprzedaży Internetowej (+85 proc. r/r).
Tak dobre wyniki sprzedaży internetowej to efekt stabilnej współpracy z Zalando, About You i jak i wieloma marketplace’ami na które mocno stawiamy. Skupiamy się na rozwoju Grupy Esotiq & Henderson. Zbudowaliśmy dział marketplace, poszerzyliśmy dział produkcji, przygotowujemy się do szerszej ekspansji eksportowej w krajach Europy Zachodniej i Południowej. Kontynuujemy m.in. rozmowy z Zalando w Austrii i Szwajcarii. Stawiamy większy nacisk na logistykę i analitykę, chcemy być najlepsi w zamawianiu towaru, kupować po korzystnych cenach, realizować zamówienia w krótkim czasie. Kontynuujemy naklejanie cen w sklepie, gdyż ten pomysł pozytywnie przełożył się na osiągnięte wyniki. Nie mamy obecnie problemów z łańcuchami dostaw a niższe zapasy to efekt wyprzedaży oraz optymalizacji kosztów zgodnie z długofalową strategią – mówi Adam Skrzypek, p.o. prezesa zarządu EAH (ESOTIQ)
Na koniec września 2023 roku aplikację mobilną Esotiq pobrało ok. 197 tys. użytkowników. Spółka nadal będzie dążyła do zwiększenia pobrań aplikacji, gdyż daje to większe możliwości komunikacji z klientem i przekłada się na 4,6 proc. konwersji.
Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. Grupa posiadała 286 salonów o łącznej powierzchni 17 643 m2. Niewielki spadek powierzchni o 4 proc. r/r był spowodowany głównie zamknięciami salonów w Polsce. 26 września 2023 roku został otwarty drugi salon w Serbii, gdzie spółka zgodnie z planem chce dążyć do otwarcia 5 salonów w całym roku.
Zamknięcia salonów w Polsce są efektem tego, że stawiamy na jakość lokalizacji i chcemy mieć salony o największej rentowności w stosunku do posiadanego towaru. Z kolei zamknięcie salonu w Stuttgarcie w Niemczech podyktowane było realizacją idei, że skupiamy się na sprzedaży e-commerce oraz rozwijamy dział marketplace - mówi Adam Skrzypek, p.o. prezesa zarządu Esotiq & Henderson.
Wśród najważniejszych działań marketingowo promocyjnych Grupy Esotiq & Henderson w 3 kwartale br. należy wymienić: Summer sale w Esotiq – wakacyjna wyprzedaż kolekcji wiosna-lato 2023, preview jesiennej kolekcji Esotiq – wrześniowa przedsprzedaż najnowszej kolekcji jesień 2023, wprowadzenie kolekcji specjalnej created by Joanna Krupa oraz kampanie w TV i na YT.
ESOTIQ&HENDERSON to firma, która zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych (głównie bielizny) i kosmetycznych. Spółka prowadzi sprzedaż w kraju oraz zagranicą. ESOTIQ obecnie posiada 286 salonów w całej Grupie, w tym 216 sklepów franczyzowych i 70 sklepów własnych.