WYBRANE DANE FINANSOWE | 3 kwartały 2023 | 3 kwartały 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody netto ze sprzedaży | 32 637 | 32 058 | 2% |
Zysk (strata) ze sprzedaży | -177 | 2 796 | |
EBITDA | 1 084 | 5 001 | -78% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -544 | 3 815 | |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | -637 | 3 764 | |
Zysk (strata) netto | -633 | 3 209 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 1 539 | 2 081 | -26% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -3 640 | -2 977 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -371 | -331 | |
Przepływy pieniężne netto - razem | -2 472 | -1 227 | |
Aktywa/Pasywa razem | 23 747 | 26 612 | -11% |
Aktywa trwałe | 15 297 | 12 462 | 23% |
Aktywa obrotowe | 8 450 | 14 151 | -40% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom Comperia.pl | 17 206 | 17 877 | -4% |
Zobowiązania razem | 6 541 | 8 736 | -25% |
Zobowiązania długoterminowe | 1 121 | 1 481 | -24% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 5 421 | 7 254 | -25% |
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą | -0,2 | 0,91 | -122% |
W okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 Spółka osiągnęła pozytywne wyniki EBITDA na poziomie skonsolidowanym jak i jednostkowym.
W okresie tym, a w szczególności w drugim kwartale Grupa mocno odczuła efekty sytuacji makroekonomicznej. Utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe skutkowały mniejszym apetytem banków na ryzyko kredytowe. Dodatkowo, ze strony banków odczuliśmy niższą podaż produktów oszczędnościowych. Przychody skonsolidowane nieznacznie spadły o 7%, a EBITDA o 78% w stosunku do pierwszych trzech kwartałów roku poprzedniego. W główniej mierze, wpływ na to miały inwestycje w nowy segment działalności e-commerce tj. Comfino, które jest nadal znajduje się w fazie rozwoju. Porównanie podstawowych wielkości z rachunku zysków i strat w podziale na segmenty działalności przedstawia się następująco:
Dane skorygowane (W raporcie opublikowanym za IIIQ2023 w pozycji „Przychody” prezentowane były tylko przychody ze sprzedaży, w danych skorygowanych w pozycji „Przychody” zaprezentowano przychody ze sprzedaży plus pozostałe przychody)
Na spadek wyników w segmencie reklamy efektywnościowej wpływ miała zmiana warunków w jednej z istotnych umów z parterem biznesowym. Skutkowało to negatywnym wpływem na wolumen sprzedaży oraz spadek marży na leadach. Aktualna sytuacja makroekonomiczna powoduje, że reklamodawcy z sektora finansowego mają mniejszy apetyt na działania w sektorze marketingu efektywnościowego. Jednocześnie wzrastają w Spółce koszty administracyjno-operacyjne związane w głównej mierze z rozwojem segmentu e-commerce.
Na uwagę zasługuje rozwój portalu Telepolis.pl. Serwis ten sukcesywnie powiększa grono swoich odbiorców. Telepolis.pl w trzecim kwartale kolejny raz dominował na rynku mediów technologicznych. Na uwagę zasługuje fakt, zdobycia pierwszego miejsca, w rankingu portali technologicznych w badaniach Mediapanel. Mimo nieprzychylnego dla branży okresu, portal Telepolis.pl notował wzrost zainteresowania wśród użytkowników, notując wyniki przekraczające w poszczególnych miesiącach 4,75 mln Realnych Użytkowników. Do szczególnych sukcesów zaliczamy dalsze rozszerzanie portfolio, w tym położenie nacisku na treści wideo.
Zgodnie z naszymi założeniami rentowność segmentu ubezpieczeniowego w okresie trzech kwartałów 2023 roku była pozytywna przy 8% wzroście przychodów. Na wzrost wolumenu sprzedaży miała wpływ deprecjaja cen w obszarze składek ubezpieczeń komunikacyjnych oraz zmiana sytemu prowizyjnego agentów Comperia Ubezpieczenia. Wspomniane elementy nie pozostały jednak bez negatywnego wpływu na marże w segmencie ubezpieczeń. Dodatkowo spółka kontynuowała rozwój w obszarze ubezpieczeń online.
Sukcesywnie kontynuujemy prace związane z rozwojem oraz komercjalizacją nowego segmentu e-commerce tj. projekt Comfino.pl W tym okresie ponieśliśmy wydatki inwestycyjne na jego realizację w łącznej kwocie 3,1 mln PLN. W tym czasie mocno skupiliśmy się na akwizycji, integracji oraz szkoleniu nowych partnerów – sklepów. Podpisaliśmy kilkaset umów na świadczenie usług finansowania zakupów internetowych poprzez naszą bramkę płatności odroczonych i ratalnych Comfino.pl. Grono uruchomionych partnerów dostarczających finansowanie na platformie Comfino.pl, powiększyło się o jedną z największych polskich instytucji finansowych – PragmaGo. W dalszym ciągu prowadzone są inwestycje w rozwój produktu min.: nowe platformy SaaS, reorganizację struktury Comfino.pl oraz poszerzanie sieci klientów oraz dostawców finansowania. W trzecim kwartale rozpoczęliśmy również prace przygotowawcze do uzyskania licencji Krajowej Instytucji Płatniczej poprzez powołanie nowej spółki zależnej. CPL (COMPERIA) będzie ubiegała się o jej rejestrację w KRS, a następnie o przyznanie przez KNF, licencji KIP.
Kondycja Grupy umożliwiała realizację szeregu inicjatyw, które powinny przyczynić się do dalszego rozwoju Grupy.
Do dnia sporządzenia niniejszego raportu nie otrzymaliśmy decyzji PFR w sprawie umorzenia części przyznanej pomocy w ramach Tarczy 1.0. W konsekwencji w sprawozdaniu finansowym za trzy kwartały 2023 roku, w sprawozdaniu z całkowitych dochodów nie ujęliśmy kwoty wnioskowanego umorzenia w wynikach Grupy. Kwota wsparcia z PFR pozostaje ujęta w pozostałych zobowiązaniach Spółki.