WYBRANE DANE FINANSOWE | 3 kwartały 2023 | 3 kwartały 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 2 442 655 | 2 495 910 | -2% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 125 453 | 93 155 | 35% |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | 111 660 | 94 995 | 18% |
Zysk (strata) netto | 85 152 | 94 227 | -10% |
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego | 85 055 | 91 874 | -7% |
Zysk (strata) na akcje | 1,41 | 1,52 | -7% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 130 648 | -71 336 | |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -110 095 | -64 917 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -60 973 | 101 821 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | -40 420 | -34 432 | |
30.09.2023 | 31.12.2022 | ||
Aktywa | 2 195 009 | 2 104 817 | 4% |
Zobowiązania długoterminowe | 299 490 | 345 872 | -13% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 1 268 855 | 1 194 010 | 6% |
Kapitał własny | 626 664 | 564 935 | 11% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 616 074 | 554 278 | 11% |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla WIELTON na kolejne lata <<<
Szanowni Akcjonariusze,
kończący się rok 2023 upływa pod znakiem licznych wyzwań na europejskim rynku transportowym, na którym w segmencie producentów naczep trzecim największym graczem pozostaje Grupa WLT (WIELTON). Wysoka inflacja, rosnące koszty prowadzenia działalności, odkładanie decyzji zakupowych czy wysokie stopy procentowe przekładają się na spadek zapotrzebowania na usługi TSL, a w efekcie na mniejszy popyt na naczepy i przyczepy oraz niższy poziom zamówień. Spodziewana już na początku 2023 roku kontynuacja trendu spadkowego z 2022 roku widoczna jest na rynkach polskim, niemieckim, francuskim, włoskim i hiszpańskim, szczególnie w sektorach naczep kurtynowych, wywrotek i furgonowych.
W tak trudnym otoczeniu rynkowym osiągnęliśmy satysfakcjonującą sprzedaż wolumenową na poziomie 15 684 sztuk pojazdów (spadek o 10,5% r/r.). Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 2,44 mld (spadek o 2,1% r/r.). W ostatni kwartał 2023 roku weszliśmy z portfelem zamówień na poziomie ok. 6 200 sztuk. Wynik EBITDA Grupy zwiększył się o 24,4% do 181,5 mln zł. Konsekwentna dyscyplina kosztowa pozwoliła nam osiągnąć marżę EBITDA na solidnym poziomie 7,4% (5,8% przed rokiem), co pomogło nam zachować wskaźnik długu netto/EBITDA na bezpiecznym poziomie 2,18. Grupa zanotowała zysk netto na poziomie 85,2 mln zł, wsparty pozytywnym zdarzeniem jednorazowym w postaci wypłaconego odszkodowania BI o wartości 13,5 mln zł. Po trzech kwartałach 2022 roku zysk netto wynosił 94,2 mln zł. Suma zdarzeń jednorazowych w roku poprzednim wyniosła jednak 43,8 mln zł. Dotyczyły one także odszkodowania BI oraz rozliczenia transakcji zakupu spółek Guillen oraz Lawrence David.
Pomimo spowolnienia w europejskim sektorze transportowym utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków. Spółka Fruehauf, w której kontynuujemy szeroko zakrojone działania naprawcze, z udziałami wynoszącymi 19,3% utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego. Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się r/r. o 2,4%, do 547,5 mln zł. Fruehauf sprzedał 3 309 sztuk pojazdów, o 8,5% mniej niż w trzech kwartałach 2022 roku. Na trzeciej pozycji na rynku polskim z udziałami 14,5% uplasowała się spółka Wielton ze sprzedażą wolumenową na poziomie 3 822 sztuk pojazdów (spadek r/r. o 10,4%). Przychody spółki na tym rynku wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł w roku ubiegłym (wzrost o 0,4% r/r.). Brytyjska spółka Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 12,5%.
Sprzedaż wolumenowa wyniosła 2 789 sztuk (spadek o 21,3% r/r.) przy przychodach na poziomie 427 mln zł, czyli o 5% niższych niż przed rokiem. Sprzedaż wolumenowa spółek Langendorf oraz Wielton GmbH była na poziomie 1 289 sztuk, zmniejszając się r/r. o 16,4%. Skonsolidowane przychody tych spółek zmalały o 18,3% do 276,4 mln zł. W rejestracjach na rynku niemieckim Langendorf oraz Wielton GmbH zajęły łącznie szóste miejsce w porównaniu do piątej lokaty w roku poprzednim. Rozwój spółki Wielton Słowacja i jej współpracy z nowym dealerem zaowocował rekordowo wysoką sprzedażą w tym kraju i awansem na drugie miejsce na rynku słowackim. Łącznie w krajach CEE zachowana została piąta pozycja na rynku. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 1 099 sztuk pojazdów i była na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (spadek o 0,5%). Przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 3,6% do 156,2 mln zł. Rozpoczęliśmy prace nad nowymi produktami na rynki słowacki i austriacki. Szczególnie aktywne działania sprzedażowe prowadzimy w Bośni, Słowenii i Rumunii.
Włoska spółka Viberti zwiększyła sprzedaż o 8,2% do 776 sztuk pojazdów. Jej udziały w rynku, który zmalał r/r. o 9,4% wzrosły do 7%. Zapewniło to jej piątą pozycję rynkową. Przychody firmy wyniosły 112,9 mln zł, zwiększając się r/r. o 17,5%. Na rynku włoskim uruchomiona została sprzedaż produktów Freuhauf, w tym City Trailer. Wykorzystujemy tam również z powodzeniem synergie grupowe wynikające ze współpracy Viberti i Langendorf.
Synergie grupowe, pochodzące z usprawnień w zakresie kosztów zaopatrzenia i produkcji, powinny przynieść pozytywne skutki również na rynku hiszpańskim. Spadek udziałów w rynku hiszpańskim do 2,1% po trzech kwartałach, wobec 3,4% przed rokiem odnotowała spółka Guillén, która uplasowała się na tamtejszym rynku na dziewiątej pozycji. Sprzedaż wolumenowa spółki wyniosła 305 sztuk (spadek o 27,7% r/r.). Jej przychody zmalały o 13,7%, do 46,8 mln zł. Do oferty na rynku hiszpańskim wprowadziliśmy nowe produkty – są to m.in. naczepy podkontenerowe oraz naczepy z rozwiązaniami dla transportu kontenerów lotniczych.
Ważnym wydarzeniem były dla Grupy targi NUFAM w Karlsruhe, gdzie spółka Wielton zaprezentowała swoje produkty, m.in.: naczepę kurtynową mega z systemem intermodalnym, wywrotkę Weight Master czy przyczepę hakową M3 Slider. Z kolei spółka Langendorf wystawiła tam jeden z modeli naczep niskopodwoziowych, których sprzedaż po trzech kwartałach 2023 roku była o 77% wyższa niż przed rokiem. W oparciu o sprzedaż naczep niskopodwoziowych spółki niemieckie prowadziły również wzmożone działania sprzedażowe na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
Oczekując na poprawę sytuacji rynkowej i ożywienie popytu koncentrujemy się na dyscyplinie kosztowej i realizacji projektów oszczędnościowych, a także skróceniu terminu dostaw dla klientów. Kroki zmierzające do poprawy efektywności i redukcji kosztów produkcji łączymy z intensywnymi działaniami mającymi na celu pozyskiwanie nowych zamówień i nie szczędzimy wysiłków w celu aktywizacji sprzedaży. Dowodem na to jest podpisanie nowej umowy dystrybucyjnej na rynek turecki, a także jesteśmy w trakcie uruchamiania własnej sieci sprzedaży w krajach Beneluksu. Przygotowując się do nowych regulacji dotyczących kontroli ciśnienia w ogumieniu, od nowego roku będziemy gotowi z własnym rozwiązaniem realizującym tę funkcję (TPMS).
Wierzę, że nasza stabilna kondycja finansowa, intensywna dywersyfikacja produktowa i geograficzna połączone z modernizacją procesów oraz implementacją nowych technologii pozwolą Grupie Wielton umocnić pozycję czołowego gracza branży naczepowej, pomimo wyzwań z którymi zmaga się europejski rynek transportowy w obecnym czasie.
Zapraszam do lektury raportu.
Z poważaniem,
Paweł Szataniak
Prezes Zarządu