WYBRANE DANE FINANSOWE | 3 kwartały 2023 | 3 kwartały 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
PLN | |||
Przychody netto ze sprzedaży | 268 044 481 | 243 508 207 | 10% |
Koszty działalności operacyjnej | 258 255 262 | 227 427 159 | 14% |
Zysk (strata) ze sprzedaży | 9 789 219 | 16 081 048 | -39% |
Pozostałe przychody operacyjne | 1 018 321 | 654 638 | 56% |
Pozostałe koszty operacyjne | 1 698 078 | 1 394 398 | 22% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 9 109 462 | 15 341 288 | -41% |
Przychody finansowe | 56 720 | 33 928 | 67% |
Koszty finansowe | 1 740 414 | 1 042 614 | 67% |
Zysk (strata) brutto | 7 425 768 | 14 332 603 | -48% |
Zysk (strata) netto | 5 682 002 | 11 203 494 | -49% |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla SFD na kolejne lata <<<
„Za nami 3 kwartał, w którym realizowaliśmy jednocześnie nasze ambitne plany rozwojowe i sprzedażowe, a we wrześniu dodatkowo zarządzaliśmy sytuacją związaną z przekroczeniem norm zawartości rtęci zidentyfikowanym w naszych niektórych produktach kreatynowych. Podkreślamy, iż zaufanie i zdrowie klientów są dla nas najważniejsze, dlatego podjęte przez nas działania w zakresie wycofania wadliwych produktów oraz wycofania i sprawdzenia wszystkich kreatyn były natychmiastowe i dobrowolne. Zintensyfikowaliśmy komunikację wszelkich kwestii związanych z jakością naszych produktów, a szczególnie jak najszybciej wyjaśniliśmy potencjalne skutki ewentualnego spożycia wadliwych kreatyn. Wykonane ekspertyzy specjalistów wykazały jednoznacznie, że przy spożyciu tych preparatów zgodnie z zaleceniami producenta szkodliwość dla zdrowia jest niska, zaś spożywanie ich przez 50 dni jest równe zanieczyszczeniu, które konsumenci mogą znaleźć w dwóch puszkach tuńczyka przy maksymalnie dopuszczalnej zawartości rtęci. Minimalizujemy ryzyko występowania podobnych sytuacji w przyszłości i rozbudowujemy procedury kontroli jakości, w tym już na etapie składników i surowców. ” – komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD
“Zgodnie z informacją podaną w raporcie sprzedażowym za wrzesień 2023r. przychody ze sprzedaży za 3 kwartał 2023 r. pozostały na poziomie podobnym do roku poprzedniego tj nieznacznie spadły o 1,2% r/r do 80,7 mln zł, zaś narastająco po 9 miesiącach 2023r. notujemy wzrost przychodów o 10,1% do 268 mln zł. W lipcu i sierpniu nasze cele budżetowe realizowaliśmy zgodnie z planami osiągając wzrosty sprzedaży, a także, tak jak w ostatnich kwartałach, inwestowaliśmy w rozwój naszych rynków zagranicznych. We wrześniu pomimo spadku sprzedaży kontynuowaliśmy te inwestycje - rozwój zagraniczny jest naszym wyborem strategicznym. Przynoszą nam one dynamiczne wzrosty sprzedaży, przy czym szczególnie wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży notujemy na rynku ukraińskim. Do sierpnia sprzedaż poprzez kanał e-commerce w Polsce wykazywała zaplanowane wzrosty w porównaniu z rokiem poprzednim, podczas gdy we wrześniu oraz październiku obserwujemy przejściowe obniżenie sprzedaży, które były związane ze sprawą kreatyny oraz związanego z nią spadku wydatków reklamowych w tym okresie. Listopad jest pierwszym miesiącem, w którym nasze wsparcie marketingowe jest już na odpowiednim poziomie a sentyment konsumentów pozwala osiągać założone wyniki efektywnościowe prowadzonych kampanii. Podobnie sprzedaż w kanale marketplaces oraz w sklepach stacjonarnych notowała wzrosty do sierpnia i uległa obniżeniu we wrześniu. Sprzedaż na eksport oraz do sektora farmaceutycznego notuje dynamiczne wzrosty w porównaniu z rokiem poprzednim W sieciach handlowych Spółka od początku roku realizuje niższe wolumeny sprzedaży z uwagi na rekordową sprzedaż osiągniętą w sieciach handlowych w roku poprzednim, a także specyfikę zawierania kontraktów w tym kanale sprzedaży. Od początku listopada realizujemy zapowiadane kampanie wizerunkowe Spółki, zaś sprzedaż jest wspierana kampaniami marketingowymi oraz narzędziami typu marketing automation, które wdrażamy od początku roku.” - dodaje Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów SFD S.A.
“Logistyka Spółki jest na bieżąco optymalizowana, także w kierunku rosnącej liczby zamówień z rynków zagranicznych, szczególnie z Ukrainy, która jest pierwszym poza unijnym rynkiem, na którym uruchomiliśmy własny sklep e-commerce. Struktury logistyczne zostały też włączone w rozbudowany system kontroli jakości oraz wspiera komunikację Spółki z klientami w zakresie jakości produktów oraz obsługi klienta. W lipcu sfinalizowaliśmy umowę sprzedaży działki w Opolu co ma odzwierciedlenie w wynikach za 3 kwartał.” - dodaje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu SFD S.A.
“W 3 kwartale kontynuowaliśmy inwestycje w rozwój naszych rynków zagranicznych ponosząc jednocześnie wyższe koszty wynagrodzeń wynikające ze wzrostu zatrudnienia oraz płac. We wrześniu ponieśliśmy także dodatkowe koszty związane z procedurami i procesami dotyczącymi przekroczenia norm rtęci w niektórych produktach kreatynowych, przy czym wystąpiliśmy z wnioskami o zwrot kosztów i odszkodowania z dwóch polis ubezpieczeniowych w związku z działaniami, jakie musieliśmy podejmować we wrześniu. W efekcie przy stabilnych przychodach na poziomie 80,7 mln zł wypracowaliśmy EBITDA na poziomie 1 mln zł oraz stratę netto w wysokości -0,5 mln zł. Stan środków pieniężnych na koniec kwartału wyniósł 4,9 mln zł vs 1,6 mln zł na koniec 3 kwartały 2022r. Zadłużenie Spółki pozostaje wciąż na bardzo bezpiecznym poziomie.” - dodaje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów SFD S.A.
“W 3 kwartale 2023r. w ofercie spółki pojawiło się ponad 30 nowych produktów w segmentach suplementów, żywności dietetycznej i nutrikosmetyków. Nasz nowy napój energetyczny TURBOROSE, debiut marki ALLDEYNN w tej kategorii, został bardzo dobrze przyjęty przez klientów. Kolejną nowością pod tą samą marką jest produkt GREENROSE. W minionym kwartale rozwinęliśmy gamę naszych białek, słodyczy, przekąsek, musów, sosów, kolagenów, witamin. Wdrażamy produkty oparte na najnowszych technologiach od renomowanych dostawców. Przykładem tego jest nowy produkt probiotyczny pod marką ALLNUTRITION EASYDIGEST. Pracujemy także nad otwarciem nowych kategorii produktowych szczególnie w segmencie żywności dietetycznej.” - dodaje Natalia Pazdan, wiceprezes zarządu ds. produktu SFD S.A.
WYNIKI FINANSOWE W 3 KWARTALE 2023 r.
W okresie od 01.07.2023r. do 30.09.2023r. SFD S.A. zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 80.731.265,88 zł, co stanowi blisko 98,8% przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2022, kiedy to wyniosły 81.734.979,21 zł. Przychody ze sprzedaży w lipcu i sierpniu realizowane były zgodnie z planami budżetowymi wykazując wzrosty w porównaniu z odpowiednimi miesiącami roku poprzedniego. We wrześniu, z uwagi na wydarzenia związane z wystąpieniem przekroczeń zawartości rtęci Spółka zrealizowała przychody niższe, co w całości kwartału przełożyło się na stabilny poziom przychodów w porównaniu z 3 kwartałem roku poprzedniego.
W podziale na poszczególne kanały e-commerce, stanowiący kluczowy kanał sprzedaży Spółki miał 54% udział w całości przychodów, przy czym w lipcu i sierpniu przychody w tym kanale rosły zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych, zaś we wrześniu przychody w kanale e-commerce dalej rosły na rynkach zagranicznych, zaś w Polsce odnotowany został spadek. Przychody realizowane przez własne sklepy e-commerce za granicą rosną ponad 3 krotnie w porównaniu z rokiem poprzednim, a najszybciej rozwijającym się rynkiem jest Ukraina. Sprzedaż realizowana poprzez marketplaces oraz w sklepach stacjonarnych w Polsce w 3 kwartale 2023r wykazywała się podobną dynamiką do przychodów z własnego e-commerce tj. w lipcu i sierpniu realizowane były wzrosty sprzedaży, zaś we wrześniu odnotowano spadek w porównaniu z wrześniem poprzedniego roku. Podobnie, jak w poprzednich kwartałach tego roku Spółka w 3 kwartale 2023r. odnotowała spadek przychodów w sieciach detalicznych z uwagi na rekordowe poziomy sprzedaży w tym kanale w poprzednim roku oraz nieliniowy charakter współpracy z takimi sieciami. Spółka notuje wzrosty sprzedaży na eksport.
Po 3 kwartałach 2023r. Spółka wykazuje przychody ze sprzedaży wysokości 268.044.480,94 zł (+10,1% r/r).
Za okres 01.07.2023r. do 30.09.2023 r. EBITDA wyniosła 985 tys. zł i była o 79% niższa r/r, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku wyniosła 4.695 tys. zł. Rentowność EBITDA wyniosła w tym okresie 1,2% vs 5,7% w 3 kwartale 2022r. Głównymi czynnikami determinującymi spadek rentowności w 3 kwartale 2023 roku były zwiększone wydatki marketingowe związane z rozwojem zagranicznych sklepów e-commerce, wzrost kosztów wynagrodzeń podyktowany zarówno wzrostem zatrudnienia jak i wzrostem płac. Dodatkowo spółka poniosła jednorazowe koszty związane z wycofaniem części produktów
Strata netto w okresie od 01.07.2023r. do 30.09.2023 r. wyniosła -497.879,55 zł, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku zanotowaliśmy zysk, który wyniósł 2.935.941,75 zł.
Po 3 kwartałach 2023r. Spółka wykazuje zysk EBITDA 11.854.391,98 (-32,7% r/r) oraz zysk netto 5.682.001,8 (-49,3% r/r).
Spółka istotnie poprawia strukturę bilansu oraz zwiększa płynność. W 3 kwartale 2023r. spadła wartość kredytów oraz obniżony został stan zapasów. Stan środków pieniężnych na koniec 3 kwartału 2023r. wyniósł 4,9 mln zł vs 1,6 mln zł na koniec 3 kwartału ubiegłego roku.
Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 3 kwartału 2023 r. wyniósł 0,47 vs 0,54 na koniec 3 kwartału 2022 r. i pozostaje na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach w 3 kwartale 2023r. wyniósł 16 vs 18 w 3 kwartale 2022 r. Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 93 vs 110 w 3 kwartale 2022. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług w 3 kwartale 2023 r. wyniósł 28 dni vs 26 dni w 3 kwartale 2022 r.
WYNIKI OPERACYJNE W 3 KWARTALE 2023R.
Średnia wartość zamówienia w sklepie internetowym SFD wyniosła 154 zł vs 159 zł w 3 kwartale ubiegłego roku.
W kanałach e-commerce klienci dokonali 329 tys. transakcji vs 301 tys. transakcji w 3 kwartale ubiegłego roku. Wyższa liczba transakcji w 3 kwartale 2023r. wynikała głównie z rosnącej liczby zamówień z rynków poza Polską, gdzie Spółka prowadzi sprzedaż przez własne sklepy e-commerce z realizacją zamówień z magazynu w Opolu.
W 3 kwartale bieżącego roku SFD zrealizowało 9 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych vs 19 akcji w roku poprzednim.
SYTUACJA RYNKOWA
W Polsce i na świecie obserwowany jest trend lepszego dbania o sylwetkę poprzez ćwiczenia fizyczne na siłowniach, a także regularnych treningów wg spersonalizowanych planów treningowych. Intensywne treningi zaś wymagają profesjonalnej suplementacji i zmiany diety. Od kilku lat można także zaobserwować, iż społeczeństwo coraz bardziej zwraca uwagę na składniki kupowanych produktów spożywczych, eliminując z diety niektóre składniki, jak np. cukier czy poszukując mniej kalorycznych zamienników swoich ulubionych przekąsek czy potraw.
Spółka obserwuje, iż sprzedaż w kanałach e-commerce w wybranych branżach, w tym w branży żywności, ma wciąż istotny potencjał wzrostowy. Klienci są zainteresowani nowymi ofertami i produktami w sklepach e-commerce, a odpowiednio zbudowane działania marketingowe pozwalają na osiągnięcie wzrostów sprzedaży w tym kanale. W sieciach handlowych również istnieje duży potencjał sprzedaży produktów Spółki, który realizowany jest na terenie całego kraju. Oferty dotyczą zarówno najlepiej sprzedających się produktów, jak i nowości w ofercie. Sprzedaż w tym kanale realizowana jest od 2021 roku w formule in&out i Spółka widzi potencjał do jej rozwoju.
Analiza trendów konsumenckich na rynkach zagranicznych wykazuje, iż zakupy zarówno przez kanały e-commerce jak i obecność oferty Spółki w sieciach handlowych w danym kraju ma duży potencjał sprzedażowy.
W 3 kwartale 2023r. ceny surowców używanych do produkcji kluczowych produktów w ofercie Spółki utrzymywały się na w miarę stabilnym poziomie.