Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesz w co inwestujesz: Digital Network [BR Premium]

Udostępnij

Digital Network, dawniej 4fun Media to spółka z polskiego parkietu, która w ostatnich latach przeszła znaczącą rewolucję i obecnie jest zupełnie innym podmiotem niż kojarzy ją większość inwestorów. Do niedawna firma była znana głównie z kontroli nad kilkoma muzycznymi kanałami telewizyjnymi, które były jednymi z najpopularniejszych w swojej kategorii. Widmo problemów finansowych zmusiło spółkę do reorganizacji swoich aktywów, która wzmocniła jej najbardziej perspektywiczną działalność. Obecnie przedsiębiorstwo jest jednym z czołowych graczy dynamicznie rozwijającego się rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej.

Cyfrowy potentat

Digital Network to lider cyfrowej reklamy zewnętrznej (Digital Out Of Home) w Polsce. Firma poprzez swoją spółkę zależną Screen Network, w której posiada prawie 85% udziałów (pozostała część należy głównie do FIDO INVEST Sp. z o.o.), zarządza siecią ponad 20 tysięcy ekranów cyfrowych LED w Polsce. Ekrany wchodzące w aktywa spółki są zdywersyfikowane pod względem wielkości i funkcjonalności oraz obejmują cztery kategorie: Super Screen (wielkoformatowe ekrany umieszczone w centrach największych polskich miast), City Screen (cyfrowe telebimy zlokalizowane przy popularnych ciągach komunikacyjnych w dużych miastach), ekrany On-The-Go (skierowane dla podróżnych, są rozmieszczone głównie przy kasach PKP Intercity na dworcach kolejowych, ale też na lotniskach i stacjach metra) oraz Shopping and Free Time (najmniejsze nośniki, zlokalizowane w galeriach handlowych, na siłowniach, salonach prasowych czy sklepach). Spółka ma podpisaną umowę na umieszczanie nośników w takich placówkach jak sklepy Media Markt, kluby fitness CityFit czy salony prasowe Inmedio i Relay). Zgodnie z informacjami na stronie internetowej, spółka posiada 12 największych ekranów Super Screen, a ich łączna powierzchnia reklamowa wynosi 1450 m2. Nośniki City Screen występują z kolei w 37 miejscach i posiadają powierzchnię rzędu 998 m2. Najmniejsze ekrany On The Go i Shopping and Free znajdują się odpowiednio w 46 i 411 lokalizacjach, na co składają się 167 ekrany LED/LCD i ponad 19 tys. najmniejszych ekranów. W kontekście dalszej analizy, nośniki cyfrowe warto jeszcze podzielić na 792 własnych ekranów indoor, 44 własnych ekranów outdoor oraz 20689 ekranów zarządzanych na zasadzie wyłączności.

W najprostszych słowach, działalność Screen Network polega na sprzedaży czasu reklamowego i realizacji kampanii marketingowych przy wykorzystaniu ekranów cyfrowych. Spółka szacuje, że codziennie jej reklamy trafiają do około 6,5 mln konsumentów w Polsce. Przedsiębiorstwo współpracuje z takimi światowymi gigantami jak np. Samsung, McDonald’s, Coca Cola czy T-Mobile. Budowanie obecnej infrastruktury ekranów zajęło spółce ponad 10 lat, a wszystkie ekrany reklamowe działają w ramach jednego zintegrowanego systemu, który usprawnia zarządzanie.

Screen Network realizuje swoją działalność na rynku DOOH, który wchodzi w skład rynku OOH. Reklama Out Of Home (OOH) to rodzaj reklamy, która jak sama nazwa wskazuje, znajduje się poza miejscem zamieszkania konsumenta. Jest ona dostarczana przy wykorzystaniu różnych nośników, głównie billoboardów, tablic reklamowych czy plakatów na słupach ogłoszeniowych. Digital Out Of Home (DOOH) to po prostu cyfrowa reklama zewnętrzna. Tradycyjne papierowe billboardy są tutaj zastępowane przez ekrany cyfrowe. Spółka jako lider reklamy DOOH w naszym kraju chce efektywnie wykorzystywać transformację cyfrową do wzrostu swojego biznesu.

„Digitalizacja reklamy zewnętrznej jest trendem światowym, podobnie jak miało to miejsce na rynku prasy transformującej z wydań papierowych do internetowych.  Dlatego zwiększenie udziałów reklamy cyfrowej w całym rynku reklamy zewnętrznej w Polsce z obecnych 15 proc. do 30-40 proc. w ciągu kolejnych kilku lat wydaje się być bardzo prawdopodobne, biorąc pod uwagę fakt, że w krajach rozwiniętych udział ten przekracza już 60 proc.” - powiedział w kwietniu 2022 r. dla wirtualnemedia.pl, ówczesny prezes spółki Wojciech Bieńkowski.

Działalność Digital Market sprowadza się do roli holdingu, w którym główną rolę odgrywa Screen Network. Oprócz tego podmiotu, w strukturę Grupy wchodzi kilka innych spółek, m. in. Program sp. z o.o., wspierająca sprzedaż na rzecz wydawców kanałów telewizyjnych. Te podmioty z perspektywy Grupy nie mają jednak istotnego znaczenia dla jej działalności, a zarządzający podejmują kroki zmierzające ku ich sprzedaży.

 

Nowe porządki

Począwszy od 2019 r., w Grupie Kapitałowej doszło do istotnej restrukturyzacji, która miała na celu uporządkowanie portfela spółek zależnych i wsparcie najbardziej perspektywicznych podmiotów. Zarząd zadecydował o sprzedaży aktywów, które wymagały dalszych inwestycji, a ich rentowność pozostawiała wiele do życzenia. Decyzja o przeglądzie i sprzedaży aktywów była spowodowana obawami o płynność przedsiębiorstwa, które zdecydowanie nasiliły się wraz z początkiem pandemii w 2020 r.

Na początku pod młotek poszły spółki z segmentu e-commerce. Jeszcze w 2018 r., przedsiębiorstwo wiązało spore nadzieje z tą gałęzią biznesu, na co wskazywały zrealizowane wcześniej inwestycje. Wyniki finansowe spółek z tej branży nie spełniły oczekiwań zarządzających i w obliczu problemów finansowych zadecydowali oni o zawieszeniu działalności bądź sprzedaży takich serwisów jak m .in. mustache.pl, naimpreze.pl czy cupsell.pl. Grupa postanowiła też pozbyć się spółki działającej w segmencie telewizyjnym. Tym samym, kanały takie jak 4funTV, 4fun Dance i 4fun Gold Hits (obecnie 4Fun Kids) zostały usunięte ze struktury i przeszły pod zarządzanie Epicom Ltd. Podobnie poczyniono z udziałami w spółce Print Logistic, która zajmuje się produkcją ubrań. Ponadto, Digital Network sprzedał część udziałów i ograniczył działalność spółek funkcjonujących jako agencje reklamowe. W lipcu br. doszło również do sprzedaży posiadanych udziałów spółki naEkranie.pl za 9,2 mln zł. Obecnie, najważniejszym aktywem są jednak udziały w Screen Network i to ten podmiot ma napędzać wyniki Grupy.

Wybrane dane finansowe
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Screen Network
Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus