Od jesieni 2022 r. notowania akcji e-commercowego gracza podążały w górę za coraz lepszymi wynikami finansowymi. Pomimo tego, że priorytetem zarządu jest wciąż budowanie pozycji na rynku i osiąganie coraz wyższego obrotu, firma potrafi generować pokaźne zyski dla swoich akcjonariuszy. Podobnie było w 2 kw. 2023 r. Dlaczego zatem, pomijając ogólny sentyment na giełdzie, całkiem nienajgorsze wyniki zderzyły się ze znaczną wyprzedażą walorów spółki na rynku?
W 2 kw. 2023 r. Answear kontynuował tendencję dynamicznego zwiększania generowanych obrotów. W minionym okresie, sprzedaż przedsiębiorstwa osiągnęła wartość 285,3 mln zł, czyli o 44,4% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Uzyskana zwyżka obrotów kształtuje się na poziomie podobnym do poprzednich okresów. Patrząc na przychody ze sprzedaży od momentu wejścia firmy na pierwszy zagraniczny rynek (Czechy i Słowacja w 2014 r.), średnioroczna stopa wzrostu CAGR mierzona do końca czerwca 2023 r. LTM wynosi około 50%.
Motorem napędowym przychodów przedsiębiorstwa jest ciągłe powiększanie oferty i ekspansja na kolejnych rynkach. ANR (ANSWEAR) w ofercie produktowej na koniec czerwca posiadał około 230 tys. modelokolorów, przy czym przed rokiem, było to 193 tys. SKU (stosunkowo wysoki przyrost wynika z przejęcia około 19 tys. SKU od kupionej spółki PRM). Liczba aktywnych klientów na koniec pierwszego półrocza 2023 r. wynosiła 1,94 mln, czyli o ponad 19% więcej r/r. Za liczbą aktywnych użytkowników podążają również inne wskaźniki KPI. W analizowanym kwartale zwiększyła się m. in. liczba zamówień liczona przed zwrotami (+23,6% r/r), liczba wizyt na stronie internetowej (+28,9% r/r) czy średnia wartość zamówienia (+14,3% r/r). Jednym z czynników mających wpływ szczególnie na ostatni z przywołanych wskaźników jest realizowany przez zarząd proces premiumizacji oferty. Spółka skupia się na sprzedawaniu bardziej prestiżowych i droższych ubrań marek premium. Z informacji z prezentacji inwestorskiej można się dowiedzieć, że 58% posiadanego asortymentu to towary marek premium, 29% zakwalifikowano do marek ubrań ze średniej półki, natomiast 13% należało do najniższej kategorii marek segmentu „entry”, w której skład wchodzą m. in. ubrania marek własnych. Dla porównania, na koniec pierwszego półrocza 2022 r., marki premium odpowiadały za 53% asortymentu, ubrania marek ze średniej półki za 27%, natomiast pozostałe 20% towarów należało do marek „entry”.
Największy przyrost sprzedaży zanotowano w segmencie krajów spoza UE, za który odpowiada Ukraina. Po rozpoczęciu wojny i wycofaniu się z rynku niektórych firm z branży fashion, Answear stał się liderem e-commerce w branży modowej za naszą wschodnią granicą. Przedsiębiorstwo w tym segmencie wygenerowało sprzedaż rzędu 77,2 mln zł, co z powodu niskiej bazy ubiegłego roku (przestój w sprzedaży do połowy maja z powodu rozpoczęcia konfliktu Ukrainy z Federacją Rosyjską) wpływa na dynamikę wzrostu rzędu 325,0% r/r. W ostatnich trzech kwartałach obroty na Ukrainie stabilizują się w granicach 70-80 mln zł. W pozostałych dwóch segmentach widać wyraźne wyhamowanie wzrostu. Sprzedaż w Polsce ukształtowała się na poziomie 57,2 mln zł (+11,5% r/r), natomiast w krajach Unii Europejskiej 151,0 mln zł (+18,2% r/r).
Słabnący konsument i widmo recesji w regionie wpływają na presję na utrzymanie dynamiki sprzedaży w najbliższych okresach. Ponadto, firma zauważa również wzmożone działania konkurencji, która w obliczu wysokich stanów magazynowych (niższa od zakładanej sprzedaż w sezonie) chce upłynnić towar nawet po zdecydowanie niższych cenach.